Bokbussarna i Årsta-vart tog dom vägen?

Startat av Handen-Benke, 15 mars 2013, 10:56:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Handen-Benke

En gammal, krånglande Neoplan som hamnade i Eolshäll. En nybeställd Scania med finsk påbyggnad (kaross).
Undrar vart dessa tog vägen. Jag jobbade på bokbusscentralen på 80-talet.
Scanian var jättefin med automatlåda och ABS-bromsar etc.
Neoplanen hade slaglåda och ingen kunde växla den på rätt sätt så lådan var nedplockad titt som tätt.
Bokbussverksamheten lades med all rätt ned. Det blev för dyrt.
Tack SL för bussförarutbildningen!

Mats Karlsson

Neoplan-bussen var en ND18 från 1972 med Mercedes-motor. Den såldes 1985, men jag vet inte vart. Den var byggd som bokbuss från början med förhöjt tak från strax bakom framdörren.

Året därpå köpte Stadsbiblioteket en Scania BR145 med Erikoiskori-kaross som kallades Bosse. Den såldes förmodligen ca 1986.

Innan dessa två bussar köptes 1972/73 användes två gamla SS-bussar av typ H20 från ca 1967. Dessförinnan hade biblioteket en Scania-Vabis B63 med Skeninge-kaross från 1954.

1985 ersattes Neoplanen av en 12-meters Scania K112 med Kiitokori-kaross. Den var byggd 1983 och kallades Kitty.
1986 ersattes den gamla Scanian av ytterligare en Scania K112 med Kiitokori-kaross. Den var 13 m lång.
Jag vet inte hur länge dessa två Scania-bussar användes.

Det fanns också ett antal mindre bokbussar, men jag har inte koll på dem.

Mr H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 15 mars 2013, 21:09:20 PM
Neoplan-bussen var en ND18 från 1972 med Mercedes-motor. Den såldes 1985, men jag vet inte vart. Den var byggd som bokbuss från början med förhöjt tak från strax bakom framdörren.

Året därpå köpte Stadsbiblioteket en Scania BR145 med Erikoiskori-kaross som kallades Bosse. Den såldes förmodligen ca 1986.

Innan dessa två bussar köptes 1972/73 användes två gamla SS-bussar av typ H20 från ca 1967. Dessförinnan hade biblioteket en Scania-Vabis B63 med Skeninge-kaross från 1954.

1985 ersattes Neoplanen av en 12-meters Scania K112 med Kiitokori-kaross. Den var byggd 1983 och kallades Kitty.
1986 ersattes den gamla Scanian av ytterligare en Scania K112 med Kiitokori-kaross. Den var 13 m lång.
Jag vet inte hur länge dessa två Scania-bussar användes.

Det fanns också ett antal mindre bokbussar, men jag har inte koll på dem.

Ska vi tolka det som att de gamla H20 användes ända till 1972/1973? Den ena var rosa och den andra ärtgrön.
Båda var kraftigt ombyggda men högerstyrda. Sedandörr och fyllda med bokhyllor förstås. Kanske var det bokhyllornas fyrkantighet som gjorde att valet föll på den fyrkantigare H20 och inte H21? Den ena bussen var f.d SS 5230 och den andra tror jag var f.d SS 5226. Två H20 demonterades också i Högdalshallen som reservdelar till bokbussarna. Det gör summa återstående 16 st f.d SS H20 som tog vägen till Karachi Pakistan.

Mr H

Björn Forslund

Vad gäller de fd H20 scannade jag nyligen negativ där en av dessa står på ett skrotupplag. Möjligen används den som kontor eller liknande på bilden. Ska undersöka närmare om det går att utröna när bilden är tagen.

Mr H

Kan nog vara tagen vid Albano där en av bussarna stod ett par år efter det att den utrangerats.
5223 och 5225 var väl de H20 som demonterades som reservdelar?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 mars 2013, 13:00:39 PM
Vad gäller de fd H20 scannade jag nyligen negativ där en av dessa står på ett skrotupplag. Möjligen används den som kontor eller liknande på bilden. Ska undersöka närmare om det går att utröna när bilden är tagen.

Går det att få se någon av dessa bilder här?
Mitt enda minne av H20 som bokbuss är när en dylik kom stånkande upp för Nybohovsbacken.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 18 mars 2013, 20:00:19 PM
Går det att få se någon av dessa bilder här?
Mitt enda minne av H20 som bokbuss är när en dylik kom stånkande upp för Nybohovsbacken.

/Gunnar

Stånka var ordet sa Bull!
Lustigt, mitt starkaste minne av H20 som bokbuss är också i Nybohovsbacken och speciellt när man låg bakom åbäket som dessutom bolmade svartrök! Det var väl den gröna som en gång i veckan hemsökte Nybohov?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 18 mars 2013, 22:14:55 PM
Stånka var ordet sa Bull!
Lustigt, mitt starkaste minne av H20 som bokbuss är också i Nybohovsbacken och speciellt när man låg bakom åbäket som dessutom bolmade svartrök! Det var väl den gröna som en gång i veckan hemsökte Nybohov?

Mr H

Vet inte vilken färg den hade, minns bara att jag tyckte den var ganska gräslig!

/Gunnar