Bussar i Helsingborg i september 1996, del 2 (av 5)

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 februari 2013, 17:40:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

AEN891 blev Arriva 6122 och Orusttrafiken 308.


DUA786 är fd Helsingborgs Lokaltrafik 107.


OLR094 är från början Wasatrafik 1908.


OLN374 är från början Wasatrafik 1910.


LHN154 är fd Helsingborgs Lokaltrafik 115.


GBW137 är från början dansk:  HHJ - Hads Herreds Jernbane, Odder, 75. Hann också bli Arriva 6576 innan den till slut hamnade i Ryssland.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Trevliga bilder. Serta ledbussar fanns det många, gick de i stadsbuss trafik?

Har du några bilder på Kvick bussar?

mvh Stefan P

1896

Citat från: Stefan P skrivet 28 februari 2013, 17:59:25 PM
Hej

Trevliga bilder. Serta ledbussar fanns det många, gick de i stadsbuss trafik?

Har du några bilder på Kvick bussar?

mvh Stefan P

5 st Setra fanns i Falun, 4 st specade för stadstrafik och dessa 4 skickades till Helsingborg.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 februari 2013, 18:07:51 PM
5 st Setra fanns i Falun, 4 st specade för stadstrafik och dessa 4 skickades till Helsingborg.  :)

Wasatrafik köpte 4 SG219 och 1 SG221. Flyttades inte också den sistnämnda till Helsingborg sedan Swebus tagit över? Och gick alla ledbussarna i tätortstrafik i Falun. Var det inte ett par som gick i Borlänge också? Eller var det Linjebuss som körde där i början av 1990-talet?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 28 februari 2013, 17:59:25 PM

Har du några bilder på Kvick bussar?

mvh Stefan P

Kvick-bussar har jag visat tidigare. Sök på "Kvick-bussar" så hittar du de trådarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

#5
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2013, 18:11:21 PM
Wasatrafik köpte 4 SG219 och 1 SG221. Flyttades inte också den sistnämnda till Helsingborg sedan Swebus tagit över? Och gick alla ledbussarna i tätortstrafik i Falun. Var det inte ett par som gick i Borlänge också? Eller var det Linjebuss som körde där i början av 1990-talet?



Den första Setran kom -88 och levererades då till GDG i Borlänge, för att trafikera landsvägslinjen Borlänge-Ludvika-Falun-Borlänge på morgonen och Borlänge-Falun-Ludvika-Borlänge på eftermiddagen, efter upphandlingen -89 kom den till Falun där den kom att trafikera stadslinjer, man böt även växellåda, från manuell till automat, + att 3 st nya stads Setror köptes till trafikstarten, (dom vart dock försenade) sedan köptes ytterligare en stads Setra -91.  :)

Den förstnämda tror jag aldrig kom till Helsingborg, Bussmicke har bild på den när den rullar i Stockholm.

Mattias Petersson

Hände ibland dom fick låna Swebus Scania CR112 till Landskrona några gånger åkte med dom i Landskrona minns jag.
Finns det bilder på Scania ALB ner den gick i Ryssland?
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

scaniaolsson

En kul och för många kanske okänd historia är om hur det gick till när ledvagnarna från HHJ kom till Ödåkra Buss.

På dom 4 vagnarna skulle det bytas motorer, tror det hade med avgaskrav att göra.
Dessa motorbyten gjorde på Scania Bilar uppe på Ättekulla i Helsingborg, i sambnad med motorbytena behövdes även lite omdragning av kylvatten och värmeledningsrör inne i bussen.
Scania Bilar hade inte direkt någon "VVS-are" själv utan det blev en lokal VVS-firma som stod för detta jobbet.

VVS-montören som gjorde dessa jobb, uttryckte själv det som att det var en av dom bättre arbetsplatserna han haft i sin karriär.
Rent och snyggt kunde han stå vid en arbetsbänk i verkstaden och tillverka rördelarna som sedan monterades in allt eftersom motorbytet fortgick.
Även senare gjorde samma firma och montör några akuta bussjobb på Scania Bilar, bl.a. någon vagn där ett kylvattenrör delat sig i en koppling.

Anledningen till att just denna lilla VVS-firman fick jobbet berodde på att en av verkmästarna bodde granne med den aktuella montören i ett villakvarter i norra delen av Helsingborg.

Att jag själv sitter på all denna kanske lite okända info beror bara på en enda sak, VVS-montören i fråga är min far !

Även ett stort tack till dig Staffan, dessa bilder får en att komma ihåg hur det var då för ändå inte så länge sedan.
1996 började jag på gymansiet och fick helt plötsligt börja åka buss tvärs genom stan varje dag, hur åkt många gånger med bl.a. "Setra-lederna"

Scaniaolsson.
Fordonsintresserad elmontör.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 februari 2013, 18:27:21 PM
Den första Setran kom -88 och levererades då till GDG i Borlänge, för att trafikera landsvägslinjen Borlänge-Ludvika-Falun-Borlänge på morgonen och Borlänge-Falun-Ludvika-Borlänge på eftermiddagen, efter upphandlingen -89 kom den till Falun där den kom att trafikera stadslinjer, man böt även växellåda, från manuell till automat, + att 3 st nya stads Setror köptes till trafikstarten, (dom vart dock försenade) sedan köptes ytterligare en stads Setra -91.  :)

Den förstnämda tror jag aldrig kom till Helsingborg, Bussmicke har bild på den när den rullar i Stockholm.
Det fanns en femte Setra i Helsingborg som fick invnr 0899 hos Swebus, det bör vara ovanstående.

1896

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 01 mars 2013, 11:20:59 AM
Det fanns en femte Setra i Helsingborg som fick invnr 0899 hos Swebus, det bör vara ovanstående.

Gick den via Stockholm till Helsingborg då, på Bussmickes bilder är den fortfarande Dala Lackad, och dessa är tagna -96.