Vad avgör vilken rastplats ni stannar på?

Startat av rastplats, 18 mars 2013, 12:38:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rastplats

Hej, nykomling här!

Jag hittade detta forum för ett par timmar sedan och läste runt lite innan jag registrerade mig. Jag var lite osäker i början eftersom jag egentligen inte har någon koppling till bussyrket, men min förhoppning är att jag här kan lära mig lite mer om hur främst turist- och beställningstrafik fungerar. Ni får säga till om ni tycker att jag tränger mig på!

Jag är nämligen en student med absolut noll insikt i bussbranchen och jag arbetar för närvarande med ett projekt för ett gäng Burger King-restauranger längs med Sveriges vägar (främst från Stockholmsområdet och söderut). Eftersom en turistbuss på långfärd ofta bär på en hel del hungriga passagerare kan man ju förstå att en restaurang eller vägkrog tycker att det är särskilt kul när en buss stannar till. Det var denna tanke som blev inspirationen till att starta upp projektet jag nu jobbar på.

Men! Nu har det tagit stopp i huvudet. Jag har inte någon koll överhuvudtaget på hur det fungerar när ni väljer att ta matrast och detta är huvudanledningen till att jag skriver detta inlägg. Jag är kort sagt intresserad av att veta hur ni bestämmer vilken rastplats ni ska stanna på. Är det t.ex. förbestämt vart ni stannar, eller tajmar ni in detta i samband med t.ex. tankning, toalettbesök eller liknande?

Tanken är att jag i slutändan ska föreslå ett långtstående erbjudande riktat till er chafförer i syfte att få er mer intresserade av att ta era matstopp på ställen där det finns Burger King. Jag har vissa tankar kring hur det kan komma att se ut, men jag vill helst fråga ett par frågor till så många busschaffaurer som möjligt innan jag går vidare.

Så, för att sammanfatta antar jag att jag har tre frågor:
1.   Hur går det till när ni väljer rastplats? Bestämmer ni helt själva, även ni som arbetar för större bolag, eller är det förutbestämt vart ni ska stanna?
2.   Vad är viktigt när ni väljer rastplats? Måste det t.ex. finnas bensinmackar eller andra restaurangalternativ på samma plats?
3.   Vad skulle få er att ändra era vanor till att stanna vid en Burger King-restaurang? Rabatt? Gratis mat? Rabatt för passagerarna? Kan det vara intressant med möjlighet att ringa in till restaurangen i förväg för att förbeställa mat åt passagerarna? Här får ni gärna tänka efter, jag tror att ett sånt här erbjudande måste vara genuint intressant för er chafförer om det ska kunna bli något av det.

Jag kan säkert ha missat viktiga detaljer och missförstått saker och ting, så om ni tycker att jag är fel ute är det bara att säga till. Skulle uppskatta svar grymt mycket! Hörs!

Mvh

r5m

Det är nog bra att planera lite innan vart man ska stanna så man inte råkar bryta mot kör-och vilotidsreglerna.

Mats Karlsson

Normalt planeras stopp in så att resenärerna kan få vill fika, äta lunch m.m. Ca varannan timma kan det alltså vara lämpligt med ett stopp. Fikat kan vara bussfika, speciellt sommarhalvåret, och då räcker det att stanna vid en vanlig rastplats med toa. För lunch blir det i regel någon vägkrog, för de flesta vill ha lagad mat. Ibland finns det även hamburgerrestaurang i anslutning till vägkrogen, men jag bedömer att endast ca 10-15% kan tänka sig ta en hamburgare. Föraren vill dock helst ha lagad mat, för han kan inte leva på hamburgare varje dag. På så sätt är en hamburgerrestaurang inte det första man planerar in ett stopp vid, utan endast i nödfall. Det brukar grymtas en hel del i bussen om vi är tvugna att stanna vid en sådan. Det finns de resenärer som faktiskt konsekvent vägrar att sätta sin fot i en hamburgerrestaurang. Jag tror inte att Burger King har någon större framgång i att försöka jaga turistbussar att stanna hos sig.

Ted Selander

I Ödeshög finns det alternativ att kombinera för alla smaker, för såväl lagad kost som mat mellan brödskivor.
Öster om E4 har vi OKQ8 med Dinners, och så Burger King intill (nyöppnade och i behov av gäster). På västra sidan ligger Preem med Rasta och bakom en disk huserar Frasses inte fullt så globala hamburgare.

