Bolagsfråga

Startat av Ulf Fernestad, 15 mars 2013, 22:33:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

Har hittat en bild från 30-talet på nätet, en Diamond T. Bolagsnamnet på sidan var Svenska Automobiltrafik AB. Vad var dess ursrung och vad hände med bolaget?

S Svensson

På mig verkar det hela vara en fortsättning på busstrafik som Göta Kanal bedrev sedan 1926. Jag vill minnas att någon buss gick över till det omskrivna bolaget.
Har följande antecknigar (från P länsstyrelse)
Trafiktillstånd,linje, Göteborg-Stockholm.
Anmält fordon A 3859 (22 pass) gk tillstånd 28/6-1937 A 19115 13 jan-3 mars 1939 och A 24295 samma.

Företagets tillstånd återkallat 8 sep 1939.
Vet inte om det är på egen begäran men detta var troligt.

I en historik över Göta Kanal finns en även uppgifter om busstrafik som GK bedrev. (sid 51) Varför det blev förändring i busstrafiken vet jag ej.
Märk att det också fanns busstrafik som också hade nära anknytning till Göta Kanal nämlingen Nordisk Resebyrå som senare gick ihop med Nyman&Schultz. Nyman var anställd på Broströms och Schultz vet jag inget om. Tyvärr finns namnet hos flera företag som inte har anknytning med varandra.

Ulf Fernestad

Tack Sören för svaret. Söker man på sbh så får man 5 träffar på bussar som har bytt ägare mellan åren 1949 - 1953.
Svenska Automobiltrafik AB, Stockholm och Svenska Automobiltrafik AB, Eksjö. Bussen var tvåfärgad vit + en mörk färg med ett vitt fält med texten svenska automobiltrafik ab, samt ett djurmotiv på språng