UNT: Enighet om spårvagnar

Startat av Ersa, 10 mars 2013, 20:38:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Folkpartisten Mohamad Hassan är fortfarande tveksam.
– Spårvagn passar inte hur som helst i Uppsala. Jag ser hellre att vi satsar på elbussar. De kan köra på befintliga vägar och de är flexibla. Med spårvagn bygger vi in oss i ett system som är svårt att ändra på, säger han.
Men pengarna väger tungt. Skulle staten gå in med stöd så är Mohamad Hassan beredd att ändra sig.
– Då hamnar vi i ett helt annat läge."

http://www.unt.se/uppsala/enighet-om-sparvagnar-2314368.aspx

pegee

Som Göteborgare av födsel och ohejdad vana kan jag bara säga att: Passa er för spårvagnar!
De är förmodligen bra för trafik utanför stadskärnorna, men i stadstrafik är spårvagnen stor,
klumpig, långsam och miljövänlig. Snitthastigheten genom Göteborgs centrum är förfärande
låg för våra älskade (   >:(   )  spårvagnar. De fungerar bra på egen banvall utanför centrum,
men inne i stan, absolut inte!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ronald M. Jannesson

Men, alltså, vad skulle vara snabbare i en stad som Göteborg när det gäller kollektiva transportmedel?? Bussarna är ju lika långsamma i stadens centrum och tunnelbana med rulltrappor och grejer bara för att komma upp till gatunivå tar väl också tid? Nä; det är nog så att i en större stads centrum är fortfarande cykel- och gångtrafik snabbast hur som helst!

Ersa

Göteborgs spårvagnar kan ju i alla fall inte vara långsammare än rödljusstaden Uppsalas innerstadsbussar. ;D

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2013, 20:45:58 PM
Göteborgs spårvagnar kan ju i alla fall inte vara långsammare än rödljusstaden Uppsalas innerstadsbussar. ;D

Som Uppsalabo måste jag säga att stadsbussarna trots avsaknad av signalprio är väldigt effektiva.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Nico

Allt är relativt Jacob, men jag tror inte jag vill hålla med dig här. Sedan beror det givetvis även på vad man jämför med och hur man definierar effektivitet. Nu är det några år sedan jag pluggade, men jag åkte för inte alltför länge sedan till Uppsala i annat ärende. Passade då på att både åka buss och kika lite på det hela då jag hade tid över. Kan inte säga att jag tyckte att det gick så smidigt trots att man ändrat en del sträckningar i stadskärnan. Medelhastigheten verkar även vara ovanligt låg för en så pass liten stad.

Förr när jag ankom Uppsalas centralstation med Upptåget så var linje 5 då i teorin ett alternativ till Ekonomikum. Att promenera tvärs över tog ungefär 15-20 min. beroende på takt, sällskap, väder osv. Bussen borde då definitivt ha varit intressant i vissa lägen, men dels var tidtabellen lagd så man precis missade den. Sedan så tog det, i avsaknad av signalprioritering och pga snirklig körväg, nästan lika lång tid att åka buss som att gå. Var det dessutom förarbyte på Dragarbrunnsgatan (dessa genomfördes ofta miserabelt långsamt i mitt tycke) så gick det de facto snabbare att gå även om man släpade benen efter sig.

Sedan, om spårvagnarna nu är långsamma i Göteborg så är det dock ändå frågan om de i långsamhet slår nuvarande medelhastighet för t.ex. stombussarna i Stockholms innerstad? Många städer, i synnerhet i östra Europa, har sedan kvar sina täta spårvägsnät i stadskärnorna och det fungerar ganska hyfsat. Lite beror det även på hur man prioriterar osv. I svenska städer så får man ofta slåss med privatbilar, men dessa får numera ofta stryka på foten när man planerar om. Även i Stockholm lär det bli så och det är nog en förutsättning även i Uppsala.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jacob

Citat från: Nico skrivet 27 mars 2013, 06:26:55 AM
Allt är relativt Jacob, men jag tror inte jag vill hålla med dig här. Sedan beror det givetvis även på vad man jämför med och hur man definierar effektivitet. Nu är det några år sedan jag pluggade, men jag åkte för inte alltför länge sedan till Uppsala i annat ärende. Passade då på att både åka buss och kika lite på det hela då jag hade tid över. Kan inte säga att jag tyckte att det gick så smidigt trots att man ändrat en del sträckningar i stadskärnan. Medelhastigheten verkar även vara ovanligt låg för en så pass liten stad.

