Malmö Lokaltrafik/Malmö Trafik AB/Linjebuss/Länstrafiken Malmöhus 1989-1995

Startat av tobbe_747, 14 mars 2013, 14:31:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tobbe_747

Jag är lite intresserad av historiken/utvecklingen av Malmös gamla linjenät (89-05) under tidigt 90-tal, från övergången till nätet 1989 fram tills vintern 95, inte pga något stort bussintresse utan mer nostalgiska skäl och lite historia sådär, det är barndomsminnen helt enkelt. Jag har några gamla tidtabeller liggande från vintertidtabellen 95 och framåt så där vet jag hur det utvecklades eftersom jag började åka linje 13 och 20 till skolan när jag började högstadiet på Slottstadens skola -95 men är lite nyfiken på hur det såg ut under de första åren för av bilder här jag tittat på samt "överklistrade" gamla hållplatsskyltar jag kollade på när jag var yngre vet jag att det funnits andra destinationer och linjedragningar med de nummer som gällde fram till -05. Det tidigaste jag minns är följande linjer

10 Centralen - A Bunkeflostrand/B Klagshamn
11 Kroksbäck - C,K Högatorp (natturerna K till Högatorp via Rosengård ungefär som D-grenen)/D Rosengård södra
12 A Hyllie/B,G Sibbarp (natturerna som A-grenen ner till nuvarnade Elinelund utan att köra ända till ridhuset på Hyllie och sen via Annetorpsvägen/Bispgatan till Limhamns kyrka och vidare till Sibbarp) - C,K Kvarnby (natturerna K till Kvarnby via Riseberga men svängde av ut på Toftanäsvägen istället för att vända vid postterminalen)/D Jägerso C/E Riseberga
13 Holma - A Lindängsplan (via Söderkulla)/B Lindeborg C (via Hermodsdal/Lindängsplan/Almvik)
14 Lindeborg (Esperantogatan innan den drogs ner till Svågertorp) - C Valdermarsro/D Bulltofta
15 Centralen - A Lindängsplan/B Jägersro C (via södra Fosieby)/G Kastanjegården (via Fosievägen som linje 21 istället för Ystadvägen till Lärarhögskolan, natturerna)
16 Gustaf Adolfs Torg - A Tingdammen/B,G Käglinge (natturerna via Tingdammen, utan att trafikera några hållplatser i Oxie kyrkby)
17 Bellevuegården - G Gullvik/Käglinge
18 Segevång - Toftängen
19 Värnhemstorget - Ön
20 Ringlinjen
21 Kastanjegården - B Tågfärjestation/C Västra hamnen/D Östra hamnen

S4 Segevångsgatan - Gustav Adolfs Torg - Östra Kyrkogården

82 Gustav Adolfs Torg (eller var det Centralen?) - Ön/Dragörfärjan (via Limhamnsvägen)
83 Jägersrobussen
84 Stadionbussen

90 Klagshamn - C Norra Hamnen (vände där Flintrännegatan slutar med bommarna in till oljehamnen), D Mellersta Hamnen
91 Sibbarp - C Värnhemstorget/D Krusegatan
92 Almvik - Mellersta Hamnen
93 Lindängsplan (via Söderkulla) - C Östra hamnen/D Vinkeln
94 Kastanjegården (via Hermodsdal) - C Gustav Adolfs Torg (eller kanske Centralen)/D Östra Varvsgatan (Helikopterflygplatsen i Malmö)
95 Centralen - A Tingdammen/B Käglinge
96 Gustav Adolfs Torg - A Kvarnby/B Stenkällan
97 Annetorp - Riseberga (Åkvagnsgatan, inte ända ut till posten på Toftanäs som 12E)
98 Centralen - Fosieby industriområde
99 Erikslust - Rosengård norra

M1 Hyllie - Skumparp
M3 Oxie centrum - Toarp
M4 Jägersro - Larsbo
M5 Kvarnby - A Almåsa/B Fårabäck
M6 Lindängsplan - B Käglinge via Lockarp/C Käglinge via Glostorp (osäker på bokstäverna)

När jag var yngre lyckades jag luska fram att 11an exempelvis gick från Annetorp och Sibbarp ungefär samma väg som linje 90 upp till Bellevuegården/Lorensborg och sen i andra änden mot Kvarnby och Riseberga (sett det på en del bilder, även här) och jag antar att den skulle vara ungefär som gamla linje 31

12an gick till Dragörfärjan och Erikslust (olika grenar, som gamla linje 32?) till Jägersro C?

