Tidigare Vänersborgs bussar

Startat av S Svensson, 28 februari 2013, 17:32:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

28 feb ,idag, så har jag sett BiVab 244 på verkstadsbesök hos Toweks. Alltså där rondellen mellan Fritlavägen och gamla RV 41 korsar varandra. Den ena bussverkstaden i Kinna alltså.
Ni som undrar var denna kör normalt så är det en av bussarna (230....246) som tjänstgjort i Björröd utanför Landvetter samhälle. Senare har den tjänstgjort som tågersättning.
230,232-236:Några har satts i trafik. 232 tror jag har gått hela hösten medan någon annan varit reg på och sedan satts ur trafikf. Tyder på tågersättning.
244 och 231(nr2) har tid kvar under 2013 medan de andra har passerat 8 års åldern som finns för miljözopn i Göteborg.
I går 27 feb såg jag VL BUSS fd VL 50 AGT280,Neoplan, och denna körde Fritslavägen och sedan lokalvägen till Horndal,alltså linje 450 väg. Strax efteråt såg jag tåget från Varberg till Borås (kl 15.45 ca) bestående av X12+X12. Möjligt att fd VL bussen körde tågersättning.Vad jag lade märke till är VL:s färgsättning kvar och dekalen VL-BUSS. Bussen placerad hos Bergkvarabuss och depå Gunnestorp om jag är rätt underrättad.
fd VL 219 och 225 är 27 feb reg på BiVab.
VL 231 (nr 1) brandskadades och ersattes med VL 231 (nr 2).

Ingemar

fd VL231 (nr2) (WOR428) finns som tidigare skrivits hos Söne Buss i Stenkullen, där den oftast kan ses som poolbuss för västtrafik. Nytt nummer 1131.
fd VL239 (UES818) köptes till Söne i april, numer i Sollebrunn. Nytt nummer 1139.
VL237 och 238 har hyrts av Söne under hösten och en bit in på våren. Står nu och inväntar sina nästa placeringar (Skoltrafik i Eslöv har nämnts)

VL235 har besiktats och reparerats av Sönes verkstad i Nossebro, kan ha varit då den varit påställd. Skulle kunna vara något liknande med VL244? Kan ju vara lättare att sälja besiktade bussar..

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg