Busskrock i Åre [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 04 mars 2013, 00:00:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Östersunds-Posten skriver:

En fullstor buss for av vägen då sikten var som sämst under lördagen.
Det var en av skidbussarna i Åre som var på väg nerför från Björnens skidområde strax öster om Åre mot E14. I det isiga väglaget som rådde kunde inte bussen få stopp utan krockade rakt in i en annan skidbuss på väg upp mot Björnen.

ÖP: Bussar krockade i Åre

Carl Eric

Väghållningen däruppe var lågt under all kritik detta år! Tydligen så var det en ny entreprenör som sköter Trafikverkets vägar och det har fungerat väldigt dåligt. Var uppe där förra veckan och pratade både med turistbussförare som varit uppe flera veckor under säsongen samt en förare på skidbussarna och alla sa samma sak, att det har fungerat väldigt dåligt.

På vår resa kör vi alltid till Rödkullen och i den backen upp fastande tre bussar en dag då det inte var sandat, och trots att flera ringde och klagade direkt till entreprenören så blev det inte bättre. I fredags var det som värst, skidbussarna blev sena och när det väl kom en sandbil vid 11:30 så kom den inte upp för backen utan det blev totalstopp...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

Men dessa vägar/gator är väl kommunala och inget som Trafikverket (Statliga vägnätet) har med att göra

Marc

Under lördagen rådde klass 2 varning i området och E14 bortom Duved stängdes efter kl.15.
Vädret var inte att leka med och vägarna drev igen bara några minuter efter snöplogen.
Var själv och hämtade en grupp i skogen norr om Föllinge (Tuvattnet) och det var nära ögat att jag inte tog mig därifrån på eftermiddagen.

Ersa

E14 är statlig, men de flesta mindre vägar i den lilla byn (inkl g:la E75) ligger under Järpens kommunhus ansvarsområde, och några av dem tillhör även privata vägföreningar.
"Bortom Duved", eller rättare sagt väster om Staa vägskäl, (där Stockholmsförorten slutar och norska flaggor blir i majoritet på alla hus) brukar stängas ner allra först vid kraftigare snöfall, och så även under lördagen.

Det tjatas återigen om dubbar i kommentarerna under artikeln, förmodligen skrivna av folk som inte har någon som helst körvana av Scania OmniLink vintertid. Då tror jag mera på skribenten som förklarar att skidbussarna alltid har haft nya bra saipade vinterdäck runtom.

Carl Eric

Oavsett vem som äger vägen så ska du ju inte behöva ha snökedjor för att köra på allmän väg...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

Citat från: Carl Eric skrivet 06 mars 2013, 09:45:32 AM
Oavsett vem som äger vägen så ska du ju inte behöva ha snökedjor för att köra på allmän väg...

Inte?

Då får man kanske låta bli att köra i extrema vädersituationer, det var ju inte en tillfällighet att man stängde av vissa vägavsnitt.

Som Marc skrev nedan så drev det igen bakom plogbilen.

Dson

Ska man köra till fjällen så får man faktiskt vara förberedd på att behöva lägga på snökedjor. I vissa vädersituationer är det inte rimligt att kräva perfekt väglag hela tiden, utan då får man faktiskt ta till kättingen. Lastbilsförare har gjort det i en evighet och det borde vara lika självklart även för bussförare.

Menzies

Jag tycker att oavsett om man kör buss eller lastbil (tunga fordon med ett antingen direkt ansvar (buss) eller indirekt ansvar (lastbil) för människors säkerhet) så borde man kunna sätta på kedjor och kunna bedöma när det behövs.

Att tycka att man inte ska behöva kedjor på allmänna vägar känns lite naivt. Bara att titta på Norge, där är det KRAV på att du ska ha kedjor med och har du dom inte på när det det behövs är det böter. Kanske vore ngt för Sverige att ta efter

Carl Eric

Fast nu pratade jag inte om det extrema vädret som rådde i helgen utan i mitten av veckan då det var sol och 1 plusgrad...

Dson

Citat från: Carl Eric skrivet 06 mars 2013, 12:49:46 PM
Fast nu pratade jag inte om det extrema vädret som rådde i helgen utan i mitten av veckan då det var sol och 1 plusgrad...

Även då kan du behöva använda snökedjor. Om det behövs ska man ha med sig och kunna sätta på snökedjor. Att skylla på dåligt före är bara fegt. Som yrkesförare har vi ett ansvar att framföra vårat fordon, oavsett om det är en buss eller en lastbil, på ett säkert sätt oavsett väglag. Är det så att snökedjor behövs, då ska man kunna använda dem.

"Lös problemet!" är hårda ord, men de har en poäng.

Ersa

Lite längre fram på samma väg, vid gränsstationen i Storlien, släpps man inte in i Norge om man inte har rätt antal kättingar med sig i sitt tunga fordon. Oavsett väder. Oavsett om man enbart tänkt trafikera statliga E14. Och föraren förväntas kunna lägga på kättingen också.

Åre by må vara fullt med Stockholmare vintertid, men vad väder och väglag gäller är det ändå på jämtländskt eller snarare på norskt vis man får lov att tänka.