Eftersom min mormor bodde på Borgmästaregården och jag själv på Lorensborg när jag var liten och vi åkte till vårdcentralen på Kroksbäck ibland har jag vaga minnen av att 13-bussen grenade sig, en gren till Holma och en till Kroksbäck (via Ärtholmsvägen precis som linje 19) men sen har jag sett bilder här där 13-bussen gick via Centralen. Gick den ursprungligen till Rosengård för att delvis vara som gamla linje 37?

Linje 16 tror jag att jag sett övertejpade skyltar där båda grenarna gick via Oxie centrum och sedan gick linje 17 en annan väg genom Oxie, att den inte alls passerade genom hela Oxie som från den tiden jag minns. Dessutom minns jag vagt från barndomen att det fanns ett hålplatsläge på Stadiongatan bort mot Mellanheden så att vissa turer fortsatte istället för att vända på Hålsjögatan.

Linje 18 tror jag att jag när jag var yngre (detta är ju kanske 15 år sen eller mer) sett övertejpade hållplatsskyltar med andra destinationer men jag är osäker.

Sedan tror jag att jag sett nån övertejpade skyltar med linje 22 (innan den återkom i slutet på 90-talet och blev en yttre ringlinje som kompletterade linje 19, ungefär som nuvarande 33an innan den skiftade med 31an och gick över Kirseberg och Bulltofta)

Servicelinjerna är jag väldigt nyfiken på, minns som sagt bara S4an till Östra kyrkogården och att den lades ner efter vintertidtabellen 95 men jag minns Ontariobussarna från min barndom och det fanns väl åtminstone S1, S3, S4 och S5 (som jag sett övertejpade, tror jag sett S5 övertejpat vid Borgmästaregården/Södertorp för 15 år sen kanske)

Som en liten anekdot kan jag berätta att min pappa jobbar på begravningsbyrå i Skurup som fram tills i höstas ägdes av en före detta busschaufför i Malmö, (han kallades "Slaktarn" när han körde buss för att han jobbat med detta tidigare bland mycket annat, om nån kanske vet vem det är) och Jan (som busschauffören egentligen heter) berättade att servicebussarna var hemska att köra och att en busschaufför som var väldigt kraftig till och med fastnade på förarplatsen, han hade sagt att det var för trångt men tydligen skulle alla förare köra servicelinjerna och han tog plats men kom sedan inte loss).

Nöjesbussarna fanns det väl nån linje 85 till Mässhallarna (tror jag sett det övertejpad nånstans också) och kanske nån linje 81 men jag är osäker

Expressbussarna vet jag inte hur de ändrades men 90 körde väl igenom Oljehamnen längs Oljevägen och sen ner bland de gator som egentligen är Norra hamnen innan den kortades av till bommarna in till Oljehamnen. Sen har jag sett nån linje 89 övertejpad vid 12ans och sedermera 6ans hållplats vid Ulricedal (innan det blev nya hållplatskyltar, syftar på de från ML-tiden med vita rektangulära klisterlappar på skyltarna)

Vore som sagt kul att få veta lite om utvecklingen 1989-1995, mestadels barndomsminnen. Ett starkt barndomsminne är cr76orna i Malmö och att vänta på 38an som alltid var försenad när jag, mormor och morfar varit på Möllevångstorget eller Bäst vid Dalaplan men jag var bara 7 år när nätet lades om så jag det är ju bara fragmentariska minnesbilder)

conben

Jag har en hel del tidtabeller och linjekartor sparade från tiden både före och efter omläggningen 89.
Från start såg linjenätet ut så här:

10 Centarlen - A Bunkeflostarnd/B Klagshanm 
11 A Sibbarp/B Annetorp - C Riseberga/D Toftängen Nattrafik: Sibbarp - Riseberga
12 A Dragörfärja/B hyllie - C Kvarnby/D jägersro C Nattrafik: Dragörfärjan - Kvarnby
13 A Lindängsplan/B Lindeborg C - C Holma/D Kroksbäck Nattrafik: Lindeborg C - kroksbäck via holma
14 Lindeborg - C Segevång/D Bulltofta ind omr Nattrafik: Lindeborg - Segevång
15 Lindängsplan - Centralen Nattrafiken förlängdes från Lindängsplan till Kastanjegården
16 Gustav - A Tingdammen/B Käglinge Nattrafik Gustav - Käglinge via Tingdammen
17 Bellevuegården - Tingdammen Nattrafiken förlängdes från Bellevuegården till Hyllie och kortades av från tingdammen till Gullvik
18 A Valdemarsro/B Sege ind omr - C Stenkällan/D Jägersro C Nattrafik Valdemarsro - Förlängd från Stenkällan till Toftängen
19 Värnhemstorget - Dragörfärjan
20 Ringlinjen
21 Kastanjegården - C Västra Hamnen/D Östra Hamnen Ingen nattrafik

