Nutidshistoria Scania cn113 (15 bilder) (del 1 av 2)

Startat av Jona, 12 mars 2013, 23:02:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Nu var det ett tag sedan jag bjöd på ett bildsvep på detta forum så tänkte mig det kunde vara dags nu.

Blev inspirerad av Bussmickes tråd om Busslink Eskilstuna och började leta i mitt enorma bildarkiv efter bilder på Scania-bussar.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57925.0

Hittade ett 30 tal bilder, som passar som som ett tema med Nutidshistoria med Scania Cn113 (både led och korta bussar).
Om intresse finns tänkte jag bjuda på dessa bildskatter här i form av ett 2-delat bildsvep.
Del ett blir bilder tagna med min gamla kompakta camera Olympus camedia C-360 fotade mellan 2005 och 2007 och om intresse sedan finns så kommer jag någon gång i en framtid bjuda på del 2, samma busstyp, men fotograferade från 2007 och fram till nutid och då med någon av mina digitala systemkameror Nikon d50 eller Nikon d3000.

Jag har tagit stickprover på vissa individer i detta svep och dom flesta verkar vara tagna ur trafik och vissa finns i busshimmelen nu.
Så på 8 år, så kan mycket hända.

Till skillnad från min nu nerlagda tråd med söndagsbilder, så har jag här valt ut bilder på bussarna i synnerhet så det är missionärer, bilder fotade i 37 graders vinkel jag letade åt, miljön är ointressant, alltså tvärtemot vad jag normalt brukar vilja publicera.

Vi börjar i Umeå, närmare bestämt på Vasaplan 21 november 2005 och modellen är Polarbuss 44 en Scania cn113ALB av årsmodell 1996.

Samma dag och plats, fotade jag ett äldre syskon, Polarbuss 39 från 1991, också den etanoldriven.

Sedan tar vi väl en bild från min hemstad, Skelleftebuss 47, här uppställd på taxistationen i staden i december 2005.
Anledningen till att jag valde denna bild, då bussen stod uppställd och alltså kan räknas som ej i trafik var för att jag hade visst dåligt med bilder i arkivet på denna. I alla fall av den kvaliteten på bild jag kan tänka mig och publicera.

Denna buss fanns i Skelleftebuss ägo från 1989 och fram till 2009.

Connex 1709 ankommer Centrum/knuten på Sundsgatan i centrala Piteå i början av mars 2006.

Kom som ny 1993 till Pitebuss men ägdes av Linjebuss/Connex från 1998 och fram till 2007 då den togs ur trafik enligt svensk busshistoria.

Vi fortsätter ett tag i Umeå nu, Polarbuss 36, ännu en av etanolbussarna kommer här längs Skolgatan, Vasaplan i Umeå nu i slutet av mars 2006.
Bussen kom ny till Polarbuss och Umeå 1994 och rullade kvar på stadens gator fram till slutet av 2007 även fast Connex/Veolia ägde den dom sista åren, man tog faktiskt över bussen i juni 2006.

Hos Connex/Veolia hade den nummer 1036.

Slutet av Mars 2006 ännu och här ser vi Polarbuss nummer 2, en vanlig dieselbuss på Vasaplan i Umeå.

Kom ny till Umeå 1995 och rullade på stadens gator till 2006, så cirka 3 månader efter jag fotade denna bild var den borta från staden.

Samma marsdag hittade jag åt Polarbuss 39 igen på Vasaplan i Umeå.

Denna kom ny till Umeå 1991 och även den togs ur trafik i Juni 2006.

Nu är det i slutet av maj, Polarbuss trafikerar Umeå bara någon månad till sedan tar Connex över.

Polarbuss 32, en 1994 som snart rullar klart, lastar på Vasaplan i Umeå.

Samma dag och plats kommer Polarbuss nummer 31 rullande. Även den en 1994 som möter samma öde som 32 och som bara har knappt en månad till kvar i staden. Kring 3 veckor senare har den nämligen också rullat färdigt i Umeå.

På grund av detta gjorde jag alltså ett antal besök i Umeå under 2006, för att hinna fota lite av det som skulle försvinna.

När jag besökte Umeå för tredje gången 2006, så hade Connex tagit över trafiken, så fd Polarbuss 5 har nu rullat en vecka som connex 1005, här fotat på Vasaplan i Umeå.

Enligt svensk busshistoria kom denna ny till Polarbuss 1995 och blev Connex 11 juni 2006 och rullade på till maj 2008 då den ställdes av.
Även den såld utomlands.

Av bussarna i Umeå då så var det som så att hade bussen en orange rand är det en vanlig dieselbuss, medan om den hade en tjockare orange-gul och grön rand är det Etanolbuss.

Även denna, fd Polarbuss 4, på bilden sedan en vecka Connex 1004 han med och rulla i Umeå under Connexflagg i 2 år till.
Rullade i Umeå från 1995 då den var en liten valp fram till 2008 enligt svensk busshistoria nämligen.

Även denna bild, fotat i mitten av Juni 2006 är från Vasaplan i Umeå.

2006 besökte jag också Stockholm och vid ett kort besök på Brommaplan hittade jag denna buss, Swebus 1781.

Kom ny till SL buss med nummer 6975 år 1996 och rullade i Stockholm hela sitt liv. 2000 tog Busslink över den då med nummer 6975. 2002 blev den Swebus 1781 och det numret fick den behålla till 2009 då den förflyttades till Hölö.

Swebus 3849 fotade jag i juli 2006 i Ekerö centrum. Denna rullade hela sitt liv hos Swebus, från 1995 till 2008 då även den slutade sitt liv i Hölö.

Låt oss förflytta oss dryga 95 mil norrut från Stockholm och till Luleå, där jag fotade LLT 408 på Skeppsbrogatan, nära Shopping i november 2006.

Kom som ny 1989 till Mellansvensk Omnibusstrafik, Enköping men har sedan november 1993 rullat i Luleå ägd av Luleå lokaltrafik AB.

Står som avställd i oktober 2012 men ägs fortfarande av LLT, allt enligt svensk busshistoria.

Avslutar detta bildsvep med en bild från januari 2007 på förre detta Veolia 1710 på Sundsgatan, Centrum/knuten i Piteå.

Denna vagn kom ny 1994 till Pitebuss och fick då nummer 10 men togs över av Linjebuss 1998 och fick då nummer 1710 som den sedan behöll fram till 2007 då den avställdes och försvann. På vägen dit hon med och gå under Connex och Veolias flagg, men det är ju samma bolag som bytt namn bara.

Vid bildens fototillfälle så har Citybuss i Piteå AB  just tagit över trafiken i staden, vilket man gjorde 1 januari 2007, men eftersom man inte fått alla bussar vid tillfälle verkar det som man använde veolias buss vid tillfället, så därför har jag skrivit fd Veolia i bildfilens namn, eftersom jag inte vet om man övertagit bussen, eller bara hyrt den av förra operatören.

Det var dom bilder jag tänkt bjuda på denna gång.
Finns det intresse av fler bilder på denna fordonstyp, så är det bara och vänta tålmodigt på en del 2, den kommer, jag vill bara inte lova när.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Björn Forslund

Snyggt färgrikt bildsvep!
Tänk vad tiden går. Den sista höggolvaren byggdes ju 1999 och det är 14 år sedan, så snart är de alla ett minne blott i trafiken.

Tommy E

Det finns bara ett ord för detta: Härligt!!! :D Det här är den snyggaste av alla bussmodeller, åtminstone om man frågar mig. Bilderna uppskattas verkligen, och jag ser fram mot den andra delen! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Daniel T

Ersa

Polarbuss 4 och 5 minns jag med värme. Tystare stadsbuss har jag aldrig kört. Någonsin. När jag frågade en trafikledare varför individ 4 gick på linje 5, och individ 5 på linje 4, fick jag som glatt svar att utsättningen givetvis skulle ändras till nästa dag, så det blev "rätt". ;)

"Fyran" och "femman" levde kvar allra längst i Umeå, som Veolia 1004 & 1005.
1004 rullade faktiskt kvar flera månader efter det hundraprocentiga lågentrékravet 1 januari 2008, men då uteslutande som personaltransport samt några små utflykter med personalföreningen.

Bussmupp

Alltid kul att se dessa skönheter. I dagens OmniLink Stockholm saknar jag de stort.

Peter Öden

Hej !

Stort tack för alla fina bilder på en riktig busstyp !

Mvh Peter Ö

Cero

En fantastiskt snygg och trevlig bussmodell som gjorde sig bra i stort sett i alla färgställningar, där min favorit definitivt är Umeås etanolvariant. Föreföll vara en kvalitetsmässigt bra produkt också.

Jona

Citat från: Ersa skrivet 13 mars 2013, 10:12:08 AM
Polarbuss 4 och 5 minns jag med värme....

Tack för alla glada kommentarer, skönt man kunde glädja någon i alla fall.
Extra tack till Ersa utvik med extra information som var mycket intressant och läsvärt...

Och sedan är det så, att den som väntar på något gått väntar alltid för länge, och jag hoppas ni står ut med att väntan på del 2 kan bli mer eller mindre lång....

/Jona
MVH Filosofen Jona

P.Ek

Mycket fina bussar, och bilder! Swebus 3849 ser ut att vara en lågentré, ungefär hur många CN113 lågentré fanns i Stockholm (ej inräknat MaxCi)?

DEB

Citat från: P.Ek skrivet 14 mars 2013, 17:49:57 PM
Mycket fina bussar, och bilder! Swebus 3849 ser ut att vara en lågentré, ungefär hur många CN113 lågentré fanns i Stockholm (ej inräknat MaxCi)?

Du ser i syne, det är bara främre delen av bussen som saknar podestrar, så stolarna är placerade direkt på golvet och ser lägre ut än vad det är. :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

P.Ek

Citat från: DEB skrivet 14 mars 2013, 18:29:34 PM
Du ser i syne, det är bara främre delen av bussen som saknar podestrar, så stolarna är placerade direkt på golvet och ser lägre ut än vad det är. :)

Aah, märkligt :) Så det har aldrig funnits CN113-vagnar i lågentréutförande? (fortfarande inte inräknat MaxCi)

Greger Larsson

Citat från: P.Ek skrivet 14 mars 2013, 19:04:35 PM
Aah, märkligt :) Så det har aldrig funnits CN113-vagnar i lågentréutförande? (fortfarande inte inräknat MaxCi)

CN113 i lågentréutförande = MaxCi(CN113CLL)

Jona

Citat från: Greger Larsson skrivet 14 mars 2013, 22:03:25 PM
CN113 i lågentréutförande = MaxCi(CN113CLL)

Vilket för mig är en annan busstyp och eftersom denna har temat trapp-scania så är min plan och spara Maxci bilderna till egen tråd med eget tema någon gång i framtiden.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Scania CN113CLB: 12-meter kortvagn, normalgolv
Scania CN113ALB: 18-meter ledvagn, normalgolv
Scania CN113CLL: "MaxCi", 12-meter kortvagn, lågentré

Det jag saknade i produktionslistan var "CN113ALL", dvs en MaxCi-ledvagn med "släp" från en ALB. Och den hade gott kunnat tillverkas långt in på 2000-talet.

Trevligt med MaxCi-trådar i framtiden, Jona! :)