Krocktest av GDG nr 1481

Startat av Mats Karlsson, 07 mars 2013, 19:33:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Så har jag äntligen fått lite tid över att skanna några bilder från bussutställningen i Vänersborg 1985 när man släppte GDG-bussar från ca 18 meters höjd för att visa vad som händer om man krockar med buss i 70 km/tim.

Första dagen "krockades" GDG buss nr 1481. Se bildserien här nedan. Den som undrar hur bussen såg ut i sin krafts dagar kan kolla denna länk: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57756.0

Dagen därpå "krockades" GDG nr 1485. Den skymtar till vänster på bilderna här nedan.

Bussarna var rensade på glasrutor för att hindra eventuellt glassplitter. Tunga delar som motor och växellåda var också borttagna. Tack vare bussarnas kraftiga ram höll de ihop i längsled, men taken skjuvades av med lätthet. Det blev en rejäl duns i marken, likt en jordvävning. Bakaxeln rycktes loss från fjäderfästena. Jag räknade ut på sin tid att G-krafter upp till 20 g bör ha förekommit under kort tid. Det hade alltså inte varit så trevligt att ha suttit med i bussen.

Känsliga personer varnas!














yngrot

Inga trevliga bilder  men resultatet borde väl blivit än värre om motor och växellåda suttit kvar ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

pegee

Men ljuger inte bilderna lite?
Visst ser det dramatiskt ut, men vid en frontalkollision så hade taket knappast
pressats ihop på det sätt som bilderna visar. Resultatet av denna demonstration
blev ju att bussen stod på nosen och sedan tippade över, vilket knappast hade hänt
i en verklig situation.   
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Björn Forslund

Citat från: pegee skrivet 21 mars 2013, 21:33:02 PM
Men ljuger inte bilderna lite?
Visst ser det dramatiskt ut, men vid en frontalkollision så hade taket knappast
pressats ihop på det sätt som bilderna visar. Resultatet av denna demonstration
blev ju att bussen stod på nosen och sedan tippade över, vilket knappast hade hänt
i en verklig situation.   

Bilderna ljuger väl inte, men det kanske är svårt att få till en olycka med motsvarande utfall? Frontalkrock in i ett brofundament och därefter rullning nerför en sluttning?

pegee

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 mars 2013, 22:07:59 PM
Bilderna ljuger väl inte, men det kanske är svårt att få till en olycka med motsvarande utfall? Frontalkrock in i ett brofundament och därefter rullning nerför en sluttning?

Visst!  Det går alltid att konstruera ett trovärdigt scenario där det skulle inträffa.
Men vad jag förstod så skulle man visa resultatet av en frontalkrock, men efterföljande
händelser är ju sekundärhändelser. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Mats Karlsson

Citat från: pegee skrivet 22 mars 2013, 03:19:55 AM
Visst!  Det går alltid att konstruera ett trovärdigt scenario där det skulle inträffa.
Men vad jag förstod så skulle man visa resultatet av en frontalkrock, men efterföljande
händelser är ju sekundärhändelser.
Avsikten med fallprovet var att visa att det uppstår stora krafter vid en krock. När man såg hur lätt taket skjuvades av, hur bakaxeln slets loss, att det kändes som en kraftig jordbävning i marken vid nedslager osv visade det tydligt att en krock inte är att leka med.

Och nej, bilderna ljuger inte. Jag har inte photoshopat dem. De är råbilder. Men tänk på olyckan utanför Arboga 2006. Där rullade bussen runt och kasade i längriktningen mot en stor sten, varför taket skjuvades av och bussen säckade ihop med många döda och svårt skadade som resultat. Egentligen var det just en sådan olycka som fallprovet i Vänersborg visade.

1896

Bussarna var ju 20 år gammla när testet gjordes, hade ju varit intressant med ett liknande test med dagens fordon.

Mats Karlsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 22 mars 2013, 15:06:38 PM
Bussarna var ju 20 år gammla när testet gjordes, hade ju varit intressant med ett liknande test med dagens fordon.
Bussar med självbärande karosser var ju inte så gamla år 1985 att man väl hade råd att offra sådana för detta test, men nog hade det varit intressant att se vad som hade hänt med karossen i så fall. Hade den skrynklat ihop sig? I och för sig fanns ju en del äldre Neoplan som man gott och väl kunde ha använt, men de var väl så sönderrostade att de bara hade blivit en askhög efter fallprovet...