Malmslättsparad

Startat av Bengt H, 24 februari 2013, 23:09:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Denna gång kör inte bussarna i parad framför mig, men en parad av bussar målade i Malmslättsfärgerna vitt och blått blir det. Samtliga bilder från den 1 augusti 1973.

Den första bilden är från den dåvarande busstationen och längst till vänster står buss 90, En Scania CR 110L. Sedan skymtar en Säfflebuss som troligen är buss 114, en Volvo B5760 och som i så fall är en buss som tidigare har tillhört Ljungsbro Trafik AB. Den ser ut att ha fått vit-blå färgsättning. Nästa buss är en Scania-Vabis CF 7661 och ser ut som en riktig Malmslättsbuss, ett bolag där CF:arna regerade. Dock avslöjar anteckningarna att buss 112, som det är frågan om, också har ett förflutet hos Ljungsbrotrafiken, så inte ens denna stämmer egentligen med inläggets rubrik. Den fjärde bussen, buss 96, är köpt av Linköpings trafik. Det är en Scania CR 110L som måste ha varit ny vid tillfället eftersom den står som levererad 1973. Den förstördes i en brand bara två år senare. Även den sista bussen, nr 103, hade ett förflutet hos Ljungsbrotrafiken. Det är en Scania-Vabis CF 6561 från 1962. Således en parad av Malmslättsmålade bussar, men ingen äkta vara.

Nästa buss är inte heller den en äkta Malmslättare. Det är en buss som tidigare hade tillhört Nykilstrafiken, buss nr 94, en Scania-Vabis B 6563 med kaross från SKV.

Den sista bussen denna gång i Malmslättsfärg är ytterligare en CR 110L, nr 93, plåtad på Drottninggatan. Inte heller denna äkta alltså eftersom den köptes av Linköpings trafik efter att Malmslättstrafiken var övertagen.

Jag får se om jag kan plocka fram några äkta Malmslättare i stället ...

Mats Karlsson

Man blir glad av att se alla gamla Scanior! Speciellt CR110:orna var komfortabla och tysta bussar som imponerade stort på mig som dåvarande yngling. 

Gunnar D

Kul att se en CF med en lite annorlunda godstransport!

/Gunnar

Mattias

CR 110 L klar för leverans till Malmslättstrafiken. E 215, senare GBS 385. Hamnade sedan hos Linköping Trafik AB med vagnsnummer 85.

Foto Scania

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Tobbe

Känns som det blivit lite oro i ledet, har Volvo B5760 försökt tränga sig i mellan? Riktigt trevliga bilder,man blir glad.