Inlånade Arriva 7622 (SOK622)

Startat av Tommy E, 11 mars 2013, 21:51:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Som nämnt är SOK622 återigen inlånad till Mälaröarna, och till min förvåning har den fortfarande inventarienumret 7622, trots att det nu finns en till Arriva 7622 som tillhör Lunda.



Bussen har nu fungerande skyltsystem, vilket den inte hade vid sin förra vistelse här ute. Dessutom fick jag se en lite ovanlig skyltning, linje 311 brukar gå till Munsö och inte trafikera Skärvik. :P



Sedan blev dock linjenumret det rätta.



Bara 10 minuter efter att den här bussen hade avgått från Brommaplan ankom den äkta Arriva 7622 på linje 117. Tänk vad roligt det hade varit med två Arriva 7622 på samma bild! En riktigt kul grej för en buss- och siffernörd... :D
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Tommy E skrivet 11 mars 2013, 21:51:10 PM
Som nämnt är SOK622 återigen inlånad till Mälaröarna, och till min förvåning har den fortfarande inventarienumret 7622, trots att det nu finns en till Arriva 7622 som tillhör Lunda.

Det är ju radionumret som är intressant i detta läge. Inte yttre märkning. Frågan är vad PC:n i de bägge bussarna har för respektive nummer. För två bussar kan inte ha samma radionummer under samma tresiffriga "riktnummer". Vad nu Arriva har för några tresiffriga nummer innan det fyrsiffriga numret.

Kul iaf att återse gamla Veolia 2770, som jag ofta körde på linje 5 mellan Ersmark, Ersboda och Carlshem i Umeå.

Tommy E

Citat från: Ersa skrivet 11 mars 2013, 22:04:31 PM
Det är ju radionumret som är intressant i detta läge. Inte yttre märkning. Frågan är vad PC:n i de bägge bussarna har för respektive nummer. För två bussar kan inte ha samma radionummer under samma tresiffriga "riktnummer". Vad nu Arriva har för några tresiffriga nummer innan det fyrsiffriga numret.

Okej, jo det kan ju helt enkelt vara så att ingen har brytt sig om att ta bort märkningen sedan bussen var här förra gången. Om båda 7622 skulle hamna på samma depå vore man nog i alla fall tvungen att ändra märkningen, för att undvika förvirring hos förare som tilldelas en av bussarna. :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Tommy E skrivet 11 mars 2013, 22:17:21 PM
Okej, jo det kan ju helt enkelt vara så att ingen har brytt sig om att ta bort märkningen sedan bussen var här förra gången. Om båda 7622 skulle hamna på samma depå vore man nog i alla fall tvungen att ändra märkningen, för att undvika förvirring hos förare som tilldelas en av bussarna. :P

Dvs som i Norrort alltså, där många bussar inte märktes om till Arrivanummer förrän rätt många dagar in på E20-avtalet. Utan kördes med Keolisnummer. Vilket knappast underlättade för uppletandet av vagnar för förarna.

Frippe Fribas

De flesta hade dock liksom vid Keolis övertagande av Eriksberg pappersskyltar med "rätt" inventarienummer upptejpade.
I Eriksberg tog det också sin modiga tid (några gick med Nobinanummer ett par veckor).