Efterlyser en gammal CR110L...

Startat av Fredrik Klint, 24 februari 2013, 21:31:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Det här blir väldigt vagt men jag ger det en chans och ser ifall någon har nåt matnyttigt att bidra med.

I mitten av 80-talet åkte jag och andra barn ut till Gålö (en bit söder om Stockholm) på sommaren med fritids. Det är möjligt att vi åkte med olika hyrda bussar men jag har ett särskilt minne av att det (bl.a.) rörde sig om en blå och vit Scania CR110L. Minnet är väldigt suddigt men den var troligen blå nertill och vit upptill, kan ha haft någon vit linje på sidan där den var blåmålad.
Bussen var vid den här tiden inte speciellt ny men heller inte mogen för skroten p.g.a. rostproblem eller så, den var rätt fräsch vill jag minnas.

Är det någon som kan ringa in vilken buss jag pratar om? Vilket bolag? Finns den på bild månntro? Jag kan tyvärr inte ge så mycket mer info...

Staffan Sävenfjord

Det bör ha varit den här bussen, fd Matfors Omnibustrafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

TageK

Under 80-talet körde Centrala Buss på uppdrag av Sommarbarnsbyrån i Stockholm under somrarna många bussar till s.k. dagkoloniverksamhet till bl.a. Gålö. Simpvik vill jag minnas hade 2 bussar ToR varje dag. Det fanns ytterligare en dagkollo på Gålö, kan heta Sävnäs eller liknande. Ut vid 9-tiden och tillbaka vid 15/16-tiden gällde för alla.
Då användes bl.a. CR110-or i Centrala Bussfärger, blå+vita. Fanns även ljusblå och vit buss, Scania Vetter som brukade rulla på dessa körningar. Staffan Sävenfjord har bilder på flera av Scaniorna.
Hälsningar Tage :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: TageK skrivet 24 februari 2013, 22:18:55 PM
Under 80-talet körde Centrala Buss på uppdrag av Sommarbarnsbyrån i Stockholm under somrarna många bussar till s.k. dagkoloniverksamhet till bl.a. Gålö. Simpvik vill jag minnas hade 2 bussar ToR varje dag. Det fanns ytterligare en dagkollo på Gålö, kan heta Sävnäs eller liknande. Ut vid 9-tiden och tillbaka vid 15/16-tiden gällde för alla.
Då användes bl.a. CR110-or i Centrala Bussfärger, blå+vita. Fanns även ljusblå och vit buss, Scania Vetter som brukade rulla på dessa körningar. Staffan Sävenfjord har bilder på flera av Scaniorna.
Hälsningar Tage :)

Hade Centrala Buss fler CR110-or än denna och Vettern? Jag har i alla fall inte fler bilder än den redan visade i så fall.

Men detta förklarar ju varför Centrala Buss hade en CR110. Under vinterhalvåret brukade den gå på SL-linjer norr om stan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Klint

Tack för svar, väldigt kul att se den efter så många år  :). Hade nästan glömt bort den men så poppade den bara upp i minnet, det lilla jag nu kom ihåg.

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2013, 22:57:39 PM
Hade Centrala Buss fler CR110-or än denna och Vettern? Jag har i alla fall inte fler bilder än den redan visade i så fall.

Men detta förklarar ju varför Centrala Buss hade en CR110. Under vinterhalvåret brukade den gå på SL-linjer norr om stan.

Centrala Buss andra CR110:a var CBD147(fd Njurunda). Samma lack som CJX men med linjestolar.

TageK

Staffan skrev att dom två CR110-orna rullade norr om Stockholm på vintern:
Javisst gjorde dom det. Linje 516, direktbusslinje med fåtal stopp från Viby i Sollentuna till Norra Bantorget, kördes på uppdrag av SL i högtrafik morgon och eftermiddag från ca 1981 efter det s.k. "pendeltågseländet". Tågen fungerade inte pga kyla och is, och det fanns ingenstans att tina upp dom. Man byggde till slut en hall i Älvsjö där tågen kunde tas in och tinas upp. Vissa linjer finns ännu idag, inhyrning på 516 slutade efter ca 10 år.
I trafiken rullade befintliga turistbussar och några införskaffade lämpliga bussar som CR110-orna. En Scania CF-are var med, denna av en betydligt bättre kvalitet än de som användes när 47:an till Djurgården kördes av olika inhyrda bolag flera år tidigare. H. Liljewall har en perfekt bild på AEO371 när hon rundar Bantorget. Dom här Scaniorna renoverades av GW som har ett gediget busskunnande och som jag har haft förmånen att jobba med många år.
SL startade upp fyra direktbusslinjer med inhyrda bussar pga eländet med tågen, Staffan har många bilder från 810 som kördes av Wasatrafik. Har någon flera...gärna från 516 ?   

Staffan Sävenfjord

Citat från: TageK skrivet 25 februari 2013, 21:22:44 PM
Staffan skrev att dom två CR110-orna rullade norr om Stockholm på vintern:
Javisst gjorde dom det. Linje 516, direktbusslinje med fåtal stopp från Viby i Sollentuna till Norra Bantorget, kördes på uppdrag av SL i högtrafik morgon och eftermiddag från ca 1981 efter det s.k. "pendeltågseländet". Tågen fungerade inte pga kyla och is, och det fanns ingenstans att tina upp dom. Man byggde till slut en hall i Älvsjö där tågen kunde tas in och tinas upp. Vissa linjer finns ännu idag, inhyrning på 516 slutade efter ca 10 år.
I trafiken rullade befintliga turistbussar och några införskaffade lämpliga bussar som CR110-orna. En Scania CF-are var med, denna av en betydligt bättre kvalitet än de som användes när 47:an till Djurgården kördes av olika inhyrda bolag flera år tidigare. H. Liljewall har en perfekt bild på AEO371 när hon rundar Bantorget. Dom här Scaniorna renoverades av GW som har ett gediget busskunnande och som jag har haft förmånen att jobba med många år.
SL startade upp fyra direktbusslinjer med inhyrda bussar pga eländet med tågen, Staffan har många bilder från 810 som kördes av Wasatrafik. Har någon flera...gärna från 516 ?

Dessa linjer startade den 9 mars 1981. Jag kommer inom kort att börja publicera en lång serie bilder av bussar på linje 810 som gick Jordbro-Skanstull. Linjerna sattes in för att förstärka pendeltågen men det var inte efter pendeltågseländet, eftersom detta inträffade dels vintern 1975-1976 och dels vintern 1981-1982. Däremot kom naturligtvis dessa linjer till god användning när eländet inträffade och på linje 810 gick då en buss var tredje minut. Bussar från kort sagt hela landet hyrdes in.