De som gick på 810-an: Wasatrafik 401

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 mars 2013, 09:12:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag bodde mellan 1974 och 1994 i Jordbro. Eftersom jag jobbade inne i Stockholm blev det pendeltåg först, men i mars 1981 dök det upp ett alternativ att man kunde pendla med buss i stället i och med att SL inrättade linje 810 mellan Jordbro (Lerstensvägen) via Jordbro station och Handenterminalen till Skanstull. Redan hösten 1981 lades linjen om att i stället gå Jordbro station-Lerstensvägen-Handen södra (gick alltså inte in till terminalen)-Skanstull. Detta var innan Nynäsvägen var helt klar som motorväg mellan Handen och Stockholm men ändå gick det lika fort med buss och tunnelbana som med pendeltåg.

Linjen kördes från början med Wasatrafik som huvudentreprenör. Från hösten 1990 tog SL över de flesta körningarna i egen regi och ett år senare körde de i princip allt själva. Wasatrafik i sin tur anlitade Stockholms Turistbussar och lite senare Sirius Resor som underentreprenörer. Stockholms Turistbussar i sin tur använde andra bussbolag när de själva hade brist på bussar, så det blev totalt en ganska blandad vagnpark. Allra skojigast var den dagen som STAB ringde SL och frågade om de kunde köra åt dem. Och minsann: det dök upp en H46 Scania CR110L på 810-an!

Jag tänkte visa de bussar som gick här från 1984 och fram till cirka 1990. De flesta bilderna är tagna vid Jordbro station eller utmed linje 810, men det finns också ett par bilder på bussar som gått på 810-an men som är fotograferade på andra platser.

Wasatrafik Stockholm i Trångsund (i Huddinge kommun) hade bussar i 400-serien. 40x och 41x stod för linjevagnar, ofta begagnade sådana från SL. 42x och 43x för småbussar, 44x och 45x för enklare turistbussar utan toalett, 46x och 47x för turistbussar med toalett och 48x för dubbeldäckade bussar. 48x-serien användes också när 47x blev för trång. När en buss slopades användes inventarienumret på en annan buss av samma utförande.

Wasatrafik 401, FFN935, köptes ny och har Helmark-kaross. Det var inte så konstigt för Wasatrafik var vid denna tid delägare i Helmark. På första bilden är den helt ny i trafik.

En vecka senare har destinationsrullen hunnit monteras.

Wasatrafik bytte i mitten av 1980-talet design till i huvudsak vitt och med en blå-röd rand på sidorna.

Bussmicke

Trevligt,  den första designen här var tveklöst snyggast.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Är inte denna kaross väldigt lik DeltaPlan ?  ???

Björn Forslund

Trevligt. Det var spännande tider när man t o m kunde se begagnade Wiima från Finland. När man passerade Trånkan med tåget var det obligatorisk att kolla vad som stod på Wasas garageplan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 mars 2013, 17:23:21 PM
Trevligt. Det var spännande tider när man t o m kunde se begagnade Wiima från Finland. När man passerade Trånkan med tåget var det obligatorisk att kolla vad som stod på Wasas garageplan.

Den allra bästa tiden var de tre första åren. Jag visade bilder från den tiden i gamla Bussnack men det finns kanske anledning att visa dem igen. Det rör sig dock om prints och jag måste scanna om de gamla bilderna. Men en idé för framtida teman utan tvekan.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2013, 17:42:07 PM
Den allra bästa tiden var de tre första åren. Jag visade bilder från den tiden i gamla Bussnack men det finns kanske anledning att visa dem igen. Det rör sig dock om prints och jag måste scanna om de gamla bilderna. Men en idé för framtida teman utan tvekan.

Dessa bilder tycker jag absolut att du ska visa igen. Det var roliga tider för diggarna även om förarna kanske inte var lika förtjusta.  En granne körde åt Wasa på den tiden och de fasta förarna vägrade att köra vissa av "vraken" som istället framfördes av timanställda. Passagerarna var kanske inte lika kritiska, bara bussen gick och rullade hela vägen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 mars 2013, 18:17:02 PM
Dessa bilder tycker jag absolut att du ska visa igen. Det var roliga tider för diggarna även om förarna kanske inte var lika förtjusta.  En granne körde åt Wasa på den tiden och de fasta förarna vägrade att köra vissa av "vraken" som istället framfördes av timanställda. Passagerarna var kanske inte lika kritiska, bara bussen gick och rullade hela vägen.

Jag tycker nog att de flesta förare som körde vraken var ganska förtjusta i att köra dessa. Men det kan förstås bero på att de var utvalda bland förare som gärna körde dessa bussar. En av dem hette för övrigt Jan G Andersson, på den tiden trafikchef vid Wasatrafik i Trångsund.

Passagerarna var nog mindre förtjusta. Många väntade över till nästa buss men risken fanns ju att den hunnit bli fullsatt - turistbussarna tog inte ståplatser - eller det var ett ännu värre vrak som kom då. Vid ett tillfälle vid utgångshållplatsen Lerstensvägen - alltså alldeles i början av 810:s karriär - var det en dam som klagade på att det var en gammal CF som gick. Bussföraren blev sur och sa: "Passar inte bussen så går det bra att stiga av". Jag vet inte om damen uppfattade det som en order men hon steg i alla fall av. Föraren berättade sedan att han sett att hon stod och knöt nävarna efter bussen när den gick.

Björn Forslund

Jo, det var ju ömsom fina turistare och gamla CF. Men ändå betydligt  pålitligare än pendeln iaf vintertid!