Dags att vrida på centralvärmen? :)

Startat av Mikey, 13 mars 2013, 13:03:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Jag tyckte att detta stackars hyreshus mitt i Uppsala såg lite fruset ut i förmiddags. -4 grader utomhus, och sett till isen på vartenda fönsterglas så verkar det vara minst lika kallt inomhus också... ;)

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Mikey

Döbelnsgatan.

Och det var nog i sista stund jag tog bilderna igår, för i morse såg det ut såhär:

Stackars byggnad... :'(

Kristofer

( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Mikey

Citat från: Kristofer skrivet 15 mars 2013, 09:44:13 AM
"Luftigt boende. Visst renoveringsbehov."  ;D

Man fick ju i alla fall bort isen på väggen! ;)

Mats Karlsson

Citat från: Mikey skrivet 15 mars 2013, 11:43:44 AM
Man fick ju i alla fall bort isen på väggen! ;)

Nej, bort med eländet!! Dessa elementhus från ca 60-talet med platta tak kan med fördel rivas.

Jan I Nilsson

Det hade varit enkel med ett nytt tak med bra vinkel för avrinning, ibland undrar jag hur de styrande tänker. "Hopplösa" hus kan lätt åtgärdas till en rimlig kostnad.

BSB101

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 16 mars 2013, 17:26:44 PM
Det hade varit enkel med ett nytt tak med bra vinkel för avrinning, ibland undrar jag hur de styrande tänker. "Hopplösa" hus kan lätt åtgärdas till en rimlig kostnad.

Nu brukar vinkeln på taket vara det minsta problemet med 60-talshus. Bristen på isolering och annat brukar vara betydligt dyrare att åtgärda.

Mats Karlsson

Citat från: BSB101 skrivet 18 mars 2013, 08:52:29 AM
Nu brukar vinkeln på taket vara det minsta problemet med 60-talshus. Bristen på isolering och annat brukar vara betydligt dyrare att åtgärda.
Nja, takvinkeln var faktikst det största problem. Gick aldrig att få taken täta. Varje vår vid snösmältningen var det till att ta fram alla hinkar och baljor eftesrom det blev takdropp i lägenheterna. Likaså i skolorna byggda vid samma tid. Däremot var isloeringen hyfsat bra.