Några Säfflekarosser på Siljaexporten under Oktober...

Startat av Ulf Berlin, 29 oktober 2007, 11:55:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...serveras härmed:/Ulf

SWE 2057(+2060)(F.d.LB) 1/10. Överensstämmer linjenumret och destinationen?

LB 071 17/10.Har denna gått i Växjötrakten,eller?

LB 1508(F.d. Bodenbuss 8)17/10.(Originallack?)

SWE?(F.d.LB 106)17/10.

LB/CON 1939 18/10.Det var inte länge sedan vi såg en bild av denna i Västervik!

LB/CON 1136 19/10.Också från Västervik?

Vid förarplatsen i 1136!

Walter

Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 oktober 2007, 11:55:49 AM
...serveras härmed:/Ulf

SWE 2057(+2060)(F.d.LB) 1/10. Överensstämmer linjenumret och destinationen?

SWE?(F.d.LB 106)17/10.

Ingen av dessa bussar har tillhört Swebus. Samtliga är fd Connex bussar från Dalarna. Swebus övertog inga bussar från Veolia vid övertagandet av kontrakten i Dalarna 2006.

Första bilden är alltså fd Connex 2057+2060, andra bilden är fd Connex 106.

Kul med dina bilder f.ö
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Mattsson

Mycket trevligt, finns det fler exporter, även gamla, skulle vara intressanta att se :)

-> Ryssland 20071001
PSW 197
PTE 447

-> Kazakstan 20071019
GCU 301
PMA 514
POW 931
OPO 800
OFC 481

virtual1

Alla de här kommer närmast från BusTrade center i Haninge...

S Svensson

Säffle karossen
LB (connex) 1136 tror jag är fd Säröbussarnas 36 som byttes till Kalmar i utbyte mot 92&96. 92 gick i Mölndal för lila express och 96 tjänstgjorde på blå först för att sedan gå i Rävlanda. Troligen var det 1134 som också byttes till Kalmar. Vad säger Patrik och Jonas ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 29 oktober 2007, 20:44:44 PM
Säffle karossen
LB (connex) 1136 tror jag är fd Säröbussarnas 36 som byttes till Kalmar i utbyte mot 92&96. 92 gick i Mölndal för lila express och 96 tjänstgjorde på blå först för att sedan gå i Rävlanda. Troligen var det 1134 som också byttes till Kalmar. Vad säger Patrik och Jonas ?

1134 är mycket riktigt fd Säröbussarna 34 och 1136 är fd 36. Men jag har noterat att de hamnade i Västervik, fast det är ju inte så långt från Kalmar.
Vad avser 92 & 96. Kalmar Omnibusförening hade inga bussar i den nummerserien och den stämmer inte heller med den nummerserie som de gamla KOF-vagnarna fick när föreningen såldes till Linjebuss.

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 oktober 2007, 22:01:38 PM
1134 är mycket riktigt fd Säröbussarna 34 och 1136 är fd 36. Men jag har noterat att de hamnade i Västervik, fast det är ju inte så långt från Kalmar.
Vad avser 92 & 96. Kalmar Omnibusförening hade inga bussar i den nummerserien och den stämmer inte heller med den nummerserie som de gamla KOF-vagnarna fick när föreningen såldes till Linjebuss.

Det stämmer att LB 1134 och 1136 flyttades till Kalmar ganska snart efter att Mölndals Omnibus övertagits av Linjebuss. LB hade då ingen trafik i Västervik så där hamnade de senare (och åtminstone 1136 hann även vara placerad i Oskarshamn). LB 092 och 096 var bussar som levererats nya till Linjebuss i Olofström resp Kalmar. Den första som Kustbuss och den senare som kombinerad linje-/beställningbuss. De hamnade båda i Partille, dock tveksamt om det handlade om något byte, det bör ha varit något år efter att 1134 och 1136 åkt till Kalmar.
Kan även tillägga att LB 106 ovan levererades ny till Umeå(Sävar) tillsammans med 107.