Staffan Sävenfjord

Precis som Mats skriver är ofta behovet av raster med jämna mellanrum det avgörande. Rökarna vill ha en paus varannan timme och många äldre behöver också gå på toaletten så pass ofta. (Visst finns busstoaletten men den undviker man i det längsta.) Efter 4,5 timmar kräver ju dessutom lagen att föraren tar rast så då är det lämpligt att kombinera detta med att resgruppen får tillfälle att äta. I den mån man då har flera näringsställen att välja mellan tycker jag mig ha förstått att följande saker är viktiga (utan inbördes rangordning):
1. Inte alltför dyrt.
2. Bra kvalitet på maten.
3. Att det går snabbt.
4. Att det finns gott om (välskötta) toaletter.
5. Bra och trevlig service, gärna att krögaren hälsar välkommen.
6. Bra förmåner för förare och reseledare, läs fri mat.
7. Affärer i närheten, dels så man kan köpa souvenirer men också något att tugga på eller dricka under resan. Rökare och snusare har också speciella önskemål.
8. Bussföraren ser gärna att det finns viss service i närheten så att han t ex kan tvätta frontrutan eller tömma busstoaletten.

För att bussen skall stanna vid en Burger King-restaurang så krävs alltså att den inte ligger isolerat utan att det finns alternativ i närheten. Men om man får 15 procent rabatt om man är bussresenär så kan det göra underverk för att just Burger King väljs.

Hur mycket en bussgrupp välkomnas varierar. Jag har varit med om allt: från att krögaren skällt ut oss för att vi är oförskämda nog att komma och störa med en bussgrupp nu när det är så mycket att göra till att han kommit ut och kramat om oss. Ett positivt minne från för många år sedan: En kompis körde turistbuss med en grupp amerikanare och hade en dag över i Stockholm. Bussägaren var hygglig och lät honom använda bussen för att skjutsa kompisgänget om vi betalade för dieseln. På kvällen kom vi till Stavsjö Värdshus i Kolmården och krögaren blev väldigt glad och hälsade oss välkomna samt sa till föraren: "Självklart bjuder vi föraren på maten. Hur många är ni i bussen?". - "Vi är sex stycken." Krögaren såg lite besviken ut men fann sig: "Självklart står jag för mitt ord, vi bjuder föraren."

Kompisen lade nästa dag i samråd med reseledaren om programmet. Den amerikanska gruppen var först planerade att äta lunch någon helt annat ställe, men det blev Stavsjö Värdshus...

Jag har själv inte kört buss men jag har skrivit mycket om bussar och bussturism i olika branschtidningen och också åkt på många bussresor såväl helt privat som i egenskap av reporter. (Mats har samma meriter förutom att han också kört och kör buss.)

rastplats

Tack för alla svar! Supersnällt att ni har lagt ner tid på detta. Nu ska vi se om jag lyckas beta igenom alla nyttiga synpunkter...

Citat från: r5m skrivet 18 mars 2013, 14:04:46 PM
Det är nog bra att planera lite innan vart man ska stanna så man inte råkar bryta mot kör-och vilotidsreglerna.

Ja, jag har förstått det... De här viloreglerna, hur ser de ut? Staffan skriver i ett senare inlägg att föraren måste ta rast efter 4,5 h. Hur lång är den lagstadgade rasten? 45 min?

Detta kan "kringgås" vad jag förstår genom att man bemannar bussen med två förare som kan byta av varandra efter 4,5 h. Är detta korrekt?

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 mars 2013, 14:45:54 PM
Ibland finns det även hamburgerrestaurang i anslutning till vägkrogen, men jag bedömer att endast ca 10-15% kan tänka sig ta en hamburgare. Föraren vill dock helst ha lagad mat, för han kan inte leva på hamburgare varje dag. På så sätt är en hamburgerrestaurang inte det första man planerar in ett stopp vid, utan endast i nödfall. Det brukar grymtas en hel del i bussen om vi är tvugna att stanna vid en sådan. Det finns de resenärer som faktiskt konsekvent vägrar att sätta sin fot i en hamburgerrestaurang. Jag tror inte att Burger King har någon större framgång i att försöka jaga turistbussar att stanna hos sig.

