CF med Almex: Sista dagen med gamla SL-taxan för 40 år sedan

Startat av Gunnar D, 17 februari 2013, 13:22:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

17 feb 1973 var sista dagen med gamla SL-taxan. Dagen därpå kom stämplar och kuponger/förköpshäften som ersatte tänger, blockbiljetter och Almexmaskiner.

Mvh Gunnar

yngrot

En sån Almex har man använt en del  gick rätt fort att sälja när man väl lärt sig den 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ingwar Åfeldt

Jag kommer ihåg när vi fick sluta använda biljettmaskinerna och börja använda stämplarna. Det kändes som att kliva tillbaka till stenåldern. Korkat.

På bilden syns den lilla modellen av Almex. På de f d SJ-linjerna hade vi den större modellen som syns på bilden nedan. Med den kunde man stämpla och sälja månadskort och partikort.

Finns det något bussbolag som använder Almex idag?

M v h
Ingwar

Mr G

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 17 februari 2013, 18:26:28 PM

Finns det något bussbolag som använder stämpel, ja förutom SL då förstås?
吉先生

Gunnar D

På bilden syns den lilla modellen av Almex. På de f d SJ-linjerna hade vi den större modellen som syns på bilden nedan. Med den kunde man stämpla och sälja månadskort och partikort.

Hur blev det efter 1 okt 1971 när 50-kortet infördes; hade den större modellen då användning för sina tilläggsfunktioner inom SL-området?

/Gunnar

Ersa

Inte bussbolag, men trafikhuvudman.
UL använder en modernare (men idag hopplöst omodern) Almex på övertid i väntan på BIMS.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 17 februari 2013, 20:11:28 PM
Hur blev det efter 1 okt 1971 när 50-kortet infördes; hade den större modellen då användning för sina tilläggsfunktioner inom SL-området?

/Gunnar

Jag måste erkänna att jag inte kommer ihåg om partibiljetten fortfarande såldes efter 50-kortets införande. Men det är nog ganska troligt att så var fallet. Partibiljetten såg i alla fall ut så här:

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 februari 2013, 04:37:57 AM
Jag måste erkänna att jag inte kommer ihåg om partibiljetten fortfarande såldes efter 50-kortets införande. Men det är nog ganska troligt att så var fallet.

Du har rätt. Hittade "Avgiftstabell för SL förortstrafik" från 1 okt 1971 som visar priset på enkel- och partibiljetter för olika km-intervall.

/Gunnar

Ivo

Citat från: Mr G skrivet 17 februari 2013, 18:42:14 PM
Finns det något bussbolag som använder stämpel, ja förutom SL då förstås?

Om allt går enligt SL:s Access planer så försvinner stämpeln 2013-09-01. Sista giltighetsdagen för rabatthäftena är 2013-08-31.  :)
Ivo

Lasse hsand

Ingen som har en sådan apparat liggande skulle väldigt gärna vilja köpa en! Mvh Lars Härnösand