Förr när jag ankom Uppsalas centralstation med Upptåget så var linje 5 då i teorin ett alternativ till Ekonomikum. Att promenera tvärs över tog ungefär 15-20 min. beroende på takt, sällskap, väder osv. Bussen borde då definitivt ha varit intressant i vissa lägen, men dels var tidtabellen lagd så man precis missade den. Sedan så tog det, i avsaknad av signalprioritering och pga snirklig körväg, nästan lika lång tid att åka buss som att gå. Var det dessutom förarbyte på Dragarbrunnsgatan (dessa genomfördes ofta miserabelt långsamt i mitt tycke) så gick det de facto snabbare att gå även om man släpade benen efter sig.

Sedan, om spårvagnarna nu är långsamma i Göteborg så är det dock ändå frågan om de i långsamhet slår nuvarande medelhastighet för t.ex. stombussarna i Stockholms innerstad? Många städer, i synnerhet i östra Europa, har sedan kvar sina täta spårvägsnät i stadskärnorna och det fungerar ganska hyfsat. Lite beror det även på hur man prioriterar osv. I svenska städer så får man ofta slåss med privatbilar, men dessa får numera ofta stryka på foten när man planerar om. Även i Stockholm lär det bli så och det är nog en förutsättning även i Uppsala.

Nu har ju linje 5 förarbyte på centralstationen och dessutom en smidigare körväg mot stenhagen. Jag säger inte att stadsbussarna är supersnabba, men tillräckligt snabba för att inte kalla dem för långsamma.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikey

Jag håller icke med Jacob i denna fråga. Jag som (också) åker stadsbuss varje dag tycker att dom är fantastiskt långsamma inne i stadskärnan. När man däremot kommer ut från centrum är dom bättre. Varje gång jag exempelvis ska med tåg från centralstationen så kliver jag av en hållplats innan och promenerar, för att det tar helt enkelt för lång tid för bussen att komma ner till centralen.

Jag har dock noterat att när trafikljuset Kungsgatan/Bäverns Gränd är ur funktion så går det väldigt mycket snabbare att åka buss i de kvarteren. När en buss väl kommer så saktar bilisterna på Kungsgatan ner och släpper över bussen, sen kör dom vidare som vanligt. Vore det inte en bra idé att därför slopa trafikljuset och sätta väjningsplikt på Kungsgatan där? Då kan bussarna köra direkt, och man får inte de hemska stoppen på flera minuter... :)

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 27 mars 2013, 01:08:15 AM
Som Uppsalabo måste jag säga att stadsbussarna trots avsaknad av signalprio är väldigt effektiva.

Som boende i Uppsala i några år och då förare av gula och vita bussar på stora stråk genom innerstaden fortsätter jag vidhålla att det är en av de mest ineffektiva städerna att ta sig igenom. Ett trafikljus med det röda ljuset tänt vore ett förslag till ett nytt kommunvapen. Så spårvagnar med absolut signalprio vore något extremt revolutionerande i den stillastående staden.

Citat från: Mikey skrivet 27 mars 2013, 21:05:10 PM
Jag har dock noterat att när trafikljuset Kungsgatan/Bäverns Gränd är ur funktion så går det väldigt mycket snabbare att åka buss i de kvarteren. När en buss väl kommer så saktar bilisterna på Kungsgatan ner och släpper över bussen, sen kör dom vidare som vanligt. Vore det inte en bra idé att därför slopa trafikljuset och sätta väjningsplikt på Kungsgatan där? Då kan bussarna köra direkt, och man får inte de hemska stoppen på flera minuter... :)

Samma gäller korsningen där Väderkvarnsgatan och Strandbodgatan möter Liljegatan och Fålhagsleden. När trafikljusen var planerat eller oplanerat nedsläkta, så flöt trafiken alltid bättre både för bilar och bussar. Varför man inte byggde en rondell här för några år sedan är svårt att förstå.

Nico

Min personliga åsikt är att det överhuvudtaget är dåligt tempo i Uppsalas innerstad med tanke på att detta område i sig inte är så stort.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman