Mölndal 1976

Startat av Mats Karlsson, 23 februari 2013, 10:42:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson


Scania-Vabis B66 med Arvika-kaross tillhörde inte vanligheterna. Blev bara en enda tillverkad. De lågt placerade strålkastarna skvallrar om att det är en Arvika-byggd "Säffle lättmetall".


Scania-Vabis B5653 med insteg framför framaxeln tillhörde inte heller det vanliga, men tre sådana bussar fanns hos Mölndalsbussarna. Därför var det extra roligt att ta en sväng förbi garaget i Mölndal och kolla ovanligheterna.

Stefan P

Hej

Kul att se dessa bussbilder. Andra bilden, var det vanligt med en bakdörr längst bak och ingen på mitten?
Bussen på andra bilden är det en likadan som NBJ 22, 23, 26 och 27?

mvh Stefan P

Brollan

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 februari 2013, 10:42:36 AM

Scania-Vabis B5653 med insteg framför framaxeln tillhörde inte heller det vanliga, men tre sådana bussar fanns hos Mölndalsbussarna. Därför var det extra roligt att ta en sväng förbi garaget i Mölndal och kolla ovanligheterna.

Angående garagebyggnaden i bakgrunden så lär det inte dröja allt för länge innan den försvinner, man håller på att bygga bostäder på tomten.

Citat från: Stefan P skrivet 23 februari 2013, 11:03:51 AM
Andra bilden, var det vanligt med en bakdörr längst bak och ingen på mitten?

På senare tid var det vanligt på Mölndalsbussarna att de hade bakdörren längst bak med plattform, ingen mittdörr.

Ronald M. Jannesson

Det var snarare regel än undantag att bussarna hade dörrställning 1-0-1 hos Mölndalsbussarna. Alltså ingång fram och utgång längst bak där även plats för barnvagn fanns. Härliga bilder från garaget iaf. Körde förbi där igår och då stod garaget kvar men som sagt inte så länge till. "Näset" som EHN 201 är skyltad var en "sommarlinje" förresten som gick Mölndals Centrum (Tempelgatan) först, senare Broplatsen - Solängen- Frölundagatan - Näsetvägen till Näsets vändplats utanför Frölunda.

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 23 februari 2013, 11:03:51 AM
Hej

Kul att se dessa bussbilder. Andra bilden, var det vanligt med en bakdörr längst bak och ingen på mitten?
Bussen på andra bilden är det en likadan som NBJ 22, 23, 26 och 27?

mvh Stefan P
NBJ-bussarna var byggda på BF7659-chassiet (190 hk) med insteg framför framaxeln, extra kraftig bakaxel och dörrar 1-1-1. De var byggda för att nästan kunna "packa in halva Bofors" på industriturerna.
Mölndalsbussen var byggd på Scanias "lilla" chassi B5653 (140 hk) med insteg bakom framaxeln. Hägglunds lyckades dock i stället pressa in en dörr framför framaxeln!! Det är alltså en kortare, lättare och motorsvagare buss än NBJ-bussarna.