Är helt och hållet med på hur du tänker. Har själv varit med om "hamburgardieten" och den är ju inte helt och hållet att rekommendera i det långa loppet. Förstår också att det finns de som kategoriskt avfärdar hamburgarrestauranger som alternativ. Eftersom att din uppfattning verkar vara att detta gäller för de allra flesta resenärer, vad kör du normalt för några turer? Är det mycket äldre personer eller är det blandade åldrar?

Stort tack för feedbacken, det behöver inte vara positivt för att jag ska ha nytta av det.

Citat från: Ted S skrivet 18 mars 2013, 15:06:43 PM
I Ödeshög finns det alternativ att kombinera för alla smaker, för såväl lagad kost som mat mellan brödskivor.
Öster om E4 har vi OKQ8 med Dinners, och så Burger King intill (nyöppnade och i behov av gäster). På västra sidan ligger Preem med Rasta och bakom en disk huserar Frasses inte fullt så globala hamburgare.

Precis, Ödeshög är även det exempel jag har på en rastplats som jag tror eventuellt skulle kunna gynnas av en sådan kampanj. Det bästa är förstås när det finns många alternativ så att det finns möjlighet för alla att bli nöjda. Gällande Frasses... uppfattar du att resenärerna generellt sett är mer positiva till dem än någon av de större internationella hamburgerkedjorna?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 mars 2013, 15:14:44 PM
6. Bra förmåner för förare och reseledare, läs fri mat.
7. Affärer i närheten, dels så man kan köpa souvenirer men också något att tugga på eller dricka under resan. Rökare och snusare har också speciella önskemål.
8. Bussföraren ser gärna att det finns viss service i närheten så att han t ex kan tvätta frontrutan eller tömma busstoaletten.

För att bussen skall stanna vid en Burger King-restaurang så krävs alltså att den inte ligger isolerat utan att det finns alternativ i närheten. Men om man får 15 procent rabatt om man är bussresenär så kan det göra underverk för att just Burger King väljs.

Ja, gratis mat får nog vara ett krav för att en förare ska tycka att det är värt ett stopp... Men jag förstår att det inte räcker alla dagar i veckan direkt. Som tur är ligger ju ofta hamburgerrestaurangerna i anslutning till bensinmackar och vägkrogar, så det är nog de restaurangerna jag ska undersöka närmre.

Har du koll på om det finns vägkrogar som kör med rabatt för hela bussällskapet? Det skulle absolut kunna vara ett alternativ. Jag funderar bara på hur det ska genomföras... kanske så att föraren har rabattkuponger till de som vill ha... ska tänka vidare på detta.

Tack för anekdoten om amerikanerna! Man ser ju absolut tillbaka med glädje på ställen där man blivit väl behandlad. Och det är ju faktiskt ofta är de mindre ställena som gör liknande uppoffringar.

Som sagt! Stort tack för alla kommentarer. Nu är jag ganska trött i skallen efter arbetsdagen, men jag tänkte hoppa in här igen när jag lyckats formulera nya frågor. Vore guld värt om ni kunde tänka er att kommentera då igen. Ha en trevlig kväll!

MVH

Mats Karlsson

Citat från: rastplats skrivet 18 mars 2013, 18:27:37 PM
Är helt och hållet med på hur du tänker. Har själv varit med om "hamburgardieten" och den är ju inte helt och hållet att rekommendera i det långa loppet. Förstår också att det finns de som kategoriskt avfärdar hamburgarrestauranger som alternativ. Eftersom att din uppfattning verkar vara att detta gäller för de allra flesta resenärer, vad kör du normalt för några turer? Är det mycket äldre personer eller är det blandade åldrar?

Det normala på bussresor är 55+. Åldrarna 20-55 åker inte buss. Ungdomar kan åka buss, men då rör det sig oftast om föreningsresor, skidresor m.m. och då gäller oftast att ta sig från A till B så snabbt som möjligt, många gånger med dubbla förare. Men sådan resor har jag aldrig kört, eller rättare sagt, har lust att köra.

groenis

En sak som uppskattas av snabbmatsställena är om man ringer in och "förvarnar" att man är på väg till dem.

På de flesta ställen så får oftast föraren samt andreföraren "nollkvitto" på sina beställningar.

På Stavsjö så har jag kommit in med tom buss och även där fått "nollkvitto" ägaren tittade bara på mig när jag talade om att det
bara var jag i bussen när han sa att nästa gång så är du nog inte ensam så du är välkommen i allafall.

