Huvudmeny

Volvo mittmotor

Startat av Stefan P, 06 mars 2013, 18:41:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

För en annan som inte hänger med, när och varför slutade Volvo med mitt mortorn?
Kan det ha gör med låggolvs bussen?

Hur blir en godsbuss utan mittmotor?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 06 mars 2013, 18:41:03 PM
Hej

För en annan som inte hänger med, när och varför slutade Volvo med mitt mortorn?
Kan det ha gör med låggolvs bussen?

Hur blir en godsbuss utan mittmotor?

mvh Stefan P

Finns väl många anledningar men en viktig sådan är att det inte går att bygga en mittmotor som uppfyller gällande miljökrav på nya bussar. Euro 6 är helt uteslutet men jag vill minnas att även Euro 5 skulle vara problem.

Givetvis minskar också efterfrågan på mittmotorbussar när det finns lågentrékrav, vilket det ju gör i nästan all upphandlad linjetrafik.

Bergenga

Alle B12M måtte være registrert eller fortollet innen 1. oktober 2009. I Sverige og Finland var det tydeligvis ok at bare chassiet var bygget/ankommet landet innen den datoen, mens til Norge måtte bussen sendes over grensen og fortolles for å være godkjent. Derfor ble flere halvferdige godsbusser sendt på lastebil til Norge og tilbake bare for å fortolles innen 1. oktober. En av disse transportene ble faktisk fanget opp av Google StreetView, men jeg har dessverre ikke linken.

Det hadde vel ingenting med lavgulv å gjøre, ettersom det er et helt annet marked ... heldigvis. Det er vel som Staffan skriver på grunn av miljøkravene, men i den sammenheng er det også det at midtmotor er et veldig lite marked om man ser utenfor Norden. Det er vel bare Sverige, Finland, Norge, Danmark og UK/Irland som har fått levert midtmotorbusser de siste 10 årene.
Selv er jeg glad at midtmotor er borte. På svingete veier, som jeg er oppvokst med, gjør midtmotor at bussene krenger på en måte som gjør meg mye mye lettere reisesyk. Dessuten på høybygde korte busser (for eksempel en 9700H på 12m) så er det som å sitte i en gyngestol som aldri slutter å gynge.

Godsbusser kan også bygges uten midtmotor, men selvsagt må man montere Z-liften noe høyere, og golvet i lasterommet kommer også høyere. Volvo bygde noen på B12B etter B12M var slutt, men det har ikke vært mulig å bygge på B13R. Derimot skal man begynne å bygge igjen på B11R, om man ikke allerede har gjort det. Ellers bygger jo også Van Hool godsbusser på Scania.
Mvh.
Øyvind Berg

Johan B

Det har byggts ett par 9700 gods på B11R till Sverige i år.

Mats Karlsson

Den främsta orsaken till att mittmotorn försvann var väl att det blev för dyrt att utveckla liggande motorer med tanke på den lilla marknaden. Sedan hade det säkert blivit problem att miljöanpassa en mittmotor med tanke på utrymme och kylningsbehov.

Ersa

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 mars 2013, 07:34:56 AM
Den främsta orsaken till att mittmotorn försvann var väl att det blev för dyrt att utveckla liggande motorer med tanke på de lilla marknaden. Sedan hade det säkert blivit problem att miljöanpassa en mittmotor med tanke på utrymme och kylningsbehov.

Minskat lastutrymme och popnitad B9S-keps och kylare på taket på en 9700? Nej, så kör jag hellre bakmotor. Dvs 9700 byggd på Scania eller Mercedes, om det funnits.

Johan B

Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2013, 08:53:30 AM
Minskat lastutrymme och popnitad B9S-keps och kylare på taket på en 9700? Nej, så kör jag hellre bakmotor. Dvs 9700 byggd på Scania eller Mercedes, om det funnits.

Ja man undrar om/när Carrus Delta ska presentera egenutvecklade modeller. Känns ju lite vanskligt om man bygger hela verksamheten på att bygga 9700, en tillverkning som kan försvinna till Polen om det vill sig illa. En nytolkning av Vegan och Star med Scaniadrivlina, ja tack!

Knut

Problemet med kylningen er att man i en mittmotor inte ¨får samme luftgjennomströmningen rundt motoren som man kan ha i en bakmonterad. Blir för varmt rundt en mittmotor til att den kan vara Euro 5-6 EEv osv