Få en anställning?

Startat av Sikki, 02 mars 2013, 13:07:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sikki

Jag undrar hur det ser ut idag att få en anställning som busschaffis. Kommer troligtvis att få en sådan utbildning i april-maj och undrar hur chanserna till heltid jobb finns?

Kan även tänka mig att flytta..:)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sikki skrivet 02 mars 2013, 13:07:20 PM
Jag undrar hur det ser ut idag att få en anställning som busschaffis. Kommer troligtvis att få en sådan utbildning i april-maj och undrar hur chanserna till heltid jobb finns?

Kan även tänka mig att flytta..:)

Var bor du och vart kan du tänka dig att flytta? Mycket generellt kan man säga att det råder brist på bussförare i storstadsområdena men i övrigt kan det vara rätt svårt att få anställning som bussförare, åtminstone på heltid.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Sikki

Bor i Sundsvall men kan absolut tänka mig att flytta till Sthlm eller så?

Nico

Sundsvall kan nog en del på så vis. I Stockholmsområdet behövs visserligen förare, men en nackdel här är istället att hitta något vettig ställe att bo på. Svårigheten att hitta en bostad är en baksida som lätt glöms bort i sammanhanget.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sikki

Citat från: Nico skrivet 02 mars 2013, 19:13:15 PM
Sundsvall kan nog en del på så vis. I Stockholmsområdet behövs visserligen förare, men en nackdel här är istället att hitta något vettig ställe att bo på. Svårigheten att hitta en bostad är en baksida som lätt glöms bort i sammanhanget.

Förstod inte svaret angeånde Sundsvall? Menar du på att det borde finnas?

Jo men boendet är inte det största problemet för mig i Sthlm..:)

Nico

Jo, ordet "finnas" föll bort. Ska alltså vara... "Sundsvall kan nog en del finnas på så vis". Brukar skriva i word och ibland så flyttar man om lite för mycket.

Vad gällde boende så tänkte jag mer i generella termer. Om det fungerar för dig så finns det som sagt en hel del jobb i SL-området.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sikki

Citat från: Nico skrivet 02 mars 2013, 20:15:03 PM
Jo, ordet "finnas" föll bort. Ska alltså vara... "Sundsvall kan nog en del finnas på så vis". Brukar skriva i word och ibland så flyttar man om lite för mycket.

Vad gällde boende så tänkte jag mer i generella termer. Om det fungerar för dig så finns det som sagt en hel del jobb i SL-området.

Ja precis. Skönt att höra iaf. Vilket bussbolag är att rekommendera? Hört att man inte ska satsa på Ariva? Samtidigt verkar de vara dom som erbjuder mest heltidstjänster för tillfället.

ResVille

Ofta är det heltidsjobb som utannonseras men dessa tillsätts oftast intern inom företaget och det som erbjuds nya som söker är som regel timanställningar.
Samtidigt är det viktigt att komma i gång så snart som möjligt efter utbildningen för att få erfarenhet och rutin för att kunna söka vidare mot "drömjobbet".
I slutet av utbildningen är det, som regel, några veckors praktik på något ett företag och den kan leda vidare till en anställning där om man har tur.

När det gäller Stockholmsföretag som skriker efter arbetskraft borde de ta efter Norska företags modell med Hybelhus (om de inte redan gjort det). Alltså att ordna så att arbetskraft från andra dela av landet fick ett hyresrum om de började jobba hos dem, om de inte kunde fixa boende själv.

MartinMartin

Citat från: Sikki skrivet 02 mars 2013, 20:24:57 PM
Ja precis. Skönt att höra iaf. Vilket bussbolag är att rekommendera? Hört att man inte ska satsa på Ariva? Samtidigt verkar de vara dom som erbjuder mest heltidstjänster för tillfället.

Dom ställer trafik på löpande band och söker typ 100 förare. Jag ringde och frågade och i Råstagaraget söker dom bara behovsfolk.
Jag kan inte fatta varför man inte anställer folk på heltid så man vet att man har nån som kör, men det är väl för att man har lagt ett så
lågt anbud på trafiken så man inte har råd med folk som är hemma och är sjuka osv.

Märkligt sätt att driva en verksamhet om ni frågar mig, men det är ju deras huvudvärk.

Taunusch

Citat från: MartinMartin skrivet 03 mars 2013, 11:34:10 AM
Märkligt sätt att driva en verksamhet om ni frågar mig, men det är ju deras huvudvärk.

Bussbranschen är snart lika genomrutten som taxibranschen....