Borås Lokaltrafiks Scalor [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 14 mars 2013, 00:26:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Borås Lokaltrafik använde sina Scala-bussar 159-161 fram till tidtabellsskiftet i december 2012 - ja någon dag längre dessutom. 159 och 161 ställdes av den 19 december medan 160 av någon anledning inte blev detsamma förrän den 7 mars. 159 avregistrerades den 11 januari och är såld till Pekolan Liikenne Oy i Tavastehus. 160 tillhör sedan den 12 mars Bus Trade Center medan 161 avregistrerades den 21 januari. Även de båda senare torde väl finnas - eller hamna - i Finland kan jag tänka mig. Här några bilder från deras sista tid i Borås.

159 på väg upp mot resecentrum den 5 december.

160 på Sven Eriksonsgatan den 10 december.

161 vid resecentrum den 10 december.

yngrot

Trevliga bussar att kära  bra drag i motorn  ;)  däremot gilla inte resenärer åka i dem ända till Tranemo .. stadsstolar är inte optimalt i den trafiken  och dörrställning inte bra i staden.. .. Minns när vi var och hämta hem dessa från Finland.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Scalor brukar oftast hamna tillbaka "hemma" i Finland igen, där de är populära. Snacka om att de finska bussbolagen sparar pengar när de han hämta hem "sina egna" gamla bussar till låg kostnad, renovera, och sen köra i många år. Smidigt att helt slippa den enorma värdeminskningen som man får vid köp av fabriksnya fordon.
Det är ju på samma vis som att svenska bilägare skulle kunna ta hem 5-6 år gamla Saab och Volvo i bra skick till inga pengar alls, då de inte får köras längre än 5-6 år i ett annat påhittat land. Det ena landets årsmodellsregler är grannlandets vinst! ;)

Tråkigt att Scalan inte blev mer populär i Sverige. Men det berodde väl till stor del på att Scania föredrog att sälja sin egen OmniLink istället. Men då många kunder trots detta valde Scalan kontrade Scania med i det närmaste säljstopp på Scalan i Sverige. Vilket dock inte fick de medelstora och små åkarna att få någon slags ökad respekt för Scania som tillverkare.

Idag finns det några mindre åkare som själva har tagit hem lätt begagnade bussar från Polen, Tyskland, Spanien m.fl, för att få de karosser de själva vill ha. Inte de karosser Volvo och Scania tycker att de ska köra med.

L-G Lassander

Här kommer en bild på 159:an i Pekolan Liikennes ägo:

yngrot

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 23 mars 2013, 22:52:21 PM
Trevligt se den i ny kostym..

Absolut. Och inte svensk hafslackering heller, som de lackeras vid flytt mellan länen. Utan en mer grundlig lagning av alla bucklor, därefter omlackering samt inte sällan byte av alla slitna strålkastare och lyktglas. Vips ser bussen genast 5-6 år yngre ut! :D

Bernt Talbrant

Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2013, 01:15:02 AM
Absolut. Och inte svensk hafslackering heller, som de lackeras vid flytt mellan länen. Utan en mer grundlig lagning av alla bucklor, därefter omlackering samt inte sällan byte av alla slitna strålkastare och lyktglas. Vips ser bussen genast 5-6 år yngre ut! :D

Är den verkligen omlackerad? Jag tycker mig se en del skavanker på båda bilderna och den blå färgen känns väldigt lik Västtrafiks...

L-G Lassander

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 mars 2013, 02:17:21 AM
Är den verkligen omlackerad? Jag tycker mig se en del skavanker på båda bilderna och den blå färgen känns väldigt lik Västtrafiks...

Nej den är inte omlackerad. Fortfarande Västtrafikblå med bara en ny gul rand.

Ersa

Citat från: L-G Lassander skrivet 24 mars 2013, 05:44:11 AM
Nej den är inte omlackerad. Fortfarande Västtrafikblå med bara en ny gul rand.

Åhå, då var den fri från buckor och repor under exporten. Imponerande. :)
Det är ju inget jag är van vid från SL-trafiken, ens på landsbygden, direkt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2013, 08:59:33 AM
Åhå, då var den fri från buckor och repor under exporten. Imponerande. :)
Det är ju inget jag är van vid från SL-trafiken, ens på landsbygden, direkt.

Visst finns det lite små bucklor på bussen om man tittar noga. Dessa tre Scalor såg ofta förfärliga ut när de gick i Borås eftersom de inte tålde ens en relativt lätt kontakt med en snövall.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 mars 2013, 09:23:48 AM
Visst finns det lite små bucklor på bussen om man tittar noga. Dessa tre Scalor såg ofta förfärliga ut när de gick i Borås eftersom de inte tålde ens en relativt lätt kontakt med en snövall.

Fövisso var det så vissa vintrar - men tittar man på bilderna i trådens första inlägg ser man att de såg ganska skapliga ut de sista dagarna i trafik i Borås.

Ersa

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 mars 2013, 12:38:48 PM
Fövisso var det så vissa vintrar - men tittar man på bilderna i trådens första inlägg ser man att de såg ganska skapliga ut de sista dagarna i trafik i Borås.

Ur ett SL-landsbygdsperspektiv är de riktigt fina! :)

Bernt Talbrant

Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2013, 13:35:40 PM
Ur ett SL-landsbygdsperspektiv är de riktigt fina! :)

På sista tiden användes de främst på linjerna 48 och 49 mellan Södra torget och Viared samt en del insatsturer på linje 6, kanske inte direkt riktig landsbygdstrafik.

yngrot

Tyvärr är ju denna busstyp väldigt ömtåliga i fronten  om man behöver svepa ut lite och en snöväll ligger på fel ställe..  Ofta var de rätt trasiga där fram.