Bussar i Borås i januari och mars 1997

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 mars 2013, 09:16:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Kameran används allt mindre flitigt och under 1997 slutade jag helt med att ta diabilder och övergick till prints.  Dessutom börjar vi ju närma oss den hitre åldersgränsen för denna tavla. Så den här långa serien - som startade 2006 - börjar närma sig sitt slut men än finns ett 50-tal bilder kvar. Sedan har jag ett par andra överraskningar i bakfickan.

Börjar med lite från Borås - igen. Först LCU722, tidigare BL 241.


Efter det att Alfredssons Buss i Borås gått i konkurs 1996 och därmed uteslöts ur Buss i Väst tog Landvetter buss över körningen av flygbussen Borås-Landvetter. Lämpliga bussar för detta saknades till en början varför man tog vad man hade. Oftast turistbuss men här blev det en regionbuss. (Alfredssons Buss i Herrljunga klarade sig från konkursen och därför kunde Alfredssons Buss fortsätta med en beställningsverksamhet på 3 - 4 bussar fram till 2003, då Bengt Svenson sålde till Orusttrafiken.) Bussen är EAR153. Denna tillhörde för övrigt först just Alfredssons.


BFW933 kom sedan till Holms Busstrafik i Herrljunga. Gustafssons Busstrafik sålde sin linjetrafik 2005 till Kjellgrens i Tranemo och behöll då bara en turistbuss. Två år senare lades företaget ned.


OCB102 är fd GDG 1984. Boggibuss till Dannike får nog betraktas som lite overkill, men det är väl av omloppsskäl. Att vända vid Bäck i Dannike med en vanlig buss är besvärligt. Det torde vara ännu värre med en boggibuss.


EFL393 är också en fd Alfredssons, men den hamnade hos Vårgårdabuss som övertog Alfredssons linje till Älvsered. Den här bussen gjorde god tjänst och jag såg den på linje 582 så sent som våren 2011.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

EAR153 45066 bytte sedan radionummer till 45088.

Jag tror inte man tog var man hade till flygbussen. EAR 153 var tursatt som flygbuss. Morgonturen var tursatt med stopr buss. På denna morgontur gick senare både van Hool (fd Swebus 016) och Aj Express (fd 17).

BFW933 var väl 45024. Denna buss sändes till Holm aug 2001, när Setra SLF 238 och 241 anlände.Detta för att det erfordras boggie på linje 300-302. Det fanns ett omlopp som innebar tur på 300 till Örby-tomkörning till Svenljunga och tur på 302 till Borås. Detta sommartid.
I samband med detta körde Gussafsson i Limmared AB den ena turern,den med stor buss, tfrån Tranemo (ev ända från Gislaved) till Landvetter flygplats.45024 var fin att åka. Radionr 45024 övertogs av en annan Setra som anskaffades för turiständamål och reserv.
Landvetterbuss i Björred AB hade tre bussar placerade i Borås och uppställda vid det gamla godsmagasinet på Norrby sidan av jv stn i Borås.
Denna trafik sköttes från Skene. Några enstaka omlopp (t ex någon period söndag kväll) kördes med 300-buss även på 160 linjen. Sommartid gick det några turer Landvetter Borås som utgick från Skene genom att tur till Björklanda-Kärra tomkördes till Landvetter.
Tack Staffan för bra bilder.

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2013, 09:16:23 AM
Kameran används allt mindre flitigt...

OCB102 är fd GDG 1984. Boggibuss till Dannike får nog betraktas som lite overkill, men det är väl av omloppsskäl. Att vända vid Bäck i Dannike med en vanlig buss är besvärligt. Det torde vara ännu värre med en boggibuss.

Kul att få se en Alpusboggie  :D
Inte ofta det har visats någon sådan i"helformat"!/Ulf

Walter

Ser fram emot vad som kommer från bakfickan så småningom.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cordinot

Underbara bilder som vanligt, Staffan!

Men nu blir jag lite orolig, tänker du inte visa de bilderna du tog fram till 2006?

Hoppas verkligen att du kommer visa lite gamla bilder från åren kring millennieskiftet och några år framåt i tiden.

Så kalasfina dina bilder är så håller i alla fall jag tummarna på denna önskan!

Cordinot

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cordinot skrivet 08 mars 2013, 22:50:15 PM
Underbara bilder som vanligt, Staffan!

Men nu blir jag lite orolig, tänker du inte visa de bilderna du tog fram till 2006?

Hoppas verkligen att du kommer visa lite gamla bilder från åren kring millennieskiftet och några år framåt i tiden.

Så kalasfina dina bilder är så håller i alla fall jag tummarna på denna önskan!

Cordinot

Tackar för de orden! Jo, jag återkommer säkert i någon form även med de bilder som är tagna som prints men de bör få växa till sig lite i ålder först. Skall när jag väl kommit i kapp försöka hålla mig till just 15 år gamla bilder. Men det är klart att det kommer vid behov även att visas nyare bilder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

507/1984 är en av de tre ursprungliga Ale-expresserna.
540 och 557 kom även de till Borås området 1992. Båda dessa slutade sina dagar (?) i Sätila skoltrafik även om det gick att se bl a 540 på linje 300 till Göteborg och i Göteborg.

1986 (508) var en "vanlig" linjevagn som även den  gick i Sätilas skolturer en tid men även i Gislaved. Tack vare Janne Sjöberg.
Aleexpresserna 1982 och 1983 (505&506) blev Marstrandsexpress och ersatte 470 och 471 som placerades i Uddevalla. Orsak till att man satte in långa bussar till Marstrand var att bron vid Koön blivit färdig. Tidigare var det enbart tvåaxliga bussar.