Ny CF till Malmslättstrafiken

Startat av Ola Almquist, 19 februari 2013, 02:10:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Ur Östgöta Correspondenten 1961-07-08.

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Det var många fina ord om CF:en! En fantastisk buss, om man skall tro artikeln.

Jag hänger upp mig lite grand på att det sägs att bussen har lättare kardan. Jag vet att man förr ofta sa kardan, men att man då tydligen menade bakaxelväxeln snarare än kardanaxeln. I det här fallet är det säkerligen inte kardanaxeln som avses, och inte heller enbart bakaxelväxeln, utan hela bakaxelkonstruktionen. Jag har många gånger funderat över varför man var så slarvig med uttrycket "kardan"? 

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 februari 2013, 06:54:40 AM
Det var många fina ord om CF:en! En fantastisk buss, om man skall tro artikeln.

Jag hänger upp mig lite grand på att det sägs att bussen har lättare kardan. Jag vet att man förr ofta sa kardan, men att man då tydligen menade bakaxelväxeln snarare än kardanaxeln. I det här fallet är det säkerligen inte kardanaxeln som avses, och inte heller enbart bakaxelväxeln, utan hela bakaxelkonstruktionen. Jag har många gånger funderat över varför man var så slarvig med uttrycket "kardan"?

Minns att bakaxelväxeln kallades "kardanklumpen" av en del. Det man säger är väl i praktiken att bussen har R55 bakaxel. Visst var CF en fantastisk buss, på den tiden något verkligt uppseendeväckande.