Borås: Nya tidtabeller för linje 5 och 6 måndag-fredag

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 mars 2013, 23:19:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Linje 5 och främst linje 6 har haft svårt att hålla tidtabellerna sedan december 2011, när de infördes i sin nuvarande form. För att råda bot på detta samkörs linje 5 och 6 på så satt att när 5-an kommer till Ängsgården så tommar den till Sörbo (cirka 3 minuter) och blir linje 6. Motsvarande gäller linje 6 när den kommer till Sörbo och tommas till Ängsgården för att bli linje 5. På så sätt går det ett omlopp till men det blir ju ändå en del reglertid: 14 minuter i Sjömarken, 6 minuter vid S:t Sigfrid/Regementet, 7 minuter vid Ängsgården liksom vid Sörbo. Körtiderna har också förlängts med 1-2 minuter. Tidigare var reglertiderna vid ändstationerna på linje 6 2 minuter.

Samtidigt har man också lyckats få till att linje 5 och 6 kör i jämna 15-minutersintervall mellan Södra torget  och Brämhult. Vissa bostadsområden där ligger så till att båda linjerna passar lika bra trots att de inte kör riktigt samma väg.

Ändringarna gäller måndag-fredag fram till cirka klockan 19.00 och infördes 18 februari.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Adrian Langemar

Låter som en bra förändring.
Däremot är det kanske inte speciellt resenärsvänligt att slänga av resenärerna i Ängsgården när bussen ändå fortsätter till Sörbo.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2013, 23:19:41 PM
Linje 5 och främst linje 6 har haft svårt att hålla tidtabellerna sedan december 2011, när de infördes i sin nuvarande form. För att råda bot på detta samkörs linje 5 och 6 på så satt att när 5-an kommer till Ängsgården så tommar den till Sörbo (cirka 3 minuter) och blir linje 6. Motsvarande gäller linje 6 när den kommer till Sörbo och tommas till Ängsgården för att bli linje 5. På så sätt går det ett omlopp till men det blir ju ändå en del reglertid: 14 minuter i Sjömarken, 6 minuter vid S:t Sigfrid/Regementet, 7 minuter vid Ängsgården liksom vid Sörbo. Körtiderna har också förlängts med 1-2 minuter. Tidigare var reglertiderna vid ändstationerna på linje 6 2 minuter.

Samtidigt har man också lyckats få till att linje 5 och 6 kör i jämna 15-minutersintervall mellan Södra torget  och Brämhult. Vissa bostadsområden där ligger så till att båda linjerna passar lika bra trots att de inte kör riktigt samma väg.

Ändringarna gäller måndag-fredag fram till cirka klockan 19.00 och infördes 18 februari.

Aha, jag såg nämligen "Kungens buss" (BL 092) som så ofta på linje 6 på onsdagseftermiddagen och en stund senare kom den på linje 5... Jag funderade på om man börjat med något sådant och så var alltså fallet. Tack för info - då slapp jag fundera mer på det.  8)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 mars 2013, 23:28:24 PM
Låter som en bra förändring.
Däremot är det kanske inte speciellt resenärsvänligt att slänga av resenärerna i Ängsgården när bussen ändå fortsätter till Sörbo.

Man får säkert åka med om man frågar vänligt. Men efterfrågan torde inte vara överdrivet stor.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 07 mars 2013, 23:58:47 PM
Aha, jag såg nämligen "Kungens buss" (BL 092) som så ofta på linje 6 på onsdagseftermiddagen och en stund senare kom den på linje 5... Jag funderade på om man börjat med något sådant och så var alltså fallet. Tack för info - då slapp jag fundera mer på det.  8)

Ja, det har varit ganska hemlighetsfullt. Jag har inte sett något annonserat om detta och inte heller något på Västtrafiks hemsida mer än att det helt plötsligt dök upp nya tidtabeller för berörda linjer. Själv upptäckte jag det när jag skulle till Göteborg förra veckan och linje 5 från Södra torget 13.40 angavs av realtidssystemet vara 4 minuter sen. Bussen ankom dock torget bara 1 minut sen varför jag valde den till Resecentrum i stället för den försenade linje 2. Till min förvåning slog föraren av motorn och tog en kort paus innan han fortsatte 13.44. Jag hann med bussen till Göteborg 13.50 men det var inte mer heller.

Jag lade då också märke till att linje 5 mot Ängsgården stod vid Södra torget. Jag utgick från att det var avgången 13.23 som var en dryg kvart sen. Nästa morgon  när jag återvände till Resecentrum 09.30 såg jag på realtidsskylten att en linje 5 väntades om någon minut, vilket alltså skulle inneburit lika stor försening som dagen före. Konstigt nog var även nästa avgång lika mycket sen i sådant fall. Så där räknade jag ut att tidtabellen ändrades men trodde först att det bara gällde linje 5. Detta skulle nämligen fungerat på pappret eftersom ankomsttiden Ängsgården var xx.25 och xx.55 och samma tid var avgången därifrån.

