Bussar i Jönköping i september 1996, del 2 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 februari 2013, 16:57:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

MBW802 är fd Jönköpings Kommuntrafik 140 > Swebus 1140.


NBE393.


ALZ851.


LAY810 är fd SLT 704.


ALZ871.


MWK153 är fd SLT 705.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Trevligt värre. Här i del 2 framgår också att Näckrosbuss, senare Busslink, också hade delar av stadstrafiken vid sidan av stomlinjerna (resterande körde mycket riktigt Linjebuss). Om jag minns rätt var det 10, 11, 16 och 17. Linje 16 kördes då som nu som en förlängning av linje 2 från Dalvik.

Walter

Ja Näckrosbuss övertog några Säffle samt någon Maxci från Swebus men flyttade också dit äldre bussar som bilderna vidare. Alla var inte omlackade vid trafikstart utan det fanns både SLT och östgötar i färgskalan.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Ötraf i Jönköping fick jag se men inte SLT

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896


Bingoberra

Tack ännu en gång för en nostalgitripp!

Citat från: Ted S skrivet 19 februari 2013, 19:49:37 PM
Trevligt värre. Här i del 2 framgår också att Näckrosbuss, senare Busslink, också hade delar av stadstrafiken vid sidan av stomlinjerna (resterande körde mycket riktigt Linjebuss). Om jag minns rätt var det 10, 11, 16 och 17. Linje 16 kördes då som nu som en förlängning av linje 2 från Dalvik.

Nja, inte alltid. På den tiden var det i stort sett bara tidiga morgonturer, kvällsturer (efter 21) samt helger man körde med buss från linje 2.
Linjen hade även en annorlunda sträckning (istället för Dalvik-Valhallavägen-Hisingsängen körde man Dalvik-Narvavägen-Björnebergsvägen-Hisingsängen-Valhallavägen-Dalvik.
Vissa turer kördes i motsatt riktning, detta skedde enbart på kvällar samt söndagar.

Dock vet jag inte om man körde linje 17 med buss från linje 2.
Känns rätt sannolikt att man gjorde detta, i och med att turen både startade och slutade i Dalvik. Någon som vet?

Vissa natturer på linje 15 mot Öxnehaga kördes även av linje 2. Precis som linje 13 gör idag.


Bussmicke

Varje gång jag har varit i Jönköping har det var 2 som blivit 16 och vice versa.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bingoberra

Citat från: Bussmicke skrivet 20 februari 2013, 10:12:53 AM
Varje gång jag har varit i Jönköping har det var 2 som blivit 16 och vice versa.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

På senare år körs samtliga turer på 16 med buss från 2. I höst kommer 16 att försvinna och samtliga 2:or fortsätter längs 16:s sträckning.
Enligt de tidtabeller från 96-98 jag har hemma så var det inte dock inte alla 16 som kördes med buss från linje 2 på den tiden. Har själv minne av att jag någon gång fått byta buss i Dalvik.

yngrot

Hur var det med Neoplan  var rullen så att säga med olika färger för varje linje  så bussarna kunde rulla på flera linjer???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 22 februari 2013, 08:27:45 AM
Hur var det med Neoplan  var rullen så att säga med olika färger för varje linje  så bussarna kunde rulla på flera linjer???

Ja.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)