Betongsuggor och väjningsplikt

Startat av bussis1, 28 februari 2013, 11:12:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussis1

Hej,

Är nyanställd som busschaufför i linjetrafik.
På en linje är det 30-zon och finns det betongsuggor för att begränsa hastigheten. Problemet är att det på morgonen är  relativt mycket trafik på den gatan. Mina kollegor påstår att den mötande trafiken har väjningsplikt oavsett på vilken sida av gatan suggan står på. Mina kollegor kör därför på oavsett om det kommer mötande trafik eller ej och förväntar sig att de ska släppa förbi oss. Nu är jag inte lika erfaren som mina kollegor så jag har inte tordast att bara köra på, jag kommer inte i heller ihåg den regeln från min utbildning.
Jag kollade  i trafikförordningen och kunde inte hitta något där som skulle reglera inte heller i de lokala trafikföreskrifter kan jag hitta något.
Är det någon som vet var jag kan hitta det?

Björn Ax

Det är alltid den som har hindret på sin sida som ska lämna företräde. Det är vad jag har lärt mig iaf.
Sen finns det ju lite undantag till den regeln också beroende på situation.

Ankan

Citat från: Björn Ax skrivet 28 februari 2013, 11:20:00 AM
Sen finns det ju lite undantag till den regeln också beroende på situation.

Du menar den oskrivna regeln "Störst går först" :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Björn Ax

Citat från: Ankan skrivet 28 februari 2013, 11:37:20 AM
Du menar den oskrivna regeln "Störst går först" :)

Sent from my iPad using Tapatalk

he he. Nja tänkte mera på om det är uppförsbacke och det kommer ett tungt fordon och har hinder på sin sida så bör man släppa förbi det fordonet även fast man har "rätt" att åka först då det tunga fordonet sen kan ha problem att komma uppför backen om det är halt. :)

Nico

Visst är det som Björn säger... I de allra flesta fall måste man vara smidig och då är det ofta bättre att inte stenhårt hålla på sin rätt.

För att reda ut begreppen i övrigt så gäller dock rent juridiskt i detta fall att finns det ingen skyltning så får den vänta (lämna företräde) som har hindret på sin sida av gatan. Trafikskolorna brukar kalla det för "hindret-på-sin-sida-regeln". Vill någon ha det lite mer officiellt så får man kika i Trafikförordningen (1998:1276) där det i 3 kap, § 30 går att läsa nedanstående text...

"Ett fordon skall vid möte med andra fordon hållas till höger. Förarna skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan fordonen.
    Om det finns något hinder för möte skall den förare stanna som har hindret på sin sida, om det är nödvändigt för att den mötande skall kunna passera."

Överhuvudtaget så är det som står i trafikförordningens kapitel 2 och 3 ganska allmängiltigt. Det skulle nog inte heller vara fel om man hos bussbolagens utbildningsavdelningar tryckte på att man bör vara mer påläst där. Brukar plåga en del kollegor, framförallt yttre trafikledare, med detta då det är en bra kunskap att ha i bakhuvudet på t.ex. en olycksplats, när man ska skriva rapport osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 28 februari 2013, 12:15:16 PM
Visst är det som Björn säger... I de allra flesta fall måste man vara smidig och då är det ofta bättre att inte stenhårt hålla på sin rätt.

För att reda ut begreppen i övrigt så gäller dock rent juridiskt i detta fall att finns det ingen skyltning så får den vänta (lämna företräde) som har hindret på sin sida av gatan. Trafikskolorna brukar kalla det för "hindret-på-sin-sida-regeln". Vill någon ha det lite mer officiellt så får man kika i Trafikförordningen (1998:1276) där det i 3 kap, § 30 går att läsa nedanstående text...

"Ett fordon skall vid möte med andra fordon hållas till höger. Förarna skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan fordonen.
    Om det finns något hinder för möte skall den förare stanna som har hindret på sin sida, om det är nödvändigt för att den mötande skall kunna passera."

Men det blir ju allt vanligare att farthinder som utgörs av betongsuggor placeras som avsmalnaden på ett timglas. Det vill säga ingen trafikant har hindret mer på sin sida än de den andre. I princip gäller de att den som är först framme har företräde men det kan ju vara väldigt svårt att avgöra vem som kommer först.

Argumentet att den mötande alltid har väjningsplikt är ju så dumt att det inte kan förtjänas någon tilltro. Givetvis är det så att för den jag möter så framstår ju jag som den mötande. Jag hoppas att kollegorna skämtade och verkligen inte som de yrkesmän de är resonerar så egoistiskt.

Nico

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2013, 12:19:49 PM
Men det blir ju allt vanligare att farthinder som utgörs av betongsuggor placeras som avsmalnaden på ett timglas. Det vill säga ingen trafikant har hindret mer på sin sida än de den andre. I princip gäller de att den som är först framme har företräde men det kan ju vara väldigt svårt att avgöra vem som kommer först.

Argumentet att den mötande alltid har väjningsplikt är ju så dumt att det inte kan förtjänas någon tilltro. Givetvis är det så att för den jag möter så framstår ju jag som den mötande. Jag hoppas att kollegorna skämtade och verkligen inte som de yrkesmän de är resonerar så egoistiskt.

Som sagt så beror det på situationen och ovan jämför du två helt olika saker. Så krångligt är det knappast i just detta fall med ett enkelt hinder. Är det uppenbart så att man har hindret på sin sida (t.ex. i form av en sugga, ett parkerat fordon o.dyl.) och man måste över i mötande körbana för att komma förbi, ja då är det liksom inget snack om vad som gäller.

Är det däremot frågan om en s.k. dubbel stopphållplats (populärt kallade timglashållplatser) så blir det en annan femma. Där har det tidigare varit normal skyltning som gällt, dvs. väjningsplikt från ena hållet med skylt B6 och sedan skylten B7 på andra kant som meddelar att trafik från motstående håll har väjningsplikt. Numera menas det dock på att man ska ta ögonkontakt med den mötande föraren... vilket inte alltid är så lätt beroende på väder, avstånd osv.

Att det försvunnit till stor del har nog mer med att trafikingenjörerna tyckte det låg i tiden. För trafikens del tror jag personligen inte att det förenklat utan tvärtom får bussförarna m.fl. idag vara beredda att stå på bromsen för när bilister ser en buss på G in mot en timglashållplats så brukar de stämpla på för att hinna före. Hade skyltarna funnits där så hade det däremot inte varit så mycket snack om saken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JB

Jag brukar alltid praktisera "först till kvarn"-principen på sådana hinder, brukar alltid fungera smidigt.

Sen kan det ibland finns skäl att frångå det. Exempelvis i backar släppa fram fordon på väg upp för backen.

bussis1

nej tyvärr skämtar de inte utan tvärtom, de uppmuntrar oss oerfarna. Men jag håller mig nog på min sida vid hindren. Nu kanske det finns tid för det till och med, då vi börjat hålla tidtabellen lite bättre här i norrort.

Nico

Du gör ju då också som sagt rätt enligt lagen vilket dina kollegor alltså inte verkar göra i detta fall.

Alfred E. Neuman

pegee

Jag undrar om det inte är så att det är ett medvetet beteende att placera hinder (ex. timglas)
så att ingen har företräde. Det sänker hastigheten på båda sidor hindret eftersom passagen
måste bli en "förhandling" mellan respektive förare vem som skall köra och vem som skall vänta.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.