Nu räcker det inte stenkastningen längre, Next Level!

Startat av Kimsan, 04 mars 2013, 14:31:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kimsan

Peter L

Man tar sig för pannan! Inte en tanke på sig själva, sina medpassagerare eller bussen för den delen (men det brukar man ju strunta i ändå verkar det som).

Har dessa bussar kamera? Vill minnas att de inte hade det tidigare, men det var ju några år sedan jag körde dessa.

Björn Forslund

Fanns det ingen släckare i bussen? Någon borde ha reagerat innan elden hunnit ta sig så pass.

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

DEB

Bussen verkar ha gjort sitt i alla fall, så som den ser ut.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Jo

Att Malmö är en riktig pangstad visste vi redan. Men att det är så otroligt hett måste nog ses som en nyhet.

Mattias Petersson

Om dom får tag på dom som gjorde det vad får dom för straff ?
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Kimsan

Körde 5577 för några månader sedan och la inte märke till några kameror på dessa bussarna men tror att dem har utrustats med det då dem var i frontlinjen på Lundapendeln när alla bussar utrustades med kamerar. Men sen vet man ju aldrig i vilket skick dem var i, har tyvärr av egen erfarenhet fått reda på att det är lite av ett lotteri av om kameran fungerar eller inte. Har för många personliga historier av brott som inte har lösts pga av slarv från antingen "Kling & Klang eller företagen.

Jo

Citat från: Kimsan skrivet 04 mars 2013, 16:33:59 PM
Körde 5577 för några månader sedan och la inte märke till några kameror på dessa bussarna men tror att dem har utrustats med det då dem var i frontlinjen på Lundapendeln när alla bussar utrustades med kamerar. Men sen vet man ju aldrig i vilket skick dem var i, har tyvärr av egen erfarenhet fått reda på att det är lite av ett lotteri av om kameran fungerar eller inte. Har för många personliga historier av brott som inte har lösts pga av slarv från antingen "Kling & Klang eller företagen.

Var sitter hårddisken/minnet/bandet till kameran. Är det överhuvudtaget sannolikt att denna klarat branden?

1896

Peter L

Citat från: Mattias Petersson skrivet 04 mars 2013, 15:45:38 PM
finns en länk till

http://www.pppress.se/

Var Nobina 5579 dom tog fyr på  :(

Lite "intressant" att det finns ett vittne till händelsen, men ändå verkar ungdomarna bara kunnat knalla av i lugn och ro, fotografera det de ställt till med och sedan ta en annan buss från platsen...

Kimsan

Vad kan man säga om svensk civilkurage... Och jag vet att svaren kommer säkert hagla för att jag säger det men någon måste ha kunnat göra mer, typ säga till busschauffören direkt när eld upptäcktes och inte säga det efter bussen brunnit upp! Skugga ungdomarna, fota dem med mobiltelefon, ringa och säga till polisen vilken buss dem satte sig på så dem hade kunnat ta upp jakten direkt istället efter flera minuter. Jag blir så irriterad!

Peter L

Citat från: Kimsan skrivet 04 mars 2013, 23:21:51 PM
Vad kan man säga om svensk civilkurage... Och jag vet att svaren kommer säkert hagla för att jag säger det men någon måste ha kunnat göra mer, typ säga till busschauffören direkt när eld upptäcktes och inte säga det efter bussen brunnit upp! Skugga ungdomarna, fota dem med mobiltelefon, ringa och säga till polisen vilken buss dem satte sig på så dem hade kunnat ta upp jakten direkt istället efter flera minuter. Jag blir så irriterad!

Min tanke exakt...

Har full förståelse för att man kanske inte själv vill/vågar ingripa direkt mot ungdomarna men just göra allt som är möjligt för att hjälpa polisen att ta dem. Det borde inte vara allt för svårt att be den andra bussen att inte lämna platsen tills polisen kommit. Men visst, chocken över att den bussen man precis suttit i är på väg att brinna upp ska inte underskattas.

yngrot

Ja vad ska man säga  .. vissa ungdomar borde inte få gå lösa helt enkelt..    Hur har de blivit uppfostrade ???   Detta är bara för bedrövligt  . hoppas de får tag på dem  och de får ett straff som känns resten av deras liv..   Såna som tänder eld på detta sätt har jag inget till övers för ..  De är en fara för vanligt folk ..  Tyvärr har jag själv vart utsatt för mordbrännare  och tack vare det svårt med eld  och dessutom brann min bästa barndomskamrat inne den gånegn   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ResVille

Det är förvånande att det finns folk som vågar sitta och elda i bussen på säten och stolsryggar. De kan inte vara medvetna om hur lättantändlig inredningen i bussar är. Ändå finns det många fordon med brännmärkt inredning.
Fungerade kameror borde sitta i alla bussa. Det skulle vara till god hjälp för att lösa brott både ombord på bussen och även våldsbrott som händer efter att passagerare stigit av. I Göteborg har det åtminstone hjälp till att lösa ett mord och var det i Karlstad? man tog en våldtäktsman tack vare kamerabilder fordonen.