Bussar Keolis Hisingen

Startat av Svemicke, 24 februari 2013, 04:42:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 mars 2013, 00:28:18 AM
När GS 280-293 och 297-299 blir arbetslösa i Juni så borde Veolia kunna hyra eller köpa ett antal av dessa för att på så sätt ersätta Solarisarna på Rosa Express.

Det hade ju höjt förarkomforten rejält om så hade skett.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ronald M. Jannesson

Alltså, ska de här boggievagnarna då bara ställas av?? Eller säljas när de absolut kan göra nytta i Göteborg med omnejd? De är ju rätt behagliga i körning och även för passagerare i dagens trafik och är bara 3-4 år gamla. Slöseri med vagnmateriel om så vore fallet??

Ronald M. Jannesson

Japp 128, 129 & 130 men 129:an är väl kvar hos Göteborgsbuss, tror jag och trafikerar 168:an och 69:an väl?? Den har väl nummer 2430 el. nå´t sån´t numera eller é det nå´n av de andra?? ???

Erling.L

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 mars 2013, 21:47:10 PM
Japp 128, 129 & 130 men 129:an är väl kvar hos Göteborgsbuss, tror jag och trafikerar 168:an och 69:an väl?? Den har väl nummer 2430 el. nå´t sån´t numera eller é det nå´n av de andra?? ???

69,168 körs av Keolis numera


Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

JesperO

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 mars 2013, 21:47:10 PM
Japp 128, 129 & 130 men 129:an är väl kvar hos Göteborgsbuss, tror jag och trafikerar 168:an och 69:an väl?? Den har väl nummer 2430 el. nå´t sån´t numera eller é det nå´n av de andra?? ???

Såg 2401 på linje 36 idag, vilken av GS-bussarna den var har jag dock inte koll på.

Bussfanatikern

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 mars 2013, 21:47:10 PM
Japp 128, 129 & 130 men 129:an är väl kvar hos Göteborgsbuss, tror jag och trafikerar 168:an och 69:an väl?? Den har väl nummer 2430 el. nå´t sån´t numera eller é det nå´n av de andra?? ???
GS hade fyra MAN-bussar av typ A37 med sidomonterad motor: 100 och 127-129. 127 och 128 såldes på hösten 2008 till Göteborgsbuss där dom fick nummer 2267 och 2268 men som senare ändrades till 2401 och 2402. Dessa rullar fortfarande hos Göteborgsbuss på bland annat linjerna 26 och 36.
GS 130 var en udda fågel som även den hade dåliga säten men var av typen A21, alltså samma som 721-743 men med dieseldrift istället för gas. I Juni 2010 såldes 100 och 130 till Polen men 129 blev kvar och rullar nu hos GS där den har ersatt 109 som förstördes av en motorbrand 2011. 

Bussfanatikern

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 mars 2013, 21:41:21 PM
Alltså, ska de här boggievagnarna då bara ställas av?? Eller säljas när de absolut kan göra nytta i Göteborg med omnejd? De är ju rätt behagliga i körning och även för passagerare i dagens trafik och är bara 3-4 år gamla. Slöseri med vagnmateriel om så vore fallet??
Dom lär väl säljas tillbaka till Volvo om nu inte Keolis, Nobina eller Veolia vill köpa eller hyra dom.

Svemicke

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 mars 2013, 21:41:21 PM
Alltså, ska de här boggievagnarna då bara ställas av?? Eller säljas när de absolut kan göra nytta i Göteborg med omnejd? De är ju rätt behagliga i körning och även för passagerare i dagens trafik och är bara 3-4 år gamla. Slöseri med vagnmateriel om så vore fallet??

Även GS B9S är väl rätt unga?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Knallhatt

Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 mars 2013, 00:28:18 AM
När GS 280-293 och 297-299 blir arbetslösa i Juni så borde Veolia kunna hyra eller köpa ett antal av dessa för att på så sätt ersätta Solarisarna på Rosa Express.

Problemet är bara i så fall, vad gör Veolia med de Solaris som "blir över"?
Inget bussbolag skaffar bussar utan att ha trafikuppgift för dom. Man skaffar så många bussar som verkligen behövs i max.utsättningen plus det krävda reservantalet, kanske 10-15%.
GS 280-293 och 297-299 är 17 buss. Det är förvisso ungefär så många Solaris som rullar på Rosa. Men vad göra med de 17 Solarisbussarna?
En buss kostar ca 400 000 - 500 000 kr per år i kapitalkostnader mm. Det är mycket pengar för bussar som inte har trafikuppgift.
Några skulle troligen kunna sättas ut som förstärkning men det är en fråga för Västtrafik som får ta kostnaden.

Dessutom kan ett antal begagnade bussar påverka hela kalkylen med ålderstrukturen. I alla avtal med Västtrafik finns krav på max.ålder och medelålder på bussarna. Att få in exempelvis 17 bussar som är några år gamla kan innebära att ålderstrukturen blir sådan att man får problem med max.ålder eller medelålder på bussarna. Nu kanske detta inte är ett så stort problem med dessa bussar men det är en del i pusslet.

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 09 mars 2013, 14:58:53 PM
Även GS B9S är väl rätt unga?

Förvisso men med tanke på att de rullat på de tunga stomlinjerna är de nog inget att stå efter om man inte vill kosta på dyra reparationer och uppfräschningar.

Svemicke

Citat från: Knallhatt skrivet 09 mars 2013, 19:24:11 PM
Men vad göra med de 17 Solarisbussarna?
Demolition derby på bananpiren? :D
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bussfanatikern

Citat från: Knallhatt skrivet 09 mars 2013, 19:24:11 PM
GS 280-293 och 297-299 är 17 buss. Det är förvisso ungefär så många Solaris som rullar på Rosa. Men vad göra med de 17 Solarisbussarna?
Solarisarna kan man låta rulla på linjerna 50, 58 och 99 istället och ersätta dom med exempelvis GS 280-289. Resterande, alltså GS 290-293 och 297-299, skulle Nobina kunna köpa och köra med på linje 24 tillsammans med 294-296.

Svemicke

Citat från: Bussfanatikern skrivet 14 mars 2013, 00:55:27 AM
Solarisarna kan man låta rulla på linjerna 50, 58 och 99 istället och ersätta dom med exempelvis GS 280-289. Resterande, alltså GS 290-293 och 297-299, skulle Nobina kunna köpa och köra med på linje 24 tillsammans med 294-296.

Nu är ju 58n en linje som skall köras med ledbuss enligt Västtrafik.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ronald M. Jannesson

Det var ju lustigt. Idag såg jag en expressbuss (boggie) som gick på 58:an. Stod EXPRESS baktill och den hade inventarienummer 303 (tror jag). Har också sett den på samma linje för några dagar sedan. Någon som vet vad det här är för någon buss? Veolialoggan har jag för mig skymtades också!! ???

Brollan

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 15 mars 2013, 20:16:11 PM
Det var ju lustigt. Idag såg jag en expressbuss (boggie) som gick på 58:an. Stod EXPRESS baktill och den hade inventarienummer 303 (tror jag). Har också sett den på samma linje för några dagar sedan. Någon som vet vad det här är för någon buss? Veolialoggan har jag för mig skymtades också!! ???

Det bör ha varit en av VT:s Poolbussar, troligtvis Terminal G:s buss 303 WPJ237.