Än lever de gamla danska B10L/ Aabenraa hos GS...

Startat av Jonas Gustafsson, 28 oktober 2007, 23:45:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

...de verkar snurra runt som någon sorts reservbussar mellan depåerna.
17 och 19 finns för tillfället på Eketrägatan eller Majorna, att döma av att de gick på linje 185.

(19 vet jag inte säkert om den gick på 185. Den var inte skyltad.)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Zella

Niklas Bygdestam

Är de helt identiska med Säffle eller skiljer sig något?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Om jag minns rätt så köpte Säffle Aabenraa och byggde lika som i Säfflefabriken till de la ner den.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 oktober 2007, 02:45:31 AM
Är de helt identiska med Säffle eller skiljer sig något?

Just dessa har jag varit förskonad ifrån men GS har även Aabenraabyggda B10BLE System 2000NL och här finns små interiöra skillnader jmft med ett Säfflebygge, bl a takkanaler och de små väggarna mellan dörr och sittplatser. Dessutom verkar danskarna vara bättre ihopskruvade, det skramlar mindre skicket till trots.

Cero

Citat från: Johan B skrivet 29 oktober 2007, 11:10:05 AM
Just dessa har jag varit förskonad ifrån men GS har även Aabenraabyggda B10BLE System 2000NL och här finns små interiöra skillnader jmft med ett Säfflebygge, bl a takkanaler och de små väggarna mellan dörr och sittplatser. Dessutom verkar danskarna vara bättre ihopskruvade, det skramlar mindre skicket till trots.

De ser ut att ha en utvikt kant runt hjulhusen som inte Säffle har. Tycker detta ger lite karaktär åt en i min tycke sällsynt tråkig låda.

/Cero