Täbyvagn på Råstalinje (Arriva) - 20 februari 2013

Startat av Mikael T Nilsson, 21 februari 2013, 17:08:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Idag dök Täbys kortvagn Arriva 8316 upp på Råstalinje 508. Jag har även sett en av Täbys VDL-boggievagnar på 508:an. Jag vet inte om 508:an längre ska kallas Råstalinje. På vardagarna ser man mest Täbyvagnar och på helgerna Råstavagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Norrort/Täby kör hela 508:an på vardagar enligt uppgift. Lustigt att den fick behålla dag- och helgtrafiken, även efter att 607:an blivit låggolvslinje på naturlig väg.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 21 februari 2013, 17:54:07 PM
Norrort/Täby kör hela 508:an på vardagar enligt uppgift. Lustigt att den fick behålla dag- och helgtrafiken, även efter att 607:an blivit låggolvslinje på naturlig väg.

Tack för uppgiften Ted.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Allt är väl "E20-linjer" fritt för operatören att trafikera med bussar från den depå som passar bäst?

Karsten

Norrort kör 508 måndag-fredag 09-19, Råsta övrig tid.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2013, 18:24:29 PM
Allt är väl "E20-linjer" fritt för operatören att trafikera med bussar från den depå som passar bäst?

Sant. Men ofta talar man om linjer utifrån den depå som huvudsaklingen "ansvarar" för linjen. Fortfarande, efter E20-avtalets et c intåg, pratar man om t ex Råstalinjer, Kallhällslinjer et c, även om det numera är vanligare att samma linjer trafikeras av flera depåer.

Citat från: Karsten skrivet 21 februari 2013, 19:11:19 PM
Norrort kör 508 måndag-fredag 09-19, Råsta övrig tid.

Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 22 februari 2013, 18:52:54 PM
Sant. Men ofta talar man om linjer utifrån den depå som huvudsaklingen "ansvarar" för linjen. Fortfarande, efter E20-avtalets et c intåg, pratar man om t ex Råstalinjer, Kallhällslinjer et c, även om det numera är vanligare att samma linjer trafikeras av flera depåer.

Det beror på vem "man" är.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2013, 21:15:04 PM
Det beror på vem "man" är.

Bussdiggare och bussförare som vuxit upp med SL-trafiken  :)
Men det blir nog mindre vanligt nu när samma linjer trafikeras av bussar från fler än en depå.
Vänliga hälsningar,

Mikael