Senaste tillskottet i SvoFs flotta: En Resa Sthlm-Torpa....

Startat av Kvarne, 11 mars 2013, 13:25:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

I Slutet av februari i år vart allt formellt  arbete med Keolis 5261 klart och bussen fördes över till föreningen. Pga att det är svårt att hitta uppställningsplatser här i Sthlm till ett inte allt för dyrt pris så skall 5261 förvaras hos lokalavdelningen Torpa Bystuga & Omnibuss. Transporten dit ner gick av stapeln i fredags den 8 mars med avfärd från uppställningsplatsen hos Keolis Handen vid 8-tiden.

I.O.M att bussen är en stadsbuss(förort) så kände vi(Hade med mig Micke R som följebil) att vi inte ville ligga å nöta hela E4an ner utan vi tog av vid Väderstad och följde kustvägen via Gränna där jag även inhandlade lite polkagrisar. Trots att bussen under det formella arbetet med överföringen har stått mestadels stilla hade vi inte ett enda problem under hela nedresan. 5261 gick otroligt bra och det var med vemod som vi parkerade hos Torpa-föreningen och begav oss hemmåt vid 18-tiden. Stockholm nådde vi inte förens efter midnatt, men hela resan var mycket trevlig och något både jag och Micke R kommer minnas länge.
Nu finns alltså den sista tillverkade Scania CN113CLB bevarad inom SvOf....
Passar på att rikta ett riktigt stort Tack till Keolis samt även till Handen som gjort ett fint jobb med bussen!

Resan genererade självklart lite bilder:

Mötte upp Micke R utanför Keolis Gubbängen efter att ha hämtat bussen hos Handengaraget...

Tillfälligt fotostopp i Mjölby vid stationen...Fel färg på bussen i förhållande till landskapet....hehe

I närheten av stationen hittade vi även denna gamla Vo B58/Säffle som lever vidare som husbuss

Utefter kustvägen på G mot Gränna stannade vi till vid "Vida Vättern. Riktigt fin rastplats med fin utsikt. Ibland
är det fint att vara bussförare!  ;) :)

Väl i Gränna tog vi en tur ner till hamnen. Vi funderade på om vi skulle buss-nappa 5261 till Visingsö, men kom fram till att det inte var någon bra idé... ;D :D ;)

Snart framme vid vårt mål. Här stannar vi till på RV25 som tydligen även används/har använts som landningsbana för flygplan. En av uppställningsplatserna fick fungera som fotoplats..

Målgång! Framme i Torpa stannade vi först till vid museet men det visade sig att bussen tillfälligt skulle parkas på tomten hos en av medlemarna då denne skulle lasta in reservdelar i bussen.

Slutligen vill jag tacka SvOf för förtroendet att köra ner bussen, det här kommer jag som sagt minnas länge!  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Björn Forslund

Bra jobbat, Kvarne och Micke!
Vi har även fått en massa delar till bussarna av nyare modell.

Anders Lundén

Första bilden är väl ändå i Handen.... Finns väl inga ramper på Gubbängens IP?!
// Anders

Kvarne

Citat från: Anders Lundén skrivet 11 mars 2013, 17:44:10 PM
Första bilden är väl ändå i Handen.... Finns väl inga ramper på Gubbängens IP?!
// Anders

Ja j*lar..det har du rätt i....My bad...tog en bild vid Gubbängens IP så jag var säker på att det var denna, men just den tog jag med Ajfånen..haha! Bra skådat Anders!  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ted Selander

Passage av Storgatan 31 i Ödeshög noterades av en slump kl. 14.01. Vinkade, men då hade ni redan susat förbi i 30.