Men i går åkte jag upp till Ängsgården och såg hur man gjorde och det visade sig vara precis som jag skrivit. Ordinarie vagnsutsättning tycks fortfarande vara 092-096 men jag har inte lyckats utröna vilken den sjätte bussen är.

Eftersom det nu är ändrade tider från samtliga ändhållplatser (vid Sörbo bara med en förarglig minut) tycker jag det borde ha informerats bättre. Men jag vet inte hur de som bor i området har informerats.

Detta upplägg pratades det om redan i början av förra året så det har tagit lång tid att få genomfört. Problemen har väl dock blivit värre när färre köper SMS-biljetter och  genom att man i och för sig vällovligt tillämpar Eco-driving och mäter hur ekonomiskt föraren kör. Skall körningen bli "grön" får föraren inte dra på alltför kraftigt i uppförsbackarna.








Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Tack Staffan för att du har lyckats utröna vad som ändrats!

Det var sannerligen inte lätt den här gången. Om det alls funnits några meddelanden någonstans om förändringarna så har det i alla fall inte varit särskilt iögonfallande, om man säger så. Mina föräldrar, som bor i Brämhult, har inte sett till något heller utan blev ungefär lika förvånade när bussarna helt plötsligt en dag hade fått ändrade tider. Lite tråkigt när det blir så. Förändringarna är ju i grunden bra och välkomna av många, men det hjälper ju inte om man missar att informera om ändringarna.

Som en liten parallell till detta har jag under en tid haft diverse konversationer med Västtrafik, BL och Borås Stad om linje 4. Målet har varit att försöka utröna hur trafiken är beställd, varför den körs som den gör och varför information om samkörningen med linje 2 saknas i reseplanerare och tidtabeller. Kommer man med linje 2 och ska vidare med linje 4 vill reseplaneraren att man ska ha 10 minuters bytesmarginal vid Husbondegatan och byta till nästa buss, som man alltså likaväl kunde väntat på där man startade eftersom den bussen kommer med nästa tur på linje 2. Västtrafik vill inte ändra detta i reseplaneraren med motiveringen att det här upplägget är något som operatören hittat på själv och inget som Västtrafik har beställt. Operatören kan alltså när somhelst sluta köra linjerna gemensamt och då skulle bytet vid Husbondegatan riskera att spricka.

Min fråga då blev givetvis varför man beställer trafik så att det tidsmässigt går att köra i genemsamma omlopp men inte beställer detta uttryckligen, men då hänvisade man till Borås Stad för mer detaljer. Där påstår man att trafiken är beställd så att linjerna ska samköras. Frågan jag inte fått svar på är var den beställningen hamnat. Gick den direkt raka vägen inom stadshuset i Borås upp till Borås Lokaltrafik utan att passera Västtrafik, vilket orsakat sedvanligt knasiga tidtabeller och missad information till resenärerna, eller har Västtrafik helt enkelt missförstått frågan? Ungefär där är jag nu. Återkommer om det dyker upp något mer i ärendet!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 08 mars 2013, 10:54:55 AM
Min fråga då blev givetvis varför man beställer trafik så att det tidsmässigt går att köra i genemsamma omlopp men inte beställer detta uttryckligen, men då hänvisade man till Borås Stad för mer detaljer. Där påstår man att trafiken är beställd så att linjerna ska samköras. Frågan jag inte fått svar på är var den beställningen hamnat. Gick den direkt raka vägen inom stadshuset i Borås upp till Borås Lokaltrafik utan att passera Västtrafik, vilket orsakat sedvanligt knasiga tidtabeller och missad information till resenärerna, eller har Västtrafik helt enkelt missförstått frågan? Ungefär där är jag nu. Återkommer om det dyker upp något mer i ärendet!

Som jag förstått det är förhållandena mellan Borås stads trafikplanerare och Västtrafik väldigt frostiga. Men i det här fallet borde det ju inte vara så svårt att få till det i reseplaneraren t ex. Att köra linje 4 på annat sätt är närmast uteslutet, eftersom det skulle innebära att bussen som kommer från Sjukhuset till Husbondegatan xx.06 och xx.36 i så fall skulle återvända xx.03 och xx.33 alternativt stå och tidsreglera i 27 minuter för att köra en tur som tar 12 minuter enkel väg.

Så det är bara ren okunnighet från Västtrafiks sida om de inte vill ta med detta i reseplaneraren eller annonsera det i tidtabellen. Jag har också hört om passagerare som stigit av linje 2 vid Husbondegatan för att byta till linje 4, missat att det är samma buss och således fått vänta en halvtimme på nästa. Ingen information ges heller genom bussens automatiska informationssystem. I exakt samma ögonblick som den stannar vid Husbondegatan och dörrarna går upp ändras skyltningen utanför och inne i bussen till 4 Sjukhuset. Vem tänker på det?

För övrigt skall du ha credits för din sida http://vtdep.ltr-data.se som också var till stor nytta för mig när jag skulle försöka lista ut det nya trafikupplägget.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 mars 2013, 11:15:43 AM
För övrigt skall du ha credits för din sida http://vtdep.ltr-data.se som också var till stor nytta för mig när jag skulle försöka lista ut det nya trafikupplägget.

Tackar!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-