CR145 i Göteborg 1977

Startat av Mats Karlsson, 17 februari 2013, 19:34:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Det stod ofta CR145:or från EOT, KOT, NOT och STAB vid GS bussgarage i Gårda på 1970-talet. Var det något slag av charterkörningar man hade till Göteborg? Någon som kommer ihåg detta? Den här gången var det nr 381 SKADE från KOT i Katrineholm som stod här, en mycket tidig CR145.

Ängbergs CR145 dök upp emellanåt i Göteborg. Det var också en mycket tidig CR145, först ägd av Br. Gunnarssons Omnibustrafik i Skene innan den kom till Ängbergs i Sollebrunn.

Gunnar D

CR145 är alltid trevligt! Det är väl Hedens brandstation som ses på bild 2?

/Gunnar

Mats Karlsson

Citat från: Gunnar D skrivet 17 februari 2013, 20:05:13 PM
CR145 är alltid trevligt! Det är väl Hedens brandstation som ses på bild 2?

/Gunnar
Jag, kanske det. Jag har ett svagt minne av att det nog fanns en barndstation där. 

S Svensson

BFF836 var väl den buss som kolliderade utanför Strängsered.Kan det ha varit 1973 i juni?
Troligen tog försäkringsbolag över bussen efter olyckan. Jag har inget minne av att den kom tillbaka. Bussen gick veckoslutstur till Stockholm.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 19 februari 2013, 22:47:36 PM
BFF836 var väl den buss som kolliderade utanför Strängsered.Kan det ha varit 1973 i juni?
Troligen tog försäkringsbolag över bussen efter olyckan. Jag har inget minne av att den kom tillbaka. Bussen gick veckoslutstur till Stockholm.

Mats tog ju bild på den 1977 när Ängbergs i Sollebrunn ägde den. Så den bör ha kommit i trafik igen om nu olyckan hände 1973. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 19 februari 2013, 22:47:36 PM
Jag vill minnas att bussen var kvar hos Ängbergs till 1983. Är det kanske 1983 Du menar i stället för 1973?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 februari 2013, 07:29:04 AM
Jag vill minnas att bussen var kvar hos Ängbergs till 1983. Är det kanske 1983 Du menar i stället för 1973?

Om jag inte helt förväxlar saker och ting så var det när bussen tillhörde Gunnarssons i Skene som olyckan inträffade. De körde också i början av 1970-talet veckoslutstrafik till Stockholm. En av chaufförerna var Bengt Svenson, som sedan köpte Alfredssons Buss i Borås.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2013, 08:33:54 AM
Om jag inte helt förväxlar saker och ting så var det när bussen tillhörde Gunnarssons i Skene som olyckan inträffade. De körde också i början av 1970-talet veckoslutstrafik till Stockholm. En av chaufförerna var Bengt Svenson, som sedan köpte Alfredssons Buss i Borås.

Nu minns Ni nog lite dåligt. Jag och Mats har tidigare pratat om detta. Olyckan i Strängsered inträffade 1973 i juni.
Det är mycket möjligt att denna reparerades och sedan "spårade ur" i Hindås. Denna olycka inträffade en söndag. Denna hade jag fö glömt.
Vissa uppgifter gör gällande att det är den andra CR145 som var inblandad i Hindås. Detta får Du ta med Bengt S i så fall. Vad gäller olyckan i Strängsered så var det troligen den ena delägaren som körde. Det var troligen en så kallad billånare (biltjuv) som körde racer och körde om på sin väghalva och frontalkrockade med bussen CR145 nr 20.
Mina tidningsurklipp finns just nu inte tillgängliga.

Silo

Var det gäller uppställningen i Göteborg över veckosluten var det med största sannolikhet så att man körde för "Svenska buss", vars dekal sitter i sidorutan, Stockholm - Göteborg ned fredag och upp söndag. Jag vet att flera av "de gamla" förarna i Katrineholm berättade att de körde denna trafik, och hittade dessutom destinationsskyltar från denna i garaget i Katrineholm i en gömma för många år sedan.
/TS

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 20 februari 2013, 18:08:14 PM
Nu minns Ni nog lite dåligt. Jag och Mats har tidigare pratat om detta. Olyckan i Strängsered inträffade 1973 i juni.
Det är mycket möjligt att denna reparerades och sedan "spårade ur" i Hindås. Denna olycka inträffade en söndag. Denna hade jag fö glömt.
Vissa uppgifter gör gällande att det är den andra CR145 som var inblandad i Hindås. Detta får Du ta med Bengt S i så fall. Vad gäller olyckan i Strängsered så var det troligen den ena delägaren som körde. Det var troligen en så kallad billånare (biltjuv) som körde racer och körde om på sin väghalva och frontalkrockade med bussen CR145 nr 20.
Mina tidningsurklipp finns just nu inte tillgängliga.

Vilken olycka i Hindås talar du om? Jag tror inte jag är ensam om att inte minnas den. Det jag kommer ihåg är en SJ-buss som i Grandalsbacken på riksväg 40 inte långt från Hindås krockade med en lastbil, som fått stopp och stod en bit ut i vägen. Riksväg 40 var på den tiden motortrafikled med vägrenar och inte motorvägen. Bussen fick hela högersidan avskalad men alla klarade sig. Lastbilsföraren omkom dock men troligen på grund av att han drabbats av hjärtattack.

S Svensson

Bör ha inträffat cirka 1974-75 och i kurvan före Hindås. Gamla RV40 (nuv 540 tror jag den heter).
Det var en söndag och den kom från Stockholm.
Nu hade jag helt glömt det hela men blev påmind en gång för 6 år sedan. Plötsligt så kommer man ihåg vad som hänt.
Olyckan Du nämner är inte vid Grandalsmotet utan strax efter Landvetter ungefär där man nu bygger en avfart mot Partille. Det var buss 1348 som totalförstördes.Petter körde efterföljande buss 1570.
Olyckan vid Grandal var en buss,2807? ( i vilket fall en av de tre som det stod GL express i fronten och dekalen var blåmålad) Gick på linje 611 och skulle svänga av och köra till Rävlanda.