Huvudmeny

Dubbdäck

Startat av BeefHole, 29 oktober 2007, 22:02:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BeefHole

Inte kan de vara många som får sitta och köra runt med dubbdäck på bussen under vintern? Dom enda ja vet är vi på Swebus, att vi har dubb på alla våra bussar i västerbotten. Men de finns kanske fler där ute?

"Full dubbat runt om är grejjer"
/Daniel

www.swebus.se/umea

Staffan Sävenfjord

Inte bara dubbdäck utan snökedjor också. Bilden föreställer bakhjulet på en buss från Nordtrafikk (Veolia-ägt) under en utflykt mellan Harstad och Sortland. Den är tagen vid Trondenes kirke från medeltiden.

Ersa

Åkaren i Storlien har dubb fram på sina Scania Irizarer, så styrningen inte krånglar på osandade norska vägar. Bak behövs sådant inte. Jag antar att många andra "fjällåkare" kör med samma stuk.

BeefHole

Citat från: Verspieder skrivet 29 oktober 2007, 22:22:36 PM
Åkaren i Storlien har dubb fram på sina Scania Irizarer, så styrningen inte krånglar på osandade norska vägar. Bak behövs sådant inte. Jag antar att många andra "fjällåkare" kör med samma stuk.

Vi kör iaf med heldubbat runtom (utom boggie) på hälften av vår flotta i västerbotten.Andra halvan har dubb på stytaxeln. Men samtliga bussar byter däck på hösten till vinterdäck.

Andreas Ljungqvist

Har stark för mig att nyaste skolbuss upphandlingen i Hässleholm innefattade dubbat på även de stora bussarna.. Björn L kan få flika in om han ser detta...

bjalle

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 30 oktober 2007, 09:46:33 AM
Har stark för mig att nyaste skolbuss upphandlingen i Hässleholm innefattade dubbat på även de stora bussarna.. Björn L kan få flika in om han ser detta...

Jodå helt korrekt
Alkolås o dubbdäck