Ett upplägg som Mjölby är uppskattat möjlighet att tömma toatanken samt ett större utbud av möjligheter till mat.

/Lennart

Ersa

Ett speciellt ställe att småserva bussen på vore nog bra. Gärna "på baksidan" lite undanskymt. Helst bör det mesta finns på nästan samma plats, så man slipper flytta på bussen. Bussen måste ju helt stå stilla i 45 min för att rasten ska bli just rast. Men samtidigt ska ju en stillastående buss inte nödvändigt kunna blockera för 1-2 andra bussar som önskar använda faciliteterna.

- Stora soptunnor där sopsäckar får plats. Gärna med källsortering, huvudsaken att större saker får plats. Dvs inga hål i små klassiska sopnedkaststorlek.
- Möjlighet att tömma toaletten är nog en hel del värt på längre resor. Även om detta skulle kräva en viss avgift för miljöhanteringen.
- Även rejäla grejer att tvätta bort flugor från vindrutan med sommartid är mycket värt. En vanlig "tvättsvamp med handtag" som för bilar, men då med en rejält lång pinne för att nå upp. Samt en vanlig vattenslang med ställbart munstycke som man lätt kan spola av vindrutan med före och efter man svampat av den med "svampen på långa pinnen".
- Jordat 230V-uttag med jordfelsbrytare som klarar av att driva en vanlig enkel billig inomhusdammsugare gör det enkelt att dammsuga bussar även om bussen saknar eget 230V-uttag.

Det gör inget om grejorna är undanställda bakom disk eller i värsta fall inlåsta. Hellre att man tvingas fråga om gratis nyckel (förhoppningsvis tillgänglig under alla öppettider) istället för att privatbilister och några av de mindre seriösa lastbilsåkarna skitat ner eller förstört borstar, slangar och andra tillbehör på busserviceplatsen, utan rastplatspersonalens vetskap.

Gott om utrymme behövs. Tänk på att bussarna kan vara uppåt 15 meter långa och behöver utnyttja "överhänget" fram och bak, samt att de flesta har uthängande backspeglar. Hinder på trottoarer och stolpar/skyltar som är i vägen för överhänget och backspeglar undviks helst. Eller ännu bättre. Ta dit en treaxlig 15-metersbuss för att prova medan ni bygger! :)

Carl Eric

Väldigt intressant frågeställning!

Det som jag personligen uppskattar mest är, både som privatbilist och då jag arrangerar bussresor är att det finns valmöjligheter när det gäller mat. Alltså när man kan välja mellan hamburgare eller "riktig mat". E4 söderut så är Värnamo ett bra sådant exempel. På den norra sidan finns Sundsvall vid centralstationen där det förutom två av de stora kedjorna även finns andra restauranger inne på stationen.

Sedan går det mycket riktigt att köra längre än 4,5 h om du är två förare, men som resenär vill du inte ha en sådan resa, det blir för långt...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

r5m

Som sagt minst 45 minuter rast efter 4,5 timmar, man kan dela upp den i två delar också på 15 och 30 minuter. Tex man kör 2 h tar 15 min rast, kör 2,5 h tar 30 min rast. Sen kan man köra 4,5 timmar igen.

Marc

Instämmer till fullo med tidigare kommentarer!
När det gäller var stoppet görs tänkte jag tillägga den sk. "halvvägsprincipen" som man ofta tar till i södra Sverige.
Själv utgår jag för det mesta från Stockholm och tar vi då en resa söderut mot Göteborg, så hamnar man gärna i området Linköping (2h15min)-Ödeshög(2h45min) innan det är dags för rast. En resa mot Skåne försöker man dra på lite längre, Gränna (3h15min)-Värnamo (4h15min). Oftast vill kunden/resenären komma fram hyfsat snabbt och då stannar man bara en gång.
Ställen som Nyköpingsbro (1h15min) är förvisso trevliga, men för 08or för nära hem.
Utländska turistresor fungerar lite annorlunda, där minimeras bruket av busstoan genom att stanna till efter runt 2-2,5h för toastopp. Många irriterar sig på dessa besök, då kunderna bara använder toan och inte köper något alls.

Reser man norrut från 08-landet är destinationen avgörande, t.ex. en resa till Åre eller Umeå måste stanna mellan Hudiksvall och Sundsvall för att arbetstiden ska gå ihop. För kortare resor finns större flexibilitet.