Igår såg jag något jag inte sett på tre år (Göteborg)

Startat av Svemicke, 20 februari 2013, 14:24:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Johan B skrivet 25 februari 2013, 20:25:50 PM
Nu ska vi inte vara sådana. De nya Volvo 8900 på Rosa tycker jag håller hög klass och dessutom är de, och jag måste säga att jag är lite förvånad/imponerad, fortfarande hela och rena. Har man skärpt till sig en gång för alla måntro?

De är dock lite trötta.

I övrigt tycker jag Veolia har hög klass på alla sina bussar. Skulle något gå sönder eller fattas så är de snabba med att åtgärda det. Finns inget att anmärka på där. Ja, förutom att Solaris ingår i vagnparken då förstås :D
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

danneh

Sen är ju problemet att Veolia inte försöker få ut sina 8900or i trafik, majoriteten av alla avgångar på Rosa (även under lågtrafik) går ju ändå med Solaris, med närmare 10-13 st Volvo som står i depån.

Knallhatt

Citat från: danneh skrivet 28 februari 2013, 15:20:37 PM
Sen är ju problemet att Veolia inte försöker få ut sina 8900or i trafik, majoriteten av alla avgångar på Rosa (även under lågtrafik) går ju ändå med Solaris, med närmare 10-13 st Volvo som står i depån.

Volvobussarna som Veolia har köpt har inte bränsletank som är stor nog för att klara heldagsomlopp....


Gunnar

Citat från: Knallhatt skrivet 28 februari 2013, 16:12:11 PM
Volvobussarna som Veolia har köpt har inte bränsletank som är stor nog för att klara heldagsomlopp....
Citat från: danneh skrivet 28 februari 2013, 15:20:37 PM
Sen är ju problemet att Veolia inte försöker få ut sina 8900or i trafik, majoriteten av alla avgångar på Rosa (även under lågtrafik) går ju ändå med Solaris, med närmare 10-13 st Volvo som står i depån.

Nja, det är faktiskt lite tvärt om, Gasbussarna klarar inte heldagsomlopp. Det kan upplevas att Volvobussarna står mycket inne, men sett över hela dygnet går de halva antalet km på linjen. Detta helt enligt det avtal som finns med Västtrafik, där hälften av trafiken skall köras med expressbussarna (Volvo) och hälften med gas (Solaris). Skulle man köra mer med Volvobussarna skulle man köra "slut" dessa i förtid, det gäller att fördela kilometrarna per bussindivid.

Sedan är det så att Volvobussarna har för liten tank, men detta beror på att Volvo uppgett  alldeles för låg förbrukning med RME, vilket gjorde att bussarna beställdes med dessa något för små tankar. Vad de inte klarar av är att gå ut tidigt på morgonen (5-6 tiden) och gå i trafik ända till nattrafiksturerna.

danneh

Men man borde ju köra slut på alla Solaris om man bara låter de rulla på linjen?

Svemicke

Citat från: Gunnar skrivet 28 februari 2013, 20:34:52 PM
Nja, det är faktiskt lite tvärt om, Gasbussarna klarar inte heldagsomlopp. Det kan upplevas att Volvobussarna står mycket inne, men sett över hela dygnet går de halva antalet km på linjen. Detta helt enligt det avtal som finns med Västtrafik, där hälften av trafiken skall köras med expressbussarna (Volvo) och hälften med gas (Solaris). Skulle man köra mer med Volvobussarna skulle man köra "slut" dessa i förtid, det gäller att fördela kilometrarna per bussindivid.

Varför gjorde man då inte som Nobina i Skåne och köpte CNG-Scania och använder enbart dem på expresslinjen? Sedan kan man ju undra vad Västtrafik definierar med express. Jag vill nog inte kalla Rosa för en expresslinje.

Citat från: Gunnar skrivet 28 februari 2013, 20:34:52 PM
Sedan är det så att Volvobussarna har för liten tank, men detta beror på att Volvo uppgett  alldeles för låg förbrukning med RME, vilket gjorde att bussarna beställdes med dessa något för små tankar. Vad de inte klarar av är att gå ut tidigt på morgonen (5-6 tiden) och gå i trafik ända till nattrafiksturerna.

Det är sant. Förra fredagen hade jag två omlopp som skulle i garage båda. Ett gick in runt 21-tiden och ett gick in runt 1.30. Båda bussarna varnade att jag borde tanka snarast och då hade jag en bra bit kvar.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -