Vilken typ är bussen?

Startat av buskörare, 04 mars 2013, 22:51:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Det snackas mycket på kundo om att det går fel busstyp på 628/628C t.ex. Hur ser man vilken typ bussen har? Eller är det att det går boggivagn när det står att det ska gå ledvagn?

Ersa

Ja, SL-resenärer brukar reagera rätt negativt om det går boggivagnar på linjer där det vanligtvis går ledvagnar. Vad gemene man dessvärre inte förstår i dessa fall, är att 15-meters boggivagnar har ungefär lika många sittplatser som en 18,75-meter lång Volvo B9S-ledvagn. Dvs c:a 50-55 st. En av de få fördelarna ledvagnarna har idag är att de kan tar fler stående resenärer.

Jag minns en debatt med en resenär om exakt denna sak, när en normalbuss (13,5 meter, två axlar och normalgolv) med 54 st stolar ersatte en havererad 18,75-meters B9S med 55 st stolar på 639. Det var enligt denne resenär "skandal" att en stor buss ersattes med en liten, och inga argument fick denne att förstå att antal sittplatser var desamma i de bägge fordonen! ::)

Nico

Det som folk väl reagerat på är väl då detta med att man vant sig vid bälten och höga ryggstöd. Där har det väl i vissa lägen blivit en viss försämring, men jag vet inte om det är ändrat i avtalen så att lydelsen är annorlunda?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 05 mars 2013, 07:16:05 AM
Det som folk väl reagerat på är väl då detta med att man vant sig vid bälten och höga ryggstöd. Där har det väl i vissa lägen blivit en viss försämring, men jag vet inte om det är ändrat i avtalen så att lydelsen är annorlunda?

Det som förvirrar och som jag var inne på i en annan tråd är väl att ofta felaktiga trafikeringsplaner ligger ute på SL:s nät. Dessa ligger ju ute för att förarna lätt ska ha tillgång till linjebeskrivningar, men själva trafikeringsplanerna brukar vara dåligt uppdaterade på sina håll. Det brukar faktiskt vara så att inte riktigt SL har dessa uppdaterade heller internt. Det är ju s.a.s. entreprenörernas uppgifter att uppdatera linjebeskrivningarna.

Det som är olyckligt är väl att en del passagerare som får nys om linjebeskrivningarnas existens, tror att det är uppgifterna som står där som gäller. Å andra sidan skulle man ju tycka det vore praktiskt om det var så. Endera borde väl SL separera trafikeringsplanerna från linjebeskrivningen, eller att man såg till att trafikeringsplanen dels uppfyllde vissa krav, dels att den alltid hölls uppdaterad. Skulle nog underlätta för alla parter.  Trafikeringsplanen behöver ju också i princip nästan bara uppdateras i samband med operatörsbyte och när nya linjer tillkommer.





Ersa

Å andra sidan är gemene man mer van med mer öppenhet idag år 2013, och tycker att man som finansiär av kollektivtrafiken, med skatter och biljetter, gott kan få tillgång till t.ex. fordonskrav för att se om Landstinget och operatörerna utför det arbete de ska, med folkets pengar.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 05 mars 2013, 09:13:33 AM
Å andra sidan är gemene man mer van med mer öppenhet idag år 2013, och tycker att man som finansiär av kollektivtrafiken, med skatter och biljetter, gott kan få tillgång till t.ex. fordonskrav för att se om Landstinget och operatörerna utför det arbete de ska, med folkets pengar.

Jo, det har väl tyvärr alltid funnits något av en "hemlighetskultur" inom SL - på sådant som man bara inte vill kommunicera ut, fastän det inte egentligen är saker som är sekretessbelagda. Utan bara av karaktären att man tycker att resenärerna inte behöver känna till dem.

Oftast är väl syftet just att det inte ska bli missförstånd, men i dagsläget - med den tillgång till information som nätet och annat ger - tror jag den strategin närmast har fått motsatt effekt.

Istället för att förklara ett förhållande som är något komplext och att folk förstår rätt till 90 procent, så sprids rykten på nät och på bussdepåer vars sanningshalt kan vara försvinnande liten.



Lars-Håkan_E

Problemet med att ange kraven på detta sätt är att uppgifterna ofta inte är generella (man har underhandsöverenskommelser med operatören om avvikelser) och heller av olika skäl sällan uppdateras direkt efter förändringar.

Ofta finns det också begreppsförvirringar mellan den politikerstyrda beställardelen, SLL och operatörerna.

Normalbuss kan på en del ställen likväl innebära boggibuss och i vissa fall är kraven absoluta medans i andra fall anger en lägsta nivå.

JDS

Det är väl bra att folk är vakna och ifrågasätter. Sen kan man förstås bli lite trött på vissa med noll helhetskoll som bara sitter och letar fel på allting. Men det stora felet är att SL upplåter utrymme för att folk ska kunna svamla på helt fritt, och ännu värre när man låter sina egna okunniga anställda (jaja de jobbar väl på GoExcellent eller nåt) blanda sig i spekulationerna och komma med rena sakfel. Kundforumet borde reduceras till en publicerad frågespalt där kundtjänsten dagligen väljer ut några representativa inlägg och inhämtar sakkunniga svar på dem.

Omnilasse

Citat från: JDS skrivet 06 mars 2013, 02:14:38 AM
Det är väl bra att folk är vakna och ifrågasätter. Sen kan man förstås bli lite trött på vissa med noll helhetskoll som bara sitter och letar fel på allting. Men det stora felet är att SL upplåter utrymme för att folk ska kunna svamla på helt fritt, och ännu värre när man låter sina egna okunniga anställda (jaja de jobbar väl på GoExcellent eller nåt) blanda sig i spekulationerna och komma med rena sakfel. Kundforumet borde reduceras till en publicerad frågespalt där kundtjänsten dagligen väljer ut några representativa inlägg och inhämtar sakkunniga svar på dem.

Jag ser i och för sig inget fel i att man kan ha ett diskussionsforum, men när trovärdigheten hos SL blir mindre än för vad vissa skribenter där skriver, så blir det onekligen problem. Då får man en ryktessprdning som inte är bra. Sociala medier och tillrättalagd kommunikation från organisationer fungerar helt enkelt inte ihop. Skickar man ut ett pressmeddelande kan man bestämma själv vad man vill tala om, men i sociala medier fungerar inte en sådan strategi. Sociala medier är ju ett samtal och då måste trovärdigheten vinnas på ett annat sätt.

Samtidigt, att inte delta, innebär ju bara att rykterna får florera helt fritt.

Det blir ju väldigt tråkigt om uppfattningen blir att entreprenörerna bluffar etc, när det i regel rör sig om överenskommelser och undantag. Särskilt problematiskt blir det ju när SL:s kundtjänst - som det verkar - själva utgår från linjebeskrivningarna som då inte är uppdaterade och heller inte innehåller alla undantag.

SL måste väl helt enkelt ha ett system där man bättre skiktar kundförfrågningar. Sedan spelar det ju ingen roll heller vilken fakta SL kommer med ibland. Viss information tas så att säga inte emot. Men att det behövs högre nivå på svaren är väl uppenbart. Om inte svaren är rätt, eller bara är av typen att "föra synpunkterna vidare", så eldar det ju snarast på klagomålen, än att få dem att upphöra.
 

Nico

Citat från: Omnilasse skrivet 06 mars 2013, 07:51:12 AMDet blir ju väldigt tråkigt om uppfattningen blir att entreprenörerna bluffar etc, när det i regel rör sig om överenskommelser och undantag. Särskilt problematiskt blir det ju när SL:s kundtjänst - som det verkar - själva utgår från linjebeskrivningarna som då inte är uppdaterade och heller inte innehåller alla undantag.

Det där är väl lite av baksidan med att anlita ett externt företag (där medarbetarna är helt utan egen branschkunskap/förståelse) för denna typ av frågor. För att kunna få in sina svar så är personalen på GoEx nog ofta hänvisad till att själva leta efter information internt och är inte den uppdaterad så blir svaren lätt därefter. Även andra typer av svar som förutsätter viss erfarenhet missar man även också på. Ett annat stort aber är att SL inte riktigt verkar ha insett var Internet är och hur det fungerar.

Att man inte har appar mm. får de ofta kritik för. Även kundforumet har hamnat lite i kläm då det är ganska välbesökt, men i gengäld verkar det tyvärr inte vara direkt välbemannat samtidigt som personalen är splittrad och tydligen även ska bevaka SL:s Facebook-konto mm. Dumheter (och även rena obceniteter) får därför ofta ligga kvar i ett par dagar innan det tas bort liksom att många frågor aldrig besvaras alls vilket då gör att andra svarar åt SL vilket blir ganska kaotiskt i vissa lägen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman