Bussparad från Saab i Linköping 1973

Startat av Bengt H, 17 februari 2013, 19:32:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

När dagskiftet slutade i verkstäderna vid Tannefors i Linköping kunde man iaktta en parad av gamla trotjänare som gick åt olika håll i staden och dess omland. Trots högsommaren den 31 juli 1973 kunde jag med kameran fånga följande bussar.

Först en SKV-City från 1964, Linköping 55. Bakom den skymtar en CR76, vilken jag inte har fotograferat. Antingen strulade kameran eller också tyckte jag att den var för modern för att fotografera.

Därefter en tidigare Ljungsbrobuss, för tillfället Linköping 100. En Volvo B65508, Säffle från 1957. Detta var den äldsta bussen i paraden.

Linköping 50, en Volvo B655 med SKV-kaross från 1962 och bakom den en Scania-Vabis CF 7661 från 1966, en f.d. Malmslättsbuss som här går som Linköping 78.

Ytterligare en SKV-City, Limköping 57

Linköping 41, en Volvo B65506, Hägglund från 1960

41:an väntar vid trafikljuset

Linköping 58, följd av Linköping 42

Mats Karlsson

Gunnar D

Det fanns mycket intressant utanför de två största städerna!

/Gunnar

Björn Forslund

Mycket trevliga bilder från en tid när de gamla bolagsfärgerna fortfarande levde!
Och så en SAAB 95 som eftertrupp!

riiga

Tack för dessa fina Linköpingsbilder!  :)

Ola Almquist

Verkligen tjusigt! I bakgrunden gamla ASJ. Den sista tillverkningen i Linköping avvecklades före årsskiftet 1972/1973 enligt Bengt-Åke Rudströms bok. Leveransen av tunnelbanevagnar C6 var inte slutförd men överfördes gradvis till Hägglunds.

M.v.h.
Ola

Tobbe

Härliga bilder på trotjänare från hemstaden. Notera reklamen för Restaurant Hamlet...den finns fortfarande kvar under samma namn.

Tobbe

Vill inte verka tjatig men är det någon som vet mera om vagn 57. Hur kommer det sig att den blev bevarad och vem är ägare i dag?  Den är ju faktiskt jubilar i år, 50 år. Verkar väldigt fräsch för sin ålder :) Senast jag stötte på denna vagn var 1986 då fanns den i Torvinge depån. Tyckte den var stengammal redan då, men minns att den var i väldigt fint skick. Mvh Tobbe

Björn Forslund

Det är SSS som har den sedan flera år. Tanken från början var väl att bevara ett par gamla bussar  lokalt, men i och med sammanslagningar och nya ägare föll detta. Liksom på flera andra håll rent allmänt.