Olika saker som har en dag i almanackan

Startat av Stefan P, 08 mars 2013, 15:52:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vi har ju de vanliga dagarna som, alla hjärtans dag, barnens dag, fars dag, mors dag osv.

Sen har ju de mer ovanliga Kanelbullens dag, har någon som kan fylla med mer dagar?

mvh Stefan P

Max W

I Dalarna firas "Falukorvens Dag" den 1 juli. I Falun finns minst en falukorvsrätt på varje matservering den dagen. Min fru är från Säter, men vi besöker ofta Falun. Därför vet vi detta. Hur det är med firandet i övriga delar av Dalarna vet jag inte.

Björn Forslund

I USA har de "Amtrak Mooning Day". En mängd människor visar upp den bara rumpan för ett passerande tåg. Varför? Fråga inte mig... ???

JDS

Man kan väl i alla fall göra skillnad mellan sådana dagar som har letat sig in i almanackan och sådana som inte har det.

Våffeldagen (efter jungfru Maria?) och Fettisdagen (efter alla fettisar?) finns ju i almanackan men varmkorvens och glassbilens dag gör det än så länge inte. Inte heller "första dagen på resten av ditt liv" och inte annandag midsommar. Däremot har ju varenda söndag namn, och dem slipper vi förhoppningsvis få uppräknade...

Mr G

Haaa - den 8 mars, dvs samma dag som tråden startades var det den internationella kvinnodagen. Inte så många som bryr sig om den dagen i Sverige längre. På 70- och 80-talen var den däremot ganska stor.

Idag firar männen istället sin kvinna på alla hjärtans dag känns det som, eller Valentines Day som den heter på utrikiska, dvs den 14 februari.
吉先生

Camilla

24 Juni  Johannas döparens dag.
29 September Den heliga Mickaels dag.
13 Oktober tacksägelsedagen.
31 Oktober Halloween.
1 November Allahelgonadagen.
2 November Alla helgons dag.
28 December Värnlösa barns dag

1896

27 Juli, Sjusovardagen, min favorit, var visst en Helgdag förr, alltså en röd dag i almanackan oavsett veckodag.  :)

Staffan Sävenfjord

Under nästa vecka finns följande dagar, som vi inte får glömma att högtidlighålla:
11 mars: Europeisk minnesdag för terrorismens offer
11 mars: Världsrörmokeridagen
14 mars: Värdsnjurdagen
14 mars: Pi-dagen
15 mars: Internationella dagen mot polisvåld
15 mars: Internationella konsumentdagen.

(Källa: Borås Tidnings bilaga Hela Helgen)

Camilla

1896

Från och med i år vill man ju införa Wallenberg dagen, den 27 Augusti, till minne av hans insatser under andra världskriget, om det faktiskt blir av, det vet jag inte. Men den 27 Augusti är ett konstigt datum för mig, morfar var nämnligen född detta datum, han dog dock tyvärr väldigt ung, på självaste Julafton, så mormor gifte om sig, denna gubbe dog den 27 Augusti.  :P Mormor överlevde två äkta män och en dotter.  :'(