ZF och DAF-motor, en bra eller sämre kombination vs. Voith?

Startat av Calle, 26 februari 2013, 22:50:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Den Oudsten-bussarna som GS hade, var utrustade med DAF-motorer, och då menar jag de dieseldrivna vagnarna. Nu är ju dessa bussar borta, men tyvärr så verkar det kvarstå ett problem; och det är; hur går ZF-låda och DAF-motor ihop egentligen?

Den Oudsten hade ZF-låda som växlade hårt och tvärt, m a o växlade den när "den ville". Vad som slår mig nu, är att man kan notera till viss del samma mönster på Keolis Solarisvagnar, där en del av dessa har DAF-motor och ZF-låda.

Eftersom Solaris är en helt ny generation jämfört med Den Oudsten, så kan man tycka att Solaris borde varit bättre. Men, ljudmönstret från DAF-motorn känns igen, och likaså de hårda och tvära växlingarna. Nu vet jag inte om Keolis kommer att uppdatera sina ZF, men jag kan tycka att dom låter lite väl mycket. Går det inte att kombinera Voithlåda med DAF-motor?

S Svensson

ZF HP låda kom redan 1978. En av de första bussarna som fick HP lådan var en B10R med van Hool kaross (vet ej regnr).Provvagn hos SL. Det har senare gått en lång tid.
Jag har fått uppgift om att det måste programeras rätt motorprestanda växellådan. Jag minns en LB buss som ryckte en del och där hade viss ombyggnad på motoren skett utan att man ändrat i växellådan.
Jag har bara allmänna uppgifter om  ZF HP låda.

Jag är inte helt säker på frågeställarens påstående. Jag har också åkt med ledbussar Oudsten och jag märkte inte att de växlade hårt.
Alltså följdfråga: Har det blivit någon ändring i DAF motorernas prestanda?

Johan B

Mycket som spelar in och skall vägas samman. Motoreffekt, programvara i växellådan, utväxling mm. Att det skulle vara problem att kombinera olika växellådsfabrikat med vissa motorfabrikat har jag svårt att tro. Däremot är det kanske inte alltid man lyckas speca en optimal kombination av ovanstående punkter. Vad som däremot kan vara problematiskt är att kombinera vissa växellådor med vissa motorstyrkor, t ex den mindre lyckade kombinationen 5-stegad ZF och Mercedes-Benz V8 på 381hk. Där var man tvungen att programmera lådan att växla "bestämt" för att den skulle hålla (lite längre än den gjorde annars). Sedan spelar ju även skicket på växellådan och förarens körstil in för hur transmissionen beter sig.

Lars-Håkan_E

ZF har väl alltid sedan urminnes tider varit svår att ställa in för optimal växling när ekonomin kommer in i bilden, i ECO läge som blev så poppis i början på -90 talet så blev problemen större.

Sedan är bussarna individer liksom förarna, här har ju Voith ett mer förlåtande arbetssätt men har istället andra nackdelar.

Idag är ju automatlådor i princip enbart aktuella i ren tätortstrafik då manuella lådor med växlingsautomatik har utvecklats starkt och används i många sorters trafik idag

ResVille

Hur växlingen upplevs kan även bero på om det är upp eller ner växling, nedväxlig under frirullning eller inbromsning samt hur föraren hanterar pedalerna. Sedan finns det bussar som växlar mjuk på alla växlar utom en, som de smäller i vilket orsakar ett ryck.
Ett av de vanligaste problemen med ryck under inbromsning är att många förare inte verkar förstå att det är retardern som medverkar till rycket och de inte parerar bromstrycket vid nerväxling.
Min erfarenhet är huvudsak från Volvo, Neoplan och i liten mån från en Daf. Men jag upplevde att Dafen växlade helt korrekt och gick mycket bra. Däremot hade den roligheten att växelväljaren var monterad med texten upp och ned.