Fredrikstad 24 juli i år (MÅNGA BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 29 oktober 2007, 00:12:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Under årets vistelse i norra Bohuslän var jag en dag i Oslo (visat idigare i flera omgångar) men även en dag närmare riksgränsen, i Fredrikstad.

Lokaltrafiken i Fredrikstad och tvillingstaden Sarpsborg körs av Borg Buss, som ägs till 50% var av Fredrikstadsdistriktets Rutebiler (FDR) i Fredrikstad och Nettbuss Östfold (NB) i Sarpsborg.
Bussarnas färger är en brokig blandning:

Borg Buss vinröda lack finns på de senaste bussarna och några äldre ommålade. En del av dessa har Glommaringendekor för pendellinjerna mellan städerna på var sin sida om floden Glomma.

FDR hade en färgglad lack i gult och blått med röda ränder. Många bussar i Fredrikstad har fortfarande denna lack.

Nettbuss har två egna lacker, en mellanblå och en grå.
Den blå finns på flera av Borg Buss bussar i Sarpsborg.

Flera äldre bussar i Sarpsborg har fortfarande Östfold Bilruters (som Nettbuss Östfold hette förut) ljusblå lack med röda ränder.

Detta är den enda bilden i serien som inte är tagen på busstationen. Heibergskrysset ligger vid det befästa Gamla Fredrikstad, tillsammans med Visby Nordens bäst bevarade befästa stadsbebyggelse.

Denna äldre Mercedes-Benz är stationerad i Fredrikstad men ursprungligen från Nettbuss Östfold (i Fredrikstad finns förutom denna och några syskon från Sarpsborg bara Volvobussar. Nettbuss gillar däremot Mercedes.)

Någonstans har jag läst att  Borg Buss Sarpsborgsbussar egentligen numera skall ha ett internnummer som man får genom att lägga 300 till det gamla Östfold Bilruter/Nettbuss Östfold-numret, precis som 352 ovan som förut hette 52.
82 borde då egentligen ha nummer 382 numera. Stämmer detta?

En del linjer runt Fredrikstad körs av småbolag. Juel Johansens Bilruter tror jag har 3 bussar i linjetrafik.   

Fredrikstadsdistriktets Rutebiler och Nettbuss Östfold har fortfarande "egna" bussar. Dessa går i expressbusstrafik inom södra Norge men även till Strömstad och Göteborg-Köpenhamn, samt i lokaltrafik i inre Östfold. Bilderna ovan och nedan är exempel på expressbussar från vardera företaget.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Möllers

Bussmicke

Trevligt!
Du har ingen bild på Borg Buss logotyp?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 29 oktober 2007, 00:30:31 AM
Trevligt!
Du har ingen bild på Borg Buss logotyp?

Nej. Jag är inte ens säker på om jag vet hur den ser ut. Borg Buss är ett ganska anonymt företag.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.