Veolia 334 Scania/DAB (3 bilder)

Startat av Cyklisten, 29 oktober 2007, 15:36:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Ganska Möllersinspirerad, passade på att ta några bilder med min nya "ficckameran" innan batteriet dog. En fin buss, ganska unik i våra trakter.

Möllers

Snyggt den bussen känner man igen sist man var där en av mina favoriter  ;D

Cyklisten

Även jag tycker om den, men jag vet inte hur länge till kommer den rulla i linjetrafik och jag kände mig skyldig att ha den på bild då jag bor ju i Eslöv. Det finns väl en likadan hos Veolia Ystad?

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Cyklisten skrivet 29 oktober 2007, 19:28:15 PM
Även jag tycker om den, men jag vet inte hur länge till kommer den rulla i linjetrafik och jag kände mig skyldig att ha den på bild då jag bor ju i Eslöv. Det finns väl en likadan hos Veolia Ystad?
Finns 3 st. t.o.m. 2418-2420

/Jeppe

scaniaolsson

Denna och en systervagn (333 hette den nog då) kom sommaren 1998 till Linjebuss i Ängelholm.
Då var dom Lila och gick på 232 Billesholm-Bjuv-Hyllinge-Helsingborg.

232 sköttes då i alla fall delvis under en tid av Linjebuss Ängelholm.
Sen försvann dessa vagnarna och det gjorde även LB i Ängelholm, vars uppdrag helt övergick till Swebus plus en del av vagnparken. Då snackar vi nog ungefär 2000-2001.

Har sedan också sett i alla fall 334 eller numera 0334 i bl.a. Eslöv.

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: scaniaolsson skrivet 29 oktober 2007, 20:01:09 PM
Denna och en systervagn (333 hette den nog då) kom sommaren 1998 till Linjebuss i Ängelholm.
Då var dom Lila och gick på 232 Billesholm-Bjuv-Hyllinge-Helsingborg.

232 sköttes då i alla fall delvis under en tid av Linjebuss Ängelholm.
Sen försvann dessa vagnarna och det gjorde även LB i Ängelholm, vars uppdrag helt övergick till Swebus plus en del av vagnparken. Då snackar vi nog ungefär 2000-2001.

Har sedan också sett i alla fall 334 eller numera 0334 i bl.a. Eslöv.

Mvh
Scaniaolsson
332 och 333 hette de som rullade i Helsingborg/Ängelholm. Hos Swebus fick de invnr. 1273 och 1274. De rullade för Swebus från december 2000 till juni 2001, då de flyttades till Växjö och återfick sina tidigare nr. Dessa två "systrar" finns fortfarande kvar hos Veolia i Växjö.

334 rullade tidigare i Lund (plac. Trelleborg) och flyttades till Eslöv 2002.

/Jeppe

bjalle

Mindre bra bilder

Veolia Transport 2420 (Ystadsdepån)

Veolia Transport 0333 (Växjödepån)

Cyklisten

Dessa bilder är ju helt ok, jämfört med mina foton på Veolia 2419 som togs sommaren 2006. Den andra bilden togs från ett bussfönster och reflexer syns tydligt :(
Tackar för lite busshistoria, det är alltid roligt att veta nåt mer om ett sådan fordon.

Möllers

Den Vanhoolen är finns bara i ystad varför köper dom inga fler såna bussar för.
Skulle vara bra att dom köpte till Eslöv byta ut MB 405 där.

Cyklisten

Men jag gillar våra Mercor! De är lite speciella ;) Ja, Vanhooler är ganska trevliga, men de ersatte ju DAB-ar, vilka jag saknar ganska mycket (även om jag inte varit där på jättelänge).

Möllers

scaniaolsson

Ja där ser man, det slog mig efteråt att dom som gick i Helsingborg hette 332 & 333.
Precis som du skriver så fick dom Swebus nummer och sedan försvann dom, och då tydligen till Växjö.

Vill minnas att jag såg någon av dom i våras när jag var i Växjö.

För övrigt var det en hel hög med linjebussar som gick över till Swebus och då fick 12xx nummer.

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.