Huvudmeny

Sportlovet i 12 bilder

Startat av Marc, 05 mars 2013, 20:16:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Årets sportlov blev en vecka med många mil bakom ratten.
Här kommer ett axplock av bilder som jag tog under veckan!

Veckan började med ett pass i Ramsmoragaraget på Värmdö.

Sedan en tur till Örebro med DIF Sponsorer som skulle se på en match!

Efter en dags vila så bar det av upp på fjället. Söndag är den stora bytardagen och här har vi på Fjällexpressen slagit läger i Rättvik för lunch.
Själv hade jag Skylinern och fortsatte upp mot Idre.

Dagen efter, måndagen, tomtur till Mora för att hämta en grupp till Stockholm. Öppet spår mellan Sälen-Mora.

Bussbyte till Starlinern Ekman15 och retur upp till fjällen på tisdagen. Efter Falun började det regna och en bit in på Vasaloppsvägen började körningen bli obekväm, regnet frös till blankis på vägen. Kröp mellan vallarna ner till Tennäng där det tog stopp. Vägen avstängd, 40 bilar, bussar, Timmerbilar stod alla uppställda där i väntan på en Sandbil. Lokalbon som stoppade trafikens ord till mig var: "Hur har du tagit dig så här j-a långt" på klassisk Älvdalsdialekt. Såg det som en komplinang. Bussen är för övrigt parkerad på höger sida av vägen, men den ville inte stanna kvar där...
Efter 2 timmar dök sandbilen upp och resan kunde fortsätta genom natten till Sälen/Stöten.

Onsdag morgon och promenad över till Varglyan för att se om där fanns något roligt. På kvällen hemresa till Stockholm igen.

Fredag tomkörning till Jämtland, första rast efter 4.30 blev i Sundsvall.

Möte med en upplänning vid pumpen i Odenskog-Östersund.

Till Östersund busstation för att ladda med lite mat.

Slutligen framme i Strömsund för nattvila (orolig sådan då snöstormen närmade sig)

Nästa morgon upp i god tid mot Tuvattnet där jag skulle hämta en grupp efter lunch. 45km på över 2 timmar i full snöstorm, oplogade vägen och baklänges nedför backar. Tom buss med mittmotor är inte optimalt att driva framåt, däremot ger de stabilitet på vägen.

Sista bilden som jag vågade ta. Att stanna bussen för bilder var svårt, snön var blöt och bussen fastnade direkt. Från denna mötesplats tog det 10min att komma loss (på plan mark). Lyckades dock med att ta mig fram till gruppen och efter 2 timmar i skogen ner till E14, sedan var det bara att ta rygg på en lastbil ner till Sundsvall!

Carl Eric

Citat från: Marc skrivet 05 mars 2013, 20:16:52 PM

Möte med en upplänning vid pumpen i Odenskog-Östersund.

Kul att möta ett bekant ansikte på E14! Skönt att du kom hem säkert! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Johan B

Fina bilder. Kul att några Cityliners ur förra generationen rullar kvar, dessa var fina bussar. Hur är de nya?

Marc

Jag är inte alls någon Neoplanvän, men dessa små Cityliner (nya generationen) är underbara att köra.
Lätta, smidiga, tyvärr så dras de med lite elektronikstrul och varningar som kommer upp på panelen.

bisquit

Kul å se lite skojsigt reportage.. Är du bara inne och gnetar extra hos Keolis? Du hade en förbaskad tur att inte bussen gled mot nog värre än en snövall.
8)

MrH

Fina bilder.  :)

Det slår mig vilken enorm skillnad på typ av körning det är från ena dagen (Ramsmora) till den andra! Vad trivs du bäst med, eller är det just variationen och att inte "sitta fast" på en och samma arbetsplats som är "din grej"?

/MrH

Ersa

Härligt! Ja, visst är det kul att variera sig. T.ex samma dag köra SL från Rimbo förmiddagen och UL från Knutby eftermiddagen, samt en annan dag hinna med Swebus 899 förmiddagen följt av UL 108 eftermiddagen. Framför allt på Arlanda gällde det att minnas om man körde UL 801, UL 806, Swebus 867 eller beställning till Norrtälje, så man inte råkade hamna fel!
Sen något år efteråt hinna köra skolbuss, Roslagsbaneersättning, några få SL-linjer, följt av beställningstrafik genom halva Finland under bara några få sommarveckor. 8)

Nu orkar man ju dock inte med det tempot hur länge som helst... om man inte heter Marc. Själv körde jag inte en meter buss under sportlovet, utan tog ut några kvarglömda semesterdagar. (Ska någon gång försöka förklara för Marc vad det ordet betyder) ;)

Marc

Semester?! Går det att äta?
Skämt åsido så gillar jag just detta med variation och framförallt längre resor.Men efter en intensiv jobbperiod krävs även en längre ledighet för att orka med!

MrH

Citat från: Ersa skrivet 11 mars 2013, 20:13:15 PM
Härligt! Ja, visst är det kul att variera sig. T.ex samma dag köra SL från Rimbo förmiddagen och UL från Knutby eftermiddagen, samt en annan dag hinna med Swebus 899 förmiddagen följt av UL 108 eftermiddagen. Framför allt på Arlanda gällde det att minnas om man körde UL 801, UL 806, Swebus 867 eller beställning till Norrtälje, så man inte råkade hamna fel!
Sen något år efteråt hinna köra skolbuss, Roslagsbaneersättning, några få SL-linjer, följt av beställningstrafik genom halva Finland under bara några få sommarveckor. 8)

Nu orkar man ju dock inte med det tempot hur länge som helst... om man inte heter Marc. Själv körde jag inte en meter buss under sportlovet, utan tog ut några kvarglömda semesterdagar. (Ska någon gång försöka förklara för Marc vad det ordet betyder) ;)

Hehe. Roslagen verkar vara ett trevligt område att köra buss i, ett område som bjuder en hel del variation. Precis som i Björknäs. Även om jag flyttat från storstan och trivs med det, så kommer alltid Björknästiden att vara ett fint minne, ena stunden skärgård och andra rusningshets.

Det var f.ö Marc som fick rycka in när en annan var färsk och grön så det hette duga.. och jag inte lyckades backa ut en ledbuss från "svåraste" stället på rampen  :-[ Som jag skämdes och var irriterad på mig själv den gången! Men övning gav färdighet så att säga!  8)

Då hade jag inte en susning om vem den där Marc var, men jag lärde mig rätt snabbt att han kunde dyka upp lite varsomhelst, närsomhelst!  ;D Gärna skyltad "Kör för Waxholmsbolaget"

Lite kul minne dock, så här 12 år senare!  :)

/MrH