90 Bunkeflostrand - C Värnhemstorget/D Norra Hamnen
91 Sibbarp - C Värnhemstorget - D Sege ind omr
92 Almvik - C Gustav Adolfs Torg/D Mellersta Hamnen
93 Lindängsplan - C Östra Hamnen/D Vinkeln
94 Lindängsplan - C Gustav Adolfs torg/D Västra hamnen
95 Tingdammen - Centralen
96 Toftängen - Gustav Adolfs Torg
97 Riseberga - Mellanheden
98 Centralen - Fosie Ind omr
99 Mellanheden - Rosengård Norra

S1 Centralen - Allmänna sjukuset Södra
S2 Gustav Adolfs Torg - Gullviksborg
S3 Gustav Adolfs Torg - Högatorp
S4 Gustav Adolfs Torg - Östra Sjukhuset Södra
S5 Gustav Adolfs Torg - Holma

M1 Skumparp - A Hyllie/B Bunkefolstrand
M2 V Klagstorp - Bunkeflostrand
M3 Värnhemstorget - Östra Kyrkogården
M4 Jägersro C - Larsbo (REXAM fd PLM)
M5 Toftängen/Kvarnby - A Almåsa/B Fårabäck
M6 Oxie Centrum - Toarp och Käglinge - B Glostorp - Lockarp - Lindängen/C Lockarp - Lindängen/D Glostorp - Lockarp - Käglinge

Speciallinjerna fanns inte beskrivna i den första tidtabellen men följande linjer fanns från början:
81 "Inköpsbussen" Ringlinje som gick mellan Köpcentrum i stan fredag eftermiddag och lördag. Ev också Torsdag eftermiddag. Osäker på linjesträckning men Gustav - Värnhem - Jägersro - Mobilia - Erikslust - Kronprinsen tror jag.
82 "Dragörbussen" Värnhemstorget - Dragörfärjan i anslutning till båtens ankomst och avgång
83 "Jägersrobussen" A Klagshamn/B Erikslust/C Centralen/D Segevång - Jägersro vid travtävlingar
84 "Stadionbussen" A Klagshamn/B Segevång/C Riseberga/D Tingdammen - Stadion vid evenemang på stadion
85 "Mässbussen" Centralen - Malmömässan(vid stadiongatan) vid större mässor

Eftersom det var en fullständig "makeover" av hela linjestystemet så blev inte allt "rätt" från början så i de följande tidtabellsperioderna gjordes en hel del justeringar av linjenätet. Bland annat tillkom linje 22 efter något år. Den gick mellan Riseberga och Mellanheden.
Det fanns också en expresslinje 89 under en eller två tidtabellsperioder. Den gick mellan Lönngården och Östra sjukhuset.

Tilläggas kan också att hela Servicebussnätet lades ner efter bara någon månad i slutet av 89. Och samma sak har jag för mig att det var med linje 81.
Officiellt berodde det på Förarbrist, men jag har för mig att det också var en del problem med bussarna. S4 var den enda servicelinjen som återkom något år senare.
Jag tror att 85:an lades ner när mässan flyttade till Västra Hamnen.

12:ans gren till Dragörfärja försvann efter ett tag och 82 blev mer som en "vanlig" linje med flera avgångar i timmen och inte bara i anslutning till Båtarna.

11:an gick Amiralsgatan ut till Rosengård där den delade sig mot Riseberga och Toftängen. det var 12:an som gick Sallerupsvägen precis som gamla 31:an
13 gick från lindängen både som 2:an idag via munkhättegatan och som dagens 8:an via Lindängsvägen och slogs ihop vid Lärarhögskolan för att gå upp till Nobeltorget och Amiralsgatan till Centralen för att sedan gå tillbaka till Gustav - triangeln - Södervärn till Holma/Kroksbäck via Pildammsvägen.

Kan också tillägga att linje 13,15 och 20 var de enda huvudlinjer som hade 10-min trafik från börja. Linje 10, 11, 12, 14, 16, 18 och 21 hade 15-min trafik. 19 hade 20-min trafik och 17 hade 30-min.
Av expressbussarna så hade 90, 91, 93, 94, 95 10-min trafik. 92, 96 och 97 15-min och övriga 30-min trafik.
Situationen på 11:an blev kaotisk från början med överfulla bussar och man fick köra många extrabussar mot stan på morgonen och mot rosengård på eftermiddagen. Till nästa tidtabellsperiod hade också 11:an fått 10-min trafik och även 96:an fått 10-min trafik.

Expresslinjerna blev aldrig den succé man trodde  och fick efterhand minskad betydelse till förmån för huvudlinjerna och det var förmodligen en av huvudanledningarna till att man gjorde om linjenätet igen.

Har du fler funderingar så letar jag gärna i minnet och tidtabellerna.