Trafikförvaltningen spånar kring kommande trafikförändringar i Stockholms län!

Startat av at1981, 16 mars 2013, 11:52:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

601V/H Danderyds sjukhus-Djursholms torg-Stocksund-Danderyds sjukhus
Det övervägs att se över och minska antalet olika varianter av linjen som finns idag samt att då inte trafikera via Danderyds kyrka.

Kan vara en idé, men då tappar Danderyds kyrka all busstrafik. Vilket kanske inte spelar större roll, inte långt att gå från hpl Nora backe/Kyrkogårdsvägen.

603 Danderyds sjukhus-Kista centrum
Det övervägs att i sommartidtabellen införa 10-minuterstrafik på morgonen och 20-minuterstrafik på eftermiddagen. Vidare övervägs det att slå ihop linjen med linje 613

Fattar inte vitsen med att slå ihop den med 613?

604V/H Danderyds sjukhus-Enebyberg-Täby C(Tibbleskolan)-Grindtorp-Danderyds sjukhus
Det övervägs att i normaltidtabellen införa utökningar av trafiken dagtid för att skapa 30-minuterstrafik. Vidare övervägs det att linjen delas upp i två linjer med följande trafikering;
604: Danderyds sjukhus – Eneby torg – Täby C – Arninge (ersätter 627 sträckan Täby C – Arninge). Denna linje får 30-minuterstrafik i högtrafik.
605: Danderyds sjukhus – Grindtorp – Täby C – Gribbylund (ersätter 605 sträckan Täby C – Gribbylund).

Tanken är god, men då tappar man den enda tvärförbindelsen samt att Hägernäs/Viggbyholm tappar en direktförbindelse med Arninge/Kista C

Carl Eric

Nu står dessa linjer inte med i rapporten, antagligen för att den skrevs innan dessa beslutades, men tror ni att de nya direktlinjerna till Cityterminalen från Nacka och Värmdö kommer att finnas kvar efter Danviktullsbrons renovering?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: at1981 skrivet 18 mars 2013, 08:07:50 AM
Jag undrar hur många nya turer en nedläggning av linje 636X kommer att generera på sträckan Norrtälje - Älmsta med tanke på att linje 636X inte alls har många turer per dag?
Är det kommunens skoltrafik eller kanske Fridströms som får köra skoltrafik utmed 636X nu aktuella linjesträckningen?

Om 636X skulle ersättas av en ren kommunal skolbuss måste denna antingen upphandlas, eller tilldelas till någon av dagens skolbussoperatörer, om någon av dem vill ha körningen.
Dvs RoslagsTaxi, Bergkvarabuss eller Taxi 020.

Fridströms Busstrafik och Norrtälje Taxi kör skoltrafik i samarbete med RoslagsTaxi.

Omnilasse

Citat från: buskörare skrivet 18 mars 2013, 10:28:53 AM

603 Danderyds sjukhus-Kista centrum
Det övervägs att i sommartidtabellen införa 10-minuterstrafik på morgonen och 20-minuterstrafik på eftermiddagen. Vidare övervägs det att slå ihop linjen med linje 613

Fattar inte vitsen med att slå ihop den med 613?

Tja, skapar ju en direktförbindelse från Enebyberg till Kista - är väl förvisso en god tanke. Vad man däremot undrar är väl om 603 då skulle bli dubbelriktad? I annat fall blir det ju en ganska otydlig linjesträckning.

En risk är ju också att det uppstår förseningar. Sådant kan ju ställa till det på den gemensamma sträckan kring Enebyberg.

Citat från: buskörare skrivet 18 mars 2013, 10:28:53 AM
604V/H Danderyds sjukhus-Enebyberg-Täby C(Tibbleskolan)-Grindtorp-Danderyds sjukhus
Det övervägs att i normaltidtabellen införa utökningar av trafiken dagtid för att skapa 30-minuterstrafik. Vidare övervägs det att linjen delas upp i två linjer med följande trafikering;
604: Danderyds sjukhus – Eneby torg – Täby C – Arninge (ersätter 627 sträckan Täby C – Arninge). Denna linje får 30-minuterstrafik i högtrafik.
605: Danderyds sjukhus – Grindtorp – Täby C – Gribbylund (ersätter 605 sträckan Täby C – Gribbylund).