/GL

S Svensson

De var beställda av Kalmar omnibusförening och troligen levererades de direkt till LB. För de gick där ursprungligen innan de kom till Mölndal.Nr är som sagt LB nr. 092 gick mest på lila express och 96 ibland på blå.Om jag minns rätt så var karosserna inte lika varandra. Västervik kan inte ha varit placeringsort från början i Kalmar län eftersom LB inte hade trafik där då.
1134 och 1136 uppfyllde inte kraven på blå express,därav förflyttningen. Sommartid gick dessa bussar i det som brukar kallas "spårvägens rundturer". Dåvarande GS hade spårvägens rundturer. Man körde i några år på sent 70 tal med bussar från Hällingsjö. När detta slutade köptes 2 CR 145 för rundturerna. Dessa bussar stod still vintertid. Eftersom dåv GS var en del av kommunen fördes bussar och rundtur över till Säröbussarna (Långedragskoncernen). När CR145 gjort sitt anskaffades 34 och 36,som alltså gjorde vanlig trafiktjänst vintertid. Hos LB kom de först gå blå express extra,dvs de lokalt annonserade turerna och inte de som stod i tidtabellerna. Byttes till Kalmar.
som sagt var de gick vet jag inte.Kan LB tagit över i Oskarshamn då ?
Någonstans har jag datum för omplaceringen.

S Svensson

Jag vill komplettera med att Kalmar Omf hade 3 st van Hool bussar i beställning då de togs över av LB.
Jag har för mig att en var Scania och de andra två jag nämt ovan. Eller har jag fel Greger?Har inte vH listan tillgänglig. Om Ulf läser detta kan Du ju också komplettera.

Greger Larsson

Jo, du har fel.. LB 092 och 096 var beställda av, och levererade till AB Linjebuss (bussarna var av årsmodell 1992, Kalmar Omnibusförening övertogs 1988). 092 gick dessutom aldrig i Kalmar, utan i Blekinge. Däremot så hade Kalmar mycket riktigt tre halvturist-van Hooler, två Volvo: LB 524 och 525 och en Scania: 382. Dessa tre var från 1988 och levererades till Omnibusföreningen strax innan LB:s övertagande.

Mvh Greger L

S Svensson

Tack Greger. Jag blandade ihop två olika leveranser.
Men jag är säker på att 92 och 96 kom till LB Mölndal i samband med att 1134 och 1136 förflyttades. Jag minns när jag erinrar mig det hela att bilregistret inte "hängde" med i förflyttningen.Något som kan hända vid förflyttning inom samma företag och där båda har 69-nr.
Både 92 och 96 var lite avvikande.96 hade den karossmodell som anskaffades ca 1989-90 till GL express. Kan liknas vid modell 210 i 82 års upplaga men något högre. I vH listan kallas den 260. Kanske 96 är vH 260 från 1990. Annars är vH 260 utomlands en turistbuss något lägre än 310.
B6F JNC 299 hade Alizee 210 sedan kom en serie vH 260 med B6FA,där karossen är högre på B6FA än B6F.
92 var något avvikande men jag kommer just nu inte ihåg vad. Kanske någon har bilder på den. JNC299 (399??) kom till Ragnar Andersson i Grimsås. En bussägare som egentligen kallas åkeriägare och som hade lastbil (nuv Grimsås Åkeri),taxi och buss. Bussdelen såldes till en person i Svenljunga då Andersson avlidit.Ragnar Andersson tog eventuellt över busstrafik från Simon Johansson som ca 1937 sålde linjen Grimsås-Ulricehamn till HNJ. Sträckan Grimsås-Ljungsarp drogs in och slutade i Ljungsarp. Där verkade Simon Johansson med annat. I vilket fall registrerades första buss på R Andersson troligen 1938.
Vad säger Greger ?

Rickardo

Linjebuss 1134 o 1136 var placerade i Kalmar i flera år. Ev kan någon av dessa varit placerade i Torsås/Bergkvara en tid. De hade kvar sin GL-färgsättning ganska länge innan de blev vita o blåa. Senare är det som det har skrivits här varit placering i både Västervik och Oskarshamn. Dessa bussar var lite ovanliga i länstrafiken pga att de hade 3 dörrar.
Mvh Rickardo