Bussar vid Landvetters flygplats i mars 1996, del 1 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 mars 2013, 16:26:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag tog flygbussen till Landvetter för att fotografera bussar. Åkte dit med AKO785. Landvetter buss hade som tidigare nämnts rätt nyligen tagit över flygbusstrafiken Borås-Landvetter efter Alfredssons men hade ännu inte fått levererat några lämpliga bussar för detta varför de körde med turistbussar. Bussen hamnade sedan hos Julita Buss.

OSA857 var från början hos Hjalmarssons i Virserum. När Landvetter buss gick i konkurs 2003 blev bussen Vänersborgs linjetrafik 1247. Den slutade som körskolebuss och kanske rentav någon bussnackare lärt sig köra i den här bussen.

MCB167 såldes sedan till Röke Buss.

På den här tiden kördes flygbussarna av GLAB med Gul Express. Den andra ändhållplatsen fanns vid Lilla Varholmen med bekväm anslutning till färjorna mot Öckerö. Swebus hade entreprenaden. OSN171 hade GDG-nummer 1990.

KKD195.

OHS708 fick GDG-numret 1027 och som alltid när det gäller Swebussar från 1990 är det tveksamt om detta nummer verkligen användes.

S Svensson

OSA847 gick ofta på linje 299 Göteborg-Svenljunga ca 1998-99.

Sedan skulle jag också be fotografer av buss 3810-3812 och 3910-3911 visa dem från senare placeringsorter. Dörrarna baktill blev väl borttagna senare vill jag minnas.

MCB167 är egentligen en Delta  och om jag minns rätt så byggdes den utanför Åbo.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 15 mars 2013, 11:20:33 AM
MCB167 är egentligen en Delta  och om jag minns rätt så byggdes den utanför Åbo.

Visst är den en Deltaplan, fel av mig. Jag har ändrat i bildtexten. Tack för påpekandet.  :)

Bussmicke

Citat från: S Svensson skrivet 15 mars 2013, 11:20:33 AM
OSA847 gick ofta på linje 299 Göteborg-Svenljunga ca 1998-99.

Sedan skulle jag också be fotografer av buss 3810-3812 och 3910-3911 visa dem från senare placeringsorter. Dörrarna baktill blev väl borttagna senare vill jag minnas.

Hade bara detta:

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Tack Michael !
Det verkar som om trots vad som sagt av några så behölls bakre dörren. I varje fall på utsidan.
Sedan är det ju möjligt att det kompletterats på insidan så att säten blockerade dörren.
Staffan har visat BL buss som blev Horredstrafiken 45078 och det var tre Volvo Carrus 204 i Rävlanda som anskaffades med bakre dörr men redan hos tillverkaren inte utfördes med hel utgång.
Tack Michael för fina bilder.
Jag sökte i dag med google på lite om en speciell buss och fick upp bilder av Dig. Tack även för dessa.