SJ 1954

Startat av Ola Almquist, 06 mars 2013, 15:10:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

En olycksfråga till. SJ Buss nr 1954 (BUZ398) från 1982 skrotades 1985 efter en olycka (enligt SBH). Vad jag har förstått körde den av vägen vid järnvägsbron i Lerum. Känner någon till datumet som olyckan inträffade? Numret återanvändes sedan på en van Hool i Norrköping (Mjölby?).

M.v.h.
Ola

S Svensson

Jag kommer i håg händelsen och har skrivit om den tidigare. Det är svårt med datum. Det var inte vid järnvägsbron i Lerum utan mera i Jonsered. Bussen i fråga körde i det mycket hala  väglaget av vägen.Denna gick högt bredvid järnvägen. Bussen hamnade på höger spåret (nedspår) och tåget kom på vänster-upp-spår. Tåget kom mer eller mindre samtidigt och var resandetåg. Det bromsades in och föraren av tåget kortslöt nedpåret så signalerna skulle lysa röd. Troligen var det jan-feb 1982. Jag minns att jag pratade med en vbs- förare från Floda
om det. Det var inte han som körde.
Inredningen togs ur 1954(nr 1) och sattes in i 1404 när denna renoverades. 1388 i Bs fick ordinarie inredning från 2494 (aldrig installerad) och 2494 fick inredning från en av Skövdes bussar (har skrivit om detta tidigare) typ Vogel (ordinarie inredningstyp i Säffle 1501-.....
Den inredning som Skövdes halvturist fick var av Nordverks tillverkning och ett prov. Det är mycket svårt att skilja original och plagiat åt. Plagiatet saknar en spännlist.
1954 fick alltså rampartiet knäckt. 
Hoppas Ola hittar datum. Jag skall titta litet mera.

Ola Almquist

Tack! Jag vet att jag läst någonting tidigare om detta. Resonemangen om inredningar känner jag igen. Jaha, det var alltså i Jonsered. Då förstår jag att bussen hamnade på järnvägen. Borde förresten ha skrivit bron över järnvägen i Lerum, inte järnvägsbron (den jag känner till går över Säveån). Letar vidare.

M.v.h.
Ola

skrumus

Jag körde samma linje (530, Göteborg-Lerum) den veckan, datum var nog i början av 1985. Stupet var 8 meter högt, minns jag. Ja, den bussen gick inte att bogsera bort, den transporterades på trailer. Ramen var knäckt på två ställen.