Biljettkontroll...

Startat av Bussmicke, 28 oktober 2007, 22:48:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 oktober 2007, 22:52:47 PM
Hur går det till?

Man stoppar spårvagnen och ett gäng biljettkontroller kommer in i den. De som inte har giltiga färdbevis får följa med över i bussen för vidare åtgärder. På det sättet blir de som gjort rätt för sig i spårvagnen inte mer än någon minut fördröjda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

OK bara lite nyfiken hur de görs i Norge...har bara varit med om biljettkontroll och då var det på en Skånetrafikens regionbussar mitt ute i ingenstans på linje 542 Hässleholm - Glimåkra

Doomsday

Har varit med om biljettkontroller på bussar i Södertälje ett antal gånger. Oftast är det ett par herrar som håller sig undan och kliver på bussen i sista stund före avgång. Sen kollar de färdbevisen i ett raskt tempo. Jag har sett en del folk som plötsligt fått bråttom att lämna bussen när det blir biljettkontroll (Hoppla hoppla, så det kan gå, synd att inte bussen hinner rulla så plankarna torskar istället).
Kontrollanterna kommer från Veolia (Connex) som tydligen sköter biljettkontrollen åt SL.
Däremot har jag ytterst sällan varit med om kontroller på spårtrafiken (tåg, t-bana, spårvagn) utom på spårvagnen mellan Sickla och Alvik. Där går kontrollen mellan stationerna i alla fall och plankare åker på egen risk.
Oslos modell verkar vara effektivare med ett snabbstopp med kontroll modell större. Det är nödvändigt så länge det finns folk utan rent mjöl i påsen som tror att de ska kunna åka gratis på andras bekostnad.

Niclas Wennerlid

Nu för tiden sköter SL kundtjänst biljettkontrollen igen, åtminstånde på Buss och T-bana. När det gäller pendeltågen har jag för mig att ST har egna kontrollanter,

//Niclas

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Niclas Andersson skrivet 29 oktober 2007, 05:42:35 AM
Nu för tiden sköter SL kundtjänst biljettkontrollen igen, åtminstånde på Buss och T-bana. När det gäller pendeltågen har jag för mig att ST har egna kontrollanter,

//Niclas

Det stämmer utmärkt det. Dock kommer det heta Connex-kontrollanter så länge plankarna får fortsätta sprida sina åsikter om att alla kontrollanter slåss.

Jonas Strömblad

Citat från: Niclas Andersson skrivet 29 oktober 2007, 05:42:35 AM
//Niclas

Nej, även de tillhör numera SL Kundtjänst. Dessutom kontrollerar de Waxholmsbolaget oxå  :o Glidarjobb för dem att sitta och äta glass mellan båtarna ute i Vaxholm  ;)
/J

Neko

Mer biljettkontroller åt folket!  :D  8)