Vad avgör vilken rastplats ni stannar på?

Startat av rastplats, 18 mars 2013, 12:38:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rastplats

Hej, nykomling här!

Jag hittade detta forum för ett par timmar sedan och läste runt lite innan jag registrerade mig. Jag var lite osäker i början eftersom jag egentligen inte har någon koppling till bussyrket, men min förhoppning är att jag här kan lära mig lite mer om hur främst turist- och beställningstrafik fungerar. Ni får säga till om ni tycker att jag tränger mig på!

Jag är nämligen en student med absolut noll insikt i bussbranchen och jag arbetar för närvarande med ett projekt för ett gäng Burger King-restauranger längs med Sveriges vägar (främst från Stockholmsområdet och söderut). Eftersom en turistbuss på långfärd ofta bär på en hel del hungriga passagerare kan man ju förstå att en restaurang eller vägkrog tycker att det är särskilt kul när en buss stannar till. Det var denna tanke som blev inspirationen till att starta upp projektet jag nu jobbar på.

Men! Nu har det tagit stopp i huvudet. Jag har inte någon koll överhuvudtaget på hur det fungerar när ni väljer att ta matrast och detta är huvudanledningen till att jag skriver detta inlägg. Jag är kort sagt intresserad av att veta hur ni bestämmer vilken rastplats ni ska stanna på. Är det t.ex. förbestämt vart ni stannar, eller tajmar ni in detta i samband med t.ex. tankning, toalettbesök eller liknande?

Tanken är att jag i slutändan ska föreslå ett långtstående erbjudande riktat till er chafförer i syfte att få er mer intresserade av att ta era matstopp på ställen där det finns Burger King. Jag har vissa tankar kring hur det kan komma att se ut, men jag vill helst fråga ett par frågor till så många busschaffaurer som möjligt innan jag går vidare.

Så, för att sammanfatta antar jag att jag har tre frågor: