Några halvsuddiga bussar i Linköping 1960

Startat av Ingwar Åfeldt, 06 mars 2013, 19:49:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Håller på och scannar gamla negativ och fann dessa 4 bilder på en remsa. De är tagna 1960 och visar bussarna på Malmslättsvägen vid Valla.

En buss på linje 4.

Samma linje men åt motsatt håll.

Okänt bolag. Jag har försökt läsa vad som står på sidan och tycker att det står TJUST överst.

Malmslättstrafiken.

M v h
Ingwar

riiga

Hans Naess

Ingwar, härliga bilder som värmer om hjärtat!  :)

Minns du, eller någon annan, linjesträckningen för 4:an det aktuella året?
Ändhållplatsen för linje 4 kom att bli Vidingsjö när det blev bebyggt. Jag minns det väl eftersom vi flyttade dit 1969,
men det vore kul att veta var den vände dessförinnan.
/Hans

bilomnibussen

riiga

Citat från: Hans Naess skrivet 06 mars 2013, 21:37:56 PM
Minns du, eller någon annan, linjesträckningen för 4:an det aktuella året?
Det var långt före min tid, men jag har sett ett par bussvändplatser som verkar ganska gamla. Kan det vara någon av dessa?

Mats Karlsson

Halvsuddiga bilder?? Det är ju riktigt fina bilder, "riktiga" bussbilder direkt ur vardagen år 1960. Bättre kan det inte bli!

Gunnar D

Fortsätt gärna med bildvisning från 1960! Åkte runt i söderort på turistkort några dagar denna sommar bl.a. med linje 142 Telefonplan-Fruängen.

/Gunnar

veteranbuss

Hej..
Härliga bilder, jag är ganska säker på att SKV bussen tillhörde Nykils Omnibuss AB. Den sista ASJ bussen var troligen Skeda-Linköping "Skeda Olles buss".
Kul om någon har andra förslag,Skeda Olles buss var gul och mörkgrön,kan ju stämma med det svartvita kortet.
Mvh/Magnus

Svoca

Första bilden föreställer buss E 103 eller E 107  ScV BF 73 58 145 -58 Hägglund.
Andra bilden föreställer E 258  Volvo B 65506 x5 -59 Hägglund.
Båda bussarna ägda av Linköpings Stads Trafik AB.  :) /BL

Bengt H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 mars 2013, 19:49:46 PM

Verkligen intressanta bilder!

Jag noterar att insticksskylten för linjenumret på sidan har en något udda placering vid mittdörrarna. Förekom det påstigning genom mittdörrarna i Linköping vid denna tid?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 07 mars 2013, 22:18:56 PM
Verkligen intressanta bilder!

Jag noterar att insticksskylten för linjenumret på sidan har en något udda placering vid mittdörrarna. Förekom det påstigning genom mittdörrarna i Linköping vid denna tid?

Det står "Ej ingång" på ömse sidor om mittdörrarna så det lär väl knappast förekommit påstigning där. Observera att även på icke-dörrsidan sitter skylten ungefär på mitten av bussen. Varför vet jag inte, kanske man tyckte att den syntes bättre där för dem som kom springande utmed bussidan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2013, 22:40:30 PM
Det står "Ej ingång" på ömse sidor om mittdörrarna så det lär väl knappast förekommit påstigning där. Observera att även på icke-dörrsidan sitter skylten ungefär på mitten av bussen. Varför vet jag inte, kanske man tyckte att den syntes bättre där för dem som kom springande utmed bussidan.

Mycket skarpögt av dig, Staffan!

Då var det väl enbart fråga om en av alla dessa egenheter som många bussbolag höll sig med på denna tid. Linköping var väl annars ett av de bussbolag som hade kvar konduktörsvagnar tämligen länge.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 07 mars 2013, 23:01:20 PM
Mycket skarpögt av dig, Staffan!

Då var det väl enbart fråga om en av alla dessa egenheter som många bussbolag höll sig med på denna tid. Linköping var väl annars ett av de bussbolag som hade kvar konduktörsvagnar tämligen länge.

Jovisst, men den här busstypen passade knappast för tvåbemanning. Vi hade ju i stort sett likadana i Borås.

Hade bilden varit tagen ett par år senare hade jag kunnat tro att skyltarna flyttats i samband med att bussarna byggdes om till högertrafik à la Borås då man redan före september 1967 flyttade förarplatsen till vänster sida och använda den främre av mittdörrarna för påstigning. Den främre dörren på vänster sida togs förstås då bort eftersom förarplatsen var där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2013, 23:12:50 PM
Jovisst, men den här busstypen passade knappast för tvåbemanning. Vi hade ju i stort sett likadana i Borås.

Hade bilden varit tagen ett par år senare hade jag kunnat tro att skyltarna flyttats i samband med att bussarna byggdes om till högertrafik à la Borås då man redan före september 1967 flyttade förarplatsen till vänster sida och använda den främre av mittdörrarna för påstigning. Den främre dörren på vänster sida togs förstås då bort eftersom förarplatsen var där.

Nej, det är knappast fråga om en tvåmansbuss, men olika varianter på var man steg på förkom ju. Karlstad exempelvis behöll ju till exempel påstigningen bak även sedan konduktören hade fått lämna bussen. Där fanns dock bakdörrarna längst bak. I Helsingborg förkom påstigning i mittdörrarna.

Du har rätt i att bussen är mycket lik 99 - 104 i Borås. En av dem, vagn 103, hamnade faktiskt slutligen i Linköping. Jag tror att den blev bokbuss där till sist, men om det vet väl Sven W eller någon annan Linköpingskunnig bättre besked.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 07 mars 2013, 23:18:30 PM
Nej, det är knappast fråga om en tvåmansbuss, men olika varianter på var man steg på förkom ju. Karlstad exempelvis behöll ju till exempel påstigningen bak även sedan konduktören hade fått lämna bussen. Där fanns dock bakdörrarna längst bak. I Helsingborg förkom påstigning i mittdörrarna.

I Helsingborg berodde det på att man betalade vid avstigningen. Men det var inte automatiska dörrar i mitten då och det såg rätt tokigt ut med CR76 med manuella mittdörrar. Var det betalning vid avstigning även i Karlstad? Och har samma system funnits i Linköping, vilket då kan ha gjort att man trots allt använde mittdörrarna för påstigning?