Tanken är god, men då tappar man den enda tvärförbindelsen samt att Hägernäs/Viggbyholm tappar en direktförbindelse med Arninge/Kista C

Men frågan är hur populär 627 är att åka hela vägen? Det tar ju en evighet! Tror nästan flertalet som åker från Kista/Sollentuna väljer att åka annan väg en 627:an och som ska till Arninge. Att ex.vis  ta 178 från Kista till Danderyd och 629:an därifrån lär ju vara betydligt mer attraktivt redan idag.
Dessutom blir man ju härigenom av med än fler ringlinjer, vilket jag ser som positivt.

at1981

Citat från: Carl Eric skrivet 18 mars 2013, 10:35:09 AM
Nu står dessa linjer inte med i rapporten, antagligen för att den skrevs innan dessa beslutades, men tror ni att de nya direktlinjerna till Cityterminalen från Nacka och Värmdö kommer att finnas kvar efter Danviktullsbrons renovering?

Hej!

Från nästa vecka så skall det uppkomma två nya linjer in till Cityterminalen
just eftersom man behöver bemöta passagerarökningen p.g.a. brorenoveringen.

Eftersom Keolis N/V får nytt tjänstepaket från nästa vecka så kanske dessa linjer 
(med okända nummer) tas i bruk samtidigt.

Källan till informationen är SL:s kundtjänst.
Länk: https://kundo.se/org/sl-kundforum/d/utlovad-trafikokning-i-nackavarmdo/

Själva brorenoveringen startar dock 5/4 och pågår till 27/9.
Länk: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=danviksbron&source=web&cd=3&ved=0CDkQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.stockholm.se%2FPageFiles%2F397018%2FTrafikstr%25C3%25B6rningar%2520Danviksbron.pdf&ei=-wBHUcG9Iq734QSK-YCYAg&usg=AFQjCNFFo3uh030QrM-eYOq8zRgwsTscLg&cad=rja

Ang. det som finns att läsa om Folkungagatan, hur kommer det att påverka busstrafiken som kör på denna vägsträcka som t.ex. 53, 71 och 96?

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

Citat från: at1981 skrivet 18 mars 2013, 13:14:14 PM
Hej!

Från nästa vecka så skall det uppkomma två nya linjer in till Cityterminalen
just eftersom man behöver bemöta passagerarökningen p.g.a. brorenoveringen.

Eftersom Keolis N/V får nytt tjänstepaket från nästa vecka så kanske dessa linjer 
(med okända nummer) tas i bruk samtidigt.

Källan till informationen är SL:s kundtjänst.
Länk: https://kundo.se/org/sl-kundforum/d/utlovad-trafikokning-i-nackavarmdo/

Själva brorenoveringen startar dock 5/4 och pågår till 27/9.
Länk: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=danviksbron&source=web&cd=3&ved=0CDkQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.stockholm.se%2FPageFiles%2F397018%2FTrafikstr%25C3%25B6rningar%2520Danviksbron.pdf&ei=-wBHUcG9Iq734QSK-YCYAg&usg=AFQjCNFFo3uh030QrM-eYOq8zRgwsTscLg&cad=rja

jag kan minnas fel men har för mig linjerna skulle heta 445c och 484c, vem som ska köra och med vad och var dom ska placeras har jag dock ingen aning om... men det är väl tänkt att det är en ersättning medans bron har begränsad framkomlighet, dock kan man väl gissa att dem får vara kvar om resandet ökar...

Carl Eric

Ja det är just de linjerna som Alexander pratar om som jag syftar på. De kommer att heta 445C samt 480C, och tidtabellerna blir offentligt mot slutet av månaden.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredde

Citat från: homer skrivet 18 mars 2013, 13:23:35 PM
vem som ska köra och med vad och var dom ska placeras har jag dock ingen aning om...

Nacka-Värmdö ska köra dessa linjer, fordonsparken utökas med 11 st Omnilink-led i 37-serien.

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 18 mars 2013, 11:10:29 AM
Tja, skapar ju en direktförbindelse från Enebyberg till Kista - är väl förvisso en god tanke. Vad man däremot undrar är väl om 603 då skulle bli dubbelriktad? I annat fall blir det ju en ganska otydlig linjesträckning.

En risk är ju också att det uppstår förseningar. Sådant kan ju ställa till det på den gemensamma sträckan kring Enebyberg.

Men frågan är hur populär 627 är att åka hela vägen? Det tar ju en evighet! Tror nästan flertalet som åker från Kista/Sollentuna väljer att åka annan väg en 627:an och som ska till Arninge. Att ex.vis  ta 178 från Kista till Danderyd och 629:an därifrån lär ju vara betydligt mer attraktivt redan idag.
Dessutom blir man ju härigenom av med än fler ringlinjer, vilket jag ser som positivt.

Såg att jag tänkte fel med att Viggbyholm/Hägernäs skulle bli av med Arningeförbindelse. Blir ju tvärtom. Ang 603/613 så funderar jag på varför just den? Varför inte dra den till Täby C istället liksom?

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 18 mars 2013, 18:42:03 PM
Såg att jag tänkte fel med att Viggbyholm/Hägernäs skulle bli av med Arningeförbindelse. Blir ju tvärtom. Ang 603/613 så funderar jag på varför just den? Varför inte dra den till Täby C istället liksom?

Det handlar dels om att hitta en linje med ungefär samma belastning som 603 så att turtätheten inte blir för låg/hög på någon del av linjen. En annan tanke är att genom att slå ihop två vändande linjer till en genomgående är att man då minskar belastningen på uppställningen i Danderyd. Täby C når man tämligen effektivt med 178 och 7 minuters tågresa från Mörby, ett svårslaget smidigt byte (åt det hållet).

homer

Citat från: Fredde skrivet 18 mars 2013, 16:59:51 PM
Nacka-Värmdö ska köra dessa linjer, fordonsparken utökas med 11 st Omnilink-led i 37-serien.

var ska dessa bussar sova någonstans? känns inte som att de finns jättemycket plats på befintliga depåer.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 18 mars 2013, 19:36:51 PM
Det handlar dels om att hitta en linje med ungefär samma belastning som 603 så att turtätheten inte blir för låg/hög på någon del av linjen. En annan tanke är att genom att slå ihop två vändande linjer till en genomgående är att man då minskar belastningen på uppställningen i Danderyd. Täby C når man tämligen effektivt med 178 och 7 minuters tågresa från Mörby, ett svårslaget smidigt byte (åt det hållet).

Ja, att avlasta Danderyd behövs, där har det ju varit total kaos en längre tid.

igel

Citat från: Karsten skrivet 18 mars 2013, 19:36:51 PM

Det kan förklara varför man har valt att slå samman dessa två linjer. Redan i dag har 603 en ganska ojämn belastning. I em-rusningen fylls de på mellan Kista C och Victoria tower, sedan kliver de flesta (känns det som) av vid Helenelunds station. bussen går sedan vidare ganska tom till Danderyd. Ett läge som förvärras av att 178:orna ofta inte håller tidtabellen när de kommer till Kista. Så i praktiken går oftast en 603:a någon minut efter en 178:a.
  603:orna kan då få en väldigt ojämn ankomsttid till DAS, vilket om de skulle fortsätta direkt som 613 nog skulle ge upphov till en irriterande väntan för resenärer mot Skarpäng. Detta var fallet då SL valde att dela upp 509:an i 509 och 606 i DAS för något år sedan.

SL kanske skulle kunna överväga om 603 alls behöver gå till DAS eller om det räcker att ha Helenelunds station som slutstation. 

buskörare

Citat från: igel skrivet 19 mars 2013, 10:06:45 AM
Det kan förklara varför man har valt att slå samman dessa två linjer. Redan i dag har 603 en ganska ojämn belastning. I em-rusningen fylls de på mellan Kista C och Victoria tower, sedan kliver de flesta (känns det som) av vid Helenelunds station. bussen går sedan vidare ganska tom till Danderyd. Ett läge som förvärras av att 178:orna ofta inte håller tidtabellen när de kommer till Kista. Så i praktiken går oftast en 603:a någon minut efter en 178:a.
  603:orna kan då få en väldigt ojämn ankomsttid till DAS, vilket om de skulle fortsätta direkt som 613 nog skulle ge upphov till en irriterande väntan för resenärer mot Skarpäng. Detta var fallet då SL valde att dela upp 509:an i 509 och 606 i DAS för något år sedan.

SL kanske skulle kunna överväga om 603 alls behöver gå till DAS eller om det räcker att ha Helenelunds station som slutstation. 

603:an är en väldigt glömd linje tycker jag. Utöver problemen du beskriver så är det när jag kört få som åker. De flesta tar 178:an trots att dom bara ska från Kista till Danderyd.

igel

Citat från: buskörare skrivet 19 mars 2013, 11:02:46 AM
603:an är en väldigt glömd linje tycker jag. Utöver problemen du beskriver så är det när jag kört få som åker. De flesta tar 178:an trots att dom bara ska från Kista till Danderyd.

Lösningen är kanske att skippa 603:an helt och hållet och införa "178E Helenelunds station"