En buss i Göteborg och sju i Kungsbacka i maj 1997

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 mars 2013, 15:06:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den här dagen gjorde jag en liten runda till Kungsbacka men började i Göteborg med OPB063.


Kungsbacka var intressant även 1997 med bussar från många operatörer och bussar av en typ som inte var så vanliga i linjetrafik annorstädes. Neoplan har förvissa förekommit i stadstrafik på andra håll också men här är i alla fall OTC505. Från början är det Skogaby Taxi i Laholm.


PSC565 blev sedan Vänersborgs Linjetrafik 132.


BSZ563.


MJZ280.


NHM483, från början Säröbussarna 33.


CDM143.


OBU765 såldes sedan till Swebus och fick nummer 1266.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2013, 15:06:08 PM

MJZ280.

Lång resa Kunsbacka-Sundsvall ;D
Intressant att så många busstyper var representerade i detta"lilla"trafikområde./Ulf

Bussmicke

Underbart,  vi får döpa om denna forumdel till Staffans hörna :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Härliga bilder  särskilt Swebuss express   den designen var ju mycket bättre än den vita de har nu..   och inte att glömma den härliga G-L lacken
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rikard

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2013, 15:06:08 PM

NHM483, från början Säröbussarna 33.



Den hette från börja Säröbuss 3 och var en vanlig Linjevagn ej express. Sen när de tyckte att alla siffror under 10 skulle tillhöra typ förmansbil o verkstadsbil så bytte de till 33. För mig det var i samband med radiobytet till Mobitex men kan ha varit tidigare. Samma gjorde de med 1,2 och 5 de satte en 3 före bara. Strax efter så kom Linjebuss in i det hela och alla bussarna fick numren 11**
Rikard.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rikard skrivet 15 mars 2013, 00:57:15 AM
Den hette från börja Säröbuss 3 och var en vanlig Linjevagn ej express. Sen när de tyckte att alla siffror under 10 skulle tillhöra typ förmansbil o verkstadsbil så bytte de till 33. För mig det var i samband med radiobytet till Mobitex men kan ha varit tidigare. Samma gjorde de med 1,2 och 5 de satte en 3 före bara. Strax efter så kom Linjebuss in i det hela och alla bussarna fick numren 11**
Rikard.

Tack för kompletteringen!

Hade bussen AC-anläggning redan från början eller eftermonterades den i samband med ombyggnad till expressbuss?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2013, 08:21:17 AM
Tack för kompletteringen!

Hade bussen AC-anläggning redan från början eller eftermonterades den i samband med ombyggnad till expressbuss?

Klurig fråga !
Jag såg inte denna buss så mycket när den var ny. Men trots allt så tror jag att den levererades ny med AC. Dessutom verkar höjden på bussen vara sådan att jag tror att den var anpassad för GL express från början. Lägg märke till att karossutförandet är en kopia på GL Express Gul .GDG 1986-1991 var inte heller GL express från början.(avsedda för linje 24)
De tre Säröbussarna gick Kungsbacka-Göteborg-Partille-Jonsered men ursprungligen enbart Linneplatsen-söderut och sedan ändrat till Drottningtorget-söderut  emellan ordinarie turer på GL Express Blå. De tre 1131-1133 gick kvar och två flyttades till Skene och gick till Borås bla men även i Sätila skolturer. Sedan tog Landvetterbuss i Björröd AB över dessa två.

Rikard

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2013, 08:21:17 AM
Tack för kompletteringen!

Hade bussen AC-anläggning redan från början eller eftermonterades den i samband med ombyggnad till expressbuss?

Nej hela ac e eftermonterad vid ombyggnaden. och på grund av att det inte fanns utrymme under golvet så monterades två bil ac kompressorer istället för en stor. Men det var inte tillräckligt och det var bara längst bak de kunde bli hyfsad kyla på sommaren. Fläktarna orkade inte med o blåsa luften i främre delen dessutom.
Rikard

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rikard skrivet 15 mars 2013, 14:41:49 PM
Nej hela ac e eftermonterad vid ombyggnaden. och på grund av att det inte fanns utrymme under golvet så monterades två bil ac kompressorer istället för en stor. Men det var inte tillräckligt och det var bara längst bak de kunde bli hyfsad kyla på sommaren. Fläktarna orkade inte med o blåsa luften i främre delen dessutom.
Rikard

Tack för svar och du svarade också på de följdfrågor jag tänkt ställa om du bekräftade att AC eftermonterats.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)