Amsterdam - del 3 (bussar med futuriskisk design)

Startat av Mikael T Nilsson, 19 mars 2013, 09:59:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

På linje 22 i Amsterdam dök dessa två bussar med lite speciellt utseende upp.

De påminner lite om Volvos konceptbussar som togs fram en gång i tiden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Kristian

Nej men, är vätgasbussarna fortfarande i trafik? Kul! Jag träffade på dem i somras också. :)

Trevliga bildsvep från favoritlandet!

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 mars 2013, 09:59:12 AM
De påminner lite om Volvos konceptbussar som togs fram en gång i tiden.

Nja, jag tycker att den ser ut som alla BRT-bussar som bl.a Volvo, VanHool och Solaris bygger sedan ett tag. Det är ingen större skillnad mellan dem, förutom olika detaljer. Dvs de är alla "spårvagnar" med gummihjul och centrerad förarplats bakom en vägg, som busstillverkarna försöker lobba in för att få städer och huvudmän att inte bygga spårvägar i innerstäderna, så att de får sälja fler bussar (som har kortare livslängd än spårvagnar).

Mikael T Nilsson

Citat från: Kristian skrivet 19 mars 2013, 11:13:28 AM
Nej men, är vätgasbussarna fortfarande i trafik? Kul! Jag träffade på dem i somras också. :)

Trevliga bildsvep från favoritlandet!

Aha, det handlar om vätgasbussar. Det är alltså provbussar?
Kul att du uppskattade bilderna!

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2013, 11:22:37 AM
Nja, jag tycker att den ser ut som alla BRT-bussar som bl.a Volvo, VanHool och Solaris bygger sedan ett tag. Det är ingen större skillnad mellan dem, förutom olika detaljer. Dvs de är alla "spårvagnar" med gummihjul och centrerad förarplats bakom en vägg, som busstillverkarna försöker lobba in för att få städer och huvudmän att inte bygga spårvägar i innerstäderna, så att de får sälja fler bussar (som har kortare livslängd än spårvagnar).

Ja det är verkligen spårvagnskänsla på dessa bussar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Kristian

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 mars 2013, 11:58:12 AM
Aha, det handlar om vätgasbussar. Det är alltså provbussar?
Kul att du uppskattade bilderna!
Ja precis, de två bussarna är tillverkade av Philias och togs i trafik i januari 2012 efter att ha varit i Tyskland. De rullar två korta turer per dag på linje 22 under en begränsad tid såvitt jag förstod det, trodde att de skulle vara borta nu.

Mikael T Nilsson

Citat från: Kristian skrivet 19 mars 2013, 12:58:19 PM
Ja precis, de två bussarna är tillverkade av Philias och togs i trafik i januari 2012 efter att ha varit i Tyskland. De rullar två korta turer per dag på linje 22 under en begränsad tid såvitt jag förstod det, trodde att de skulle vara borta nu.

Intressant, tack för info. Hittade nedanstående länk när jag sökte vidare på nätet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Phileas_(public_transport)
Vänliga hälsningar,

Mikael