De som gick på 810-an, del 5: Wasatrafik 405

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 mars 2013, 20:05:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I juni 1985 kom två Volvo B10M Säffle ledbussar till Wasatrafik. Dessa var lyxigt rustade, snäppet finare än Flygbussarnas bussar av samma fabrikat. Bussarna köptes på spekulation och hade inga uppdrag klara vid köpet, men det är klart att man sneglade på personalbussarna för Marinen mellan Stockholm och Muskö. Med ledbussar skulle man kunna klara av trafiken med två bussar mot annars fyra. Wasatrafik fick alltså denna trafik eftersom de på så sätt kunde lägga sig betydligt billigare än övriga anbudsgivare.

Första dagen efter leverans gick en av dem på linje 810, men det var den jag kommer att visa i nästa avsnitt (406). Några dagar senare hittade jag dem utanför garaget i Trångsund. De var så  nya att de ännu inte hunnit få Wasatrafik-märkning.




Och ytterligare ett par dagar senare gick en av dem i Muskötrafiken. Här fotograferad vid Häringe slott, och jag hade fått ett tips om att bussen skulle gå där så jag kunde stå där med kameran.


För på dagen 16 år sedan var jag åter vid Trångsund och nu hade bussarna fått Wasas märkning. Observera att det var lika mycket snö där då som det lär vara nu.


ANG951 blev sedan Swebus 1013, varefter den fick nummer 1489. År 1999 såldes den till SL Buss och fick nummer 6201. Den var också med till Busslink, men hamnade 2001 i Narva där den gjorde tjänst under sina tio sista levnadsår. 1991 köpte Wasatrafik ytterligare en Volvo B10M Säffle ledbuss (407) och hade således en kort tid tre sådana innan de gick upp i Swebus i november 1992.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Klint

Den hamnade hos SL Buss 1996 när Ösmo "togs tillbaka" och fick littera H24S, inv-nr 6201 som sagt.