Bussar i Jönköping i september 1996, del 1 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 februari 2013, 17:49:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Näckrosbuss tog från sommaren 1996 hem trafiken på stomlinjerna i Jönköping och anskaffade för detta 20 Neoplan ledbussar. Bussarna flyttades sedan till SL-området och placerades i Söderort. ALY651 i Huskvarna.


Linjebuss körde övrig tätortstrafik. PSH286.



NSW003 var från början Jönköpings Kommuntrafik 151.



MAA028 är fd JKT 137.



ALX791.



ALZ871. Hållplats Djurläkaretorget bytte sedan namn till Juneporten. Vad jag förstår är Juneporten den gång som går till centralstationen och som i folkmun kallas Pärleporten.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Bingoberra

Hatten av! Underbart.
Är i stort sett uppväxt på dessa bussar. :D

Walter

Särskilt populära var de ej, ofta stoppade av polisen i början och driftsäkerheten i början av avtalet var mycket låg. Dock fick man väl efter ett tag rätt på det hela. Två stycken bussar av samma modell anskaffades efter ett tag, skillnaden var att de senare hade dörrar 2-2-2-2.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 19 februari 2013, 09:21:02 AM
Särskilt populära var de ej, ofta stoppade av polisen i början och driftsäkerheten i början av avtalet var mycket låg. Dock fick man väl efter ett tag rätt på det hela. Två stycken bussar av samma modell anskaffades efter ett tag, skillnaden var att de senare hade dörrar 2-2-2-2.

Och saknade puckeln på taket vid leden..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Neoplan  gick väl mest på linje 1 ????    Snyggt med röd text iaf..    Vad jag hört var de inte så trevliga i vinterväglag  heller då leden ofta vek sig..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 22 februari 2013, 08:25:03 AM
Neoplan  gick väl mest på linje 1 ????    Snyggt med röd text iaf..    Vad jag hört var de inte så trevliga i vinterväglag  heller då leden ofta vek sig..

De gick på alla tre stomlinjerna 1, 2 och 3. Vid tillfällig brist på ledbussar var det dock i första hand linje 1:s behov som tillgodosågs.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ML-buss


Bingoberra

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2013, 10:00:22 AM
De gick på alla tre stomlinjerna 1, 2 och 3. Vid tillfällig brist på ledbussar var det dock i första hand linje 1:s behov som tillgodosågs.

Stämmer bortsett från att 3 inte fanns på den tiden. Linje 1 har mycket mer resenärer än 2 och därför såg (ser) man alltid till att i första hand förse denna med ledbussar.
I dagsläget har linje 1 absolut flest resenärer, därefter kommer 2 som har marginellt mer resenärer än 3.

Jens

Citat från: yngrot skrivet 22 februari 2013, 08:25:03 AM
Neoplan  gick väl mest på linje 1 ????    Snyggt med röd text iaf..    Vad jag hört var de inte så trevliga i vinterväglag  heller då leden ofta vek sig..

Jag har också hört om ett annat problem vintertid - att motorn var överdimensionerad i förhållande till bakaxeln. Så om det slirade för mycket och plötsligt fick fullt grepp lite för fort rasade hela axeln.

Bingoberra

Citat från: Jens skrivet 03 mars 2013, 07:21:29 AM
Jag har också hört om ett annat problem vintertid - att motorn var överdimensionerad i förhållande till bakaxeln. Så om det slirade för mycket och plötsligt fick fullt grepp lite för fort rasade hela axeln.

Var det inte någon av dessa som kraschade på E4 1999 p.g.a vobblande led? Har för